younso skrev:
Jag har en Minolta Dual Scan och vill ett antal (ca 30 st) dia bilder från 1964-71. Jag har testat med min maskin och jag tycker färgerna blir jätte dåliga. Scannar jag negativ så har jag inga problem. Frågan är vad jag skall göra?
1. Stå ut.
2. Leta upp ett ställe som kan göra det i Göteborg till en rimlig pris.
3. Skicka dom till Crimson och lägga ut 20-40 kr per bild.
4. Testa en kompis flatbädd scanner.
5. Köp en ny scanner.
Problemet jag har med alt 3 är att jag vet inte om deras jobb blir så mycket bättre än mitt dvs jag vet inte om det är något fel på min scanner.
Hjälp!
Simon
Beroende på vad för film du ska skanna så kan det hända två saker:
1 Filmen har förändrats i färg och kontrast och då blir resultatet därefter.
2 Om det är Kodachrome så kan det vara bilder med högre kontrast än vad skannern klarar av.
Dessutom, om du skannar i ramar med glas, kan glaset medföra både dålig skärpa och dålig kontrast.
Men det kan också vara så att du har någon inställning som ligger kvar i skannern och som är avpassad för negativskanning t.ex. Då blir det definitivt inte bra. Kolla igenom inställningarna på skannern.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av din skanner men vet att i Dual III så finns mängder av inställningar varav en del kan sparas som "job".
Jag har själv en Acer och när det inte blir som förväntat är det alltid någon inställning som ligger kvar från en tidigare skanning och som inte passar den aktuella bilden. Normalt gör jag inga eller bara små inställningar på skannern, men ibland vid svåra bilder händer det att jag kompenserar för något och det är sådana inställningar som kan ligga kvar. Det här brukar dock synas i förskanningen så man hinner rätta till det innan den tidskrävande "riktiga" skanningen börjar.
Minolta Dual III brukar leverera bra resultat, jag har sett mycket fina bilder skannade med en sådan.
Ska du skanna för att visa på datorn eller med digitalprojektor så är avfotografering med digitalkammera ett gott alternativ. Det har behandlats i flera trådar här på FS. Jag använder en K100D + en Bellows II från 60-talet med diareprotillsats + ett 75mm förstoringsobjektiv och det blir bilder som duger till tryck. Som belysning har jag ett litet GePe ljusbord.
Det går också bra att lägga diat på ljusbordet, maska av ströljuset och ställa kameran på stativ över och fota i ett mörkt rum, så gör jag med 6x6 neg och dia. Jag har också använt kompaktkameror med liten närgräns med gott resultat. I mitt fall Ricoh Caplio RR30 och Olympus C7070 WZ. De ger dock en viss tunnformig distortion, särskilt om man utnyttjar hela sensorytan.