Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
PS
Har du några frågor angående vuescan så skall jag försöka hjälpa dig, jag var med att utveckla programmet en gång i tiden när Ed började skriva det och då med bara s-rgb som enda profil.

gå till color
där kan du välja bland ett antal färgrymder.

Jag verkar bara ha standard edition... Känns lite surt att inte åtminstone ha AdobeRGB eller någon lite större färgrymd som default på standard versionen. AppleRGB är ju pytteliten som jag fattar det. Eller spelar det så stor roll??

Och tack för all hjälp. Jag lovar att fortsätta posta "problem" när det dyker upp.

PS
Har du några frågor angående vuescan så skall jag försöka hjälpa dig, jag var med att utveckla programmet en gång i tiden när Ed började skriva det och då med bara s-rgb som enda profil.

Mikael.

Du har verkar ha en god kunskap om skannrar.

Jag står i valet mellan en Nikon LS-9000 eller en Imacon 646, eventuellt 343.

Jag har läst en god del tester, dessvärre är de flesta präglade av subjektivitet.

Idag fotograferar jag med en H3d, och vill kunna jobba parallellt analogt, och har stora krav till kvalitet.

HUR stor skillnad är den mellan Nikon och Imacons skannrar? Rättfärdigar det priset? Hastighet är inget stort behov.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Christian

du skall nog testa de båda själv.
I början av 2000talet höll jag på med att utvärdera scannrar och använde själv bla Nikonscanrar, jag provade/testade även Imacon och många fler men inte den modellen du talar om.
Jag kan tänka mig att Stefan Ohlsson kan komma med ett bättre svar.
Rent spontant kan jag säga att Nikonscannern dög till mycket bra bilder.
Jag vet att Stefan tyckte att Imacon gav ett bättre resultat men prisskilnaden är som sagt stor.

Vad pratar vi om för priser ?

Ps jag är säker på att Stefan kan ge dig ett gott råd, du kan maila honom på www.profiler.nu [email protected] om han inte läser denna tråd.

Senast ändrad:
HUR stor skillnad är den mellan Nikon och Imacons skannrar? Rättfärdigar det priset? Hastighet är inget stort behov.
Naturligtvis är jag partisk i frågan, efter att ha ägt Imacon-skannrar de senaste åtta åren. Men jag har ett par gånger gjort tester mellan Imacon och andra skannrar, bl a Nikon. Problemet jag ser med de flesta andra desk top-skannrar är filmplanhållningen. Skärpan i mitten kan vara OK, men kanterna blir inte skarpa. Ju planare filmen är av sig själv, desto mindre är problemet.

Om skillnaden i kvalitet rättfärdigar prisskillnaden är väl mer eller mindre omöjligt att svara på. För mig gjorde den det.

Stefan
Imacon 949

Tack för svar!

Vad med färgåtergivning, dynamik? Ger imacon större headroom än Nikon?

Hur stor skillnad är det mellan 343, 646?
Klarar inte läsa till mig de stora skillnaderna, dmax är samma i alla fall, sen varierar hastigheten en del om jag har förstått det rätt.

Tacksam för all hjälp.

Tack för svar!

Vad med färgåtergivning, dynamik? Ger imacon större headroom än Nikon?

Hur stor skillnad är det mellan 343, 646?
Klarar inte läsa till mig de stora skillnaderna, dmax är samma i alla fall, sen varierar hastigheten en del om jag har förstått det rätt.

Tacksam för all hjälp.

Oj, gammal tråd som kommer till liv igen. Mellan 343 och 646 är det stor skillnad i och med att 646 kan variera sin upplösning beroende på originalstorlek, vilket 343 inte kan. Så ska man använda den för småbild är en 646 att föredra. Ska man bara skanna mellanformat fungerar 343 helt OK.

Sedan är omfånget bättre i de jämförelser jag gjort.

Stefan

Hej,

Jag har också en G4050 men har svårt att få det acceptabelt, vill skanna negativ. Har du några tips, vilken programvara använder du och vad kör du för funktioner/inställningar?

Tack

Testa att skanna dina neg som om dom vore dior. Resultatet ser för hemskt ut, men går att styra upp vettigt om man kan sin Photoshop.

Stefan

Naturligtvis är jag partisk i frågan, efter att ha ägt Imacon-skannrar de senaste åtta åren. Men jag har ett par gånger gjort tester mellan Imacon och andra skannrar, bl a Nikon. Problemet jag ser med de flesta andra desk top-skannrar är filmplanhållningen. Skärpan i mitten kan vara OK, men kanterna blir inte skarpa. Ju planare filmen är av sig själv, desto mindre är problemet.

Om skillnaden i kvalitet rättfärdigar prisskillnaden är väl mer eller mindre omöjligt att svara på. För mig gjorde den det.

Stefan
Imacon 949

Beroende på filmens kurvatur och objektivets korta skärpedjup så var det svårt att få kant till kantskärpa med Nikons alla bordscannrar pga AF ställde skärpeplanet på filmens högsta punkt, men med förbättrade scannerprogram exv Vuescan, Nikonscan kan man flytta AF punkten ut mot kanten vilket medför att objektivets skärpedjup klarar bättre av att återge hela filmytan med högre upplösning från mitt till kant

Bäst är naturligtvis att se till att filmen inte har någon kurvatur utan ligger absolut plant

hej

har den här ovt scannern ni pratar om..testa installera photoimpression 6..då fick jag tag i allt..
Har dock ett problem nu säger programmet att maskinen inte finns trots att jag har valt den..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar