fredrikru
Aktiv medlem
J Tjerneng skrev:
Intressant tråd, jag hade just funderat på att ställa en fråga i samma linje som trådskaparen.
En liten följdfråga dock: Om man inte har möjlighet eller tid att sitta och scanna in tusentals gamla diabilder/negativ, finns det något ställe där man kan lämna in ett hel massa bilder och få t ex kontaktkartor på alltihop, för att lättare kunna göra ett grovt urval? Och vad skulle det kunna kosta i så fall?
Låt oss säga att det handlar om cirka 3000 bilder, mestadels svartvita negativ. Och hur lång tid skulle det rimligtvis ta att göra det själv?
Tror att Epson V700 är troligtvis bästa lösningen. Du kan scanna upp till 24 negativ i en laddning och sen låter du bara scannern gå. Upplösningen är inte riktigt lika bra som Nikon men fördelen att kunna köra 24 st negativ på en laddning gämfört med 6st med Nikon är en stor fördel om man ska scanna stora volymer. Har själv föregångaren Epson 4990. Den är riktigt snabb om du inte kör ICE påslagen men ICE fungerar inte när du scannar SV.
Min Epson 4990 scannar bra upp till 2400 dpi och sen blir bilderna bara större. Epson V700 som är efterföljaren ska scanna bra upp till 3200dpi enligt tester som jag har läst.
Sen är det en snuskigt bra flatbedd scanner om du ska scanna foto eller dyligt.