Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Nikon LS-5000 med SF-210?

fredrikru skrev:
Läs senaste numret av proffs foto för där testar man både Nikon med diamatare och Reflecta scannern.

// Fredrik

OK, tack! Jag får gå och köpa den och kolla.

Joakim

Om man nu ska digitalisera ett antal tusen diabilder, kan jag tänka mig vilken balansgång man ska välja, alltså tiden/upplösning/kvalitet..

1. Vilken upplösning är lämplig om man vill ha god kvalitet för att titta på bilderna i datorn/tv/projektor?

2. Vilken upplösning är lämplig om man vill kunna bearbeta bilden för att kunna skriva ut den isåfall till tex en A4?

3. Och vad är tidsskillnaden mellan dessa 2 alternativ?

4. Är det någon som har erfarenhet att lämna in diabilderna för scanning, har sett tex Japanphoto, 100 bilder för 395:-

Malla skrev:
Om man nu ska digitalisera ett antal tusen diabilder, kan jag tänka mig vilken balansgång man ska välja, alltså tiden/upplösning/kvalitet..

1. Vilken upplösning är lämplig om man vill ha god kvalitet för att titta på bilderna i datorn/tv/projektor?

2. Vilken upplösning är lämplig om man vill kunna bearbeta bilden för att kunna skriva ut den isåfall till tex en A4?

3. Och vad är tidsskillnaden mellan dessa 2 alternativ?

4. Är det någon som har erfarenhet att lämna in diabilderna för scanning, har sett tex Japanphoto, 100 bilder för 395:-

1.Dom bästa projektorer för hemma bruk har en upplösning på 1080p = 2 mpixel

2. Samma vilkor som digital kamera

3. Beror på hur snabb scannern är.

4. Nix. Men har tidigare låtit Kodak scannat när jag ändå har framkallat där och trots den låga upplösningen så har slutresultatet varit mycket bra. Kolla upp så du bilderna i TIFF format upplösning.

Jag har en Minolta Dual Scan och vill ett antal (ca 30 st) dia bilder från 1964-71. Jag har testat med min maskin och jag tycker färgerna blir jätte dåliga. Scannar jag negativ så har jag inga problem. Frågan är vad jag skall göra?
1. Stå ut.
2. Leta upp ett ställe som kan göra det i Göteborg till en rimlig pris.
3. Skicka dom till Crimson och lägga ut 20-40 kr per bild.
4. Testa en kompis flatbädd scanner.
5. Köp en ny scanner.

Problemet jag har med alt 3 är att jag vet inte om deras jobb blir så mycket bättre än mitt dvs jag vet inte om det är något fel på min scanner.

Hjälp!

Simon

younso skrev:
Jag har en Minolta Dual Scan och vill ett antal (ca 30 st) dia bilder från 1964-71. Jag har testat med min maskin och jag tycker färgerna blir jätte dåliga. Scannar jag negativ så har jag inga problem. Frågan är vad jag skall göra?
1. Stå ut.
2. Leta upp ett ställe som kan göra det i Göteborg till en rimlig pris.
3. Skicka dom till Crimson och lägga ut 20-40 kr per bild.
4. Testa en kompis flatbädd scanner.
5. Köp en ny scanner.

Problemet jag har med alt 3 är att jag vet inte om deras jobb blir så mycket bättre än mitt dvs jag vet inte om det är något fel på min scanner.

Hjälp!

Simon

Beroende på vad för film du ska skanna så kan det hända två saker:
1 Filmen har förändrats i färg och kontrast och då blir resultatet därefter.
2 Om det är Kodachrome så kan det vara bilder med högre kontrast än vad skannern klarar av.

Dessutom, om du skannar i ramar med glas, kan glaset medföra både dålig skärpa och dålig kontrast.

Men det kan också vara så att du har någon inställning som ligger kvar i skannern och som är avpassad för negativskanning t.ex. Då blir det definitivt inte bra. Kolla igenom inställningarna på skannern.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av din skanner men vet att i Dual III så finns mängder av inställningar varav en del kan sparas som "job".

Jag har själv en Acer och när det inte blir som förväntat är det alltid någon inställning som ligger kvar från en tidigare skanning och som inte passar den aktuella bilden. Normalt gör jag inga eller bara små inställningar på skannern, men ibland vid svåra bilder händer det att jag kompenserar för något och det är sådana inställningar som kan ligga kvar. Det här brukar dock synas i förskanningen så man hinner rätta till det innan den tidskrävande "riktiga" skanningen börjar.

Minolta Dual III brukar leverera bra resultat, jag har sett mycket fina bilder skannade med en sådan.

Ska du skanna för att visa på datorn eller med digitalprojektor så är avfotografering med digitalkammera ett gott alternativ. Det har behandlats i flera trådar här på FS. Jag använder en K100D + en Bellows II från 60-talet med diareprotillsats + ett 75mm förstoringsobjektiv och det blir bilder som duger till tryck. Som belysning har jag ett litet GePe ljusbord.

Det går också bra att lägga diat på ljusbordet, maska av ströljuset och ställa kameran på stativ över och fota i ett mörkt rum, så gör jag med 6x6 neg och dia. Jag har också använt kompaktkameror med liten närgräns med gott resultat. I mitt fall Ricoh Caplio RR30 och Olympus C7070 WZ. De ger dock en viss tunnformig distortion, särskilt om man utnyttjar hela sensorytan.

Jag är intresserad av detta också. Du införskaffade möjligen inte utrustningen?

Har hört att den hänger sig väldigt mycket.
ICEn på Epson V700 är väldigt bristfällig, lämner ofta artefakter efter sig (egen erfarenhet)
Provade att fota lite dia med min D90 och Tamron 90 mm makro i julas och resultaten blev väldigt bra, med mer skärpa och mindre brus än V700-skanningarna av samma bilder. Värt att undersöka mer.

Jag har testat scannrar sedan början av 90talet.
Några bra scannrar har försvunnit från markanden exv Polaroids scannrar.
Med tanke på tidsåtgång och resultat så finns det bara en scanner idag som är bra och det är från Nikon och nu talar jag om dedikerade filmscannrar till ett vettigt pris.
Jag tycker också att du skall prova Ed Hamricks Vuescan, ett kompetent och bra program. www.hamrick.com
Även Silverfast är bra men inte lika enkelt att använda om man inte har scannat förr.Fördelen med Nikon scannrarna är deras snabbhet och bra resultat.

Håller kvaliteten för att typ sälja det digitaliserade till en seriös Bildbyrå??

Bildbyråer köper inte bilder. De säljer bilder.

Ja, men säg för guds skulle inte att det är skannat på en skitskanner, för då finns det risk att de vänder på en femöring.

Det jag främst är intresserad av (och min fråga ovan gäller) är kombinationen LS-5000 och diamataren SF-210 (båda från Nikon). Är det någon som har erfarenheter av den?

Det jag främst är intresserad av (och min fråga ovan gäller) är kombinationen LS-5000 och diamataren SF-210 (båda från Nikon). Är det någon som har erfarenheter av den?

Nu har jag scannat ett antal magasin med Nikon LS-5000 och SF-210 med mycket bra resultat. Använder VueScan som jag tycker fungerar mycket bättre än Nikons egna.

Använder bla inställning med medium brusreducering och medium dammborttagning som dock inte fungerar med Kodachrome. (Finns oxå val för Kodakchrome)

Lite jobb med att plocka ur och i magasin och vända dom rätt, ska vara liggande när man scannar. Men jag märker upp stående bilder med en liten prick i hörnet och då är det lätt att sätta dom tillbaks. Efter ett tag får man in flödet och det går ganska smidigt.

Har du testat att skanna några negativ och isåfall: fungerar den bra för detta? Vad jag har förstått kan man skanna hela negativremsor. (Tack för svaret förresten...)

Har du testat att skanna några negativ och isåfall: fungerar den bra för detta? Vad jag har förstått kan man skanna hela negativremsor. (Tack för svaret förresten...)

Det medföljer som standard till ED-5000 en matare för remsa och du kan ha upp till 6st bilder per remsa (Dia eller neg). För dia i ram så kan du bara ta en i taget om du inte köper till dia magasin mataren.

// Fredrik

Filmscanner CoolStuff

Firman ger lite plojvibbar och scannern är en noname(?) bara märkt med "filmscanner" så vitt jag kan se. Men kanske duger till mina gamla semesternegativ? Klart prisvänlig iaf! Hittar tyvärr inget firmanamn så kanske redan finns den recenserad?

http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Bilagor

• coolstuff.jpg
    coolstuff.jpg
    39.6 KB · Visningar: 2,357
FilmScanner

Jag köpte precis den Filmscannern från Coolstuff. Jag har installerat alla drivisar och det program som man fick med. Trots detta så lyckas jag inte få den att fungera.

Visst jag kan scanna dia-bilderna men det blir inte bra. När jag scannar mina negativ så blir det fortfarande negativ när man scannat in dom.
Läser man bruksanvisningen så säger de att man ska använda sig av ett val i en meny, men just det valet är grått och går inte att använda sig av.

Är det någon som vet om man måste ha ytterligare ett program för att använda detta, krävs till ex. PhotoShop för att man ska kunna scanna in en bild bra.

Om någon har info om hur jag ska komma vidare med den här scannern så vore jag jätte glad, har sökt på nätet men inte hittat något. Och eftersom det inte finns något specifikt namn på scanners så är det bara programvaran ArcSoft som man kan söka på och där får man ingen hjälp.

Så.... hjälp... snälla.. om någon vet något.

/Kerstin

Jag köpte precis den Filmscannern från Coolstuff. Jag har installerat alla drivisar och det program som man fick med. Trots detta så lyckas jag inte få den att fungera.

Visst jag kan scanna dia-bilderna men det blir inte bra. När jag scannar mina negativ så blir det fortfarande negativ när man scannat in dom.
Läser man bruksanvisningen så säger de att man ska använda sig av ett val i en meny, men just det valet är grått och går inte att använda sig av.

Är det någon som vet om man måste ha ytterligare ett program för att använda detta, krävs till ex. PhotoShop för att man ska kunna scanna in en bild bra.

Om någon har info om hur jag ska komma vidare med den här scannern så vore jag jätte glad, har sökt på nätet men inte hittat något. Och eftersom det inte finns något specifikt namn på scanners så är det bara programvaran ArcSoft som man kan söka på och där får man ingen hjälp.

Så.... hjälp... snälla.. om någon vet något.

/Kerstin

Har en liknande men då Reflecta X2scan som ser lika ut den använder också Arc Soft och det funkar kalasbra att scanna in med och göra grundläggande bildbehandling, vad som var viktigt på min vid instalationen var att alla drivrutiner instalerades från skivan INNAN man kopplade in sacannern till datorn om inte så pajade instalationen!!

När Du startar Arc soft så måste Du välja Get Photo och sen Aquiere from scanner då kommer Du till ruutan där Du kan välja värden för hur den ska scanna in, tex 1800 dpi, tiff och 24 bitar samt i vilken mapp bilderna ska hamna när de scannas in.

Har Du haft scannern ansluten under instalationen skulle jag rekomendera att Du kopplar bort den och avinstalerar programmen och gör om det så som jag beskrev ovan, det är viktigt för funktionen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar