macrobild
Avslutat medlemskap
Ok. Ska påtala det för min kund. Ett annat problem är att de scannade bilderna blir i AppleRGB. Vilket är en rätt så liten färgrymd. Kan man ändra det?
gå till color
där kan du välja bland ett antal färgrymder.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok. Ska påtala det för min kund. Ett annat problem är att de scannade bilderna blir i AppleRGB. Vilket är en rätt så liten färgrymd. Kan man ändra det?
gå till color
där kan du välja bland ett antal färgrymder.
PS
Har du några frågor angående vuescan så skall jag försöka hjälpa dig, jag var med att utveckla programmet en gång i tiden när Ed började skriva det och då med bara s-rgb som enda profil.
Naturligtvis är jag partisk i frågan, efter att ha ägt Imacon-skannrar de senaste åtta åren. Men jag har ett par gånger gjort tester mellan Imacon och andra skannrar, bl a Nikon. Problemet jag ser med de flesta andra desk top-skannrar är filmplanhållningen. Skärpan i mitten kan vara OK, men kanterna blir inte skarpa. Ju planare filmen är av sig själv, desto mindre är problemet.HUR stor skillnad är den mellan Nikon och Imacons skannrar? Rättfärdigar det priset? Hastighet är inget stort behov.
Kör med en HP Scanjet G4050, 16 bilder i taget. Jag är helnöjd.
/Henke
Tack för svar!
Vad med färgåtergivning, dynamik? Ger imacon större headroom än Nikon?
Hur stor skillnad är det mellan 343, 646?
Klarar inte läsa till mig de stora skillnaderna, dmax är samma i alla fall, sen varierar hastigheten en del om jag har förstått det rätt.
Tacksam för all hjälp.
Hej,
Jag har också en G4050 men har svårt att få det acceptabelt, vill skanna negativ. Har du några tips, vilken programvara använder du och vad kör du för funktioner/inställningar?
Tack
Naturligtvis är jag partisk i frågan, efter att ha ägt Imacon-skannrar de senaste åtta åren. Men jag har ett par gånger gjort tester mellan Imacon och andra skannrar, bl a Nikon. Problemet jag ser med de flesta andra desk top-skannrar är filmplanhållningen. Skärpan i mitten kan vara OK, men kanterna blir inte skarpa. Ju planare filmen är av sig själv, desto mindre är problemet.
Om skillnaden i kvalitet rättfärdigar prisskillnaden är väl mer eller mindre omöjligt att svara på. För mig gjorde den det.
Stefan
Imacon 949