** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Scanna dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
J Tjerneng skrev:
Intressant tråd, jag hade just funderat på att ställa en fråga i samma linje som trådskaparen.

En liten följdfråga dock: Om man inte har möjlighet eller tid att sitta och scanna in tusentals gamla diabilder/negativ, finns det något ställe där man kan lämna in ett hel massa bilder och få t ex kontaktkartor på alltihop, för att lättare kunna göra ett grovt urval? Och vad skulle det kunna kosta i så fall?

Låt oss säga att det handlar om cirka 3000 bilder, mestadels svartvita negativ. Och hur lång tid skulle det rimligtvis ta att göra det själv?

Tror att Epson V700 är troligtvis bästa lösningen. Du kan scanna upp till 24 negativ i en laddning och sen låter du bara scannern gå. Upplösningen är inte riktigt lika bra som Nikon men fördelen att kunna köra 24 st negativ på en laddning gämfört med 6st med Nikon är en stor fördel om man ska scanna stora volymer. Har själv föregångaren Epson 4990. Den är riktigt snabb om du inte kör ICE påslagen men ICE fungerar inte när du scannar SV.

Min Epson 4990 scannar bra upp till 2400 dpi och sen blir bilderna bara större. Epson V700 som är efterföljaren ska scanna bra upp till 3200dpi enligt tester som jag har läst.

Sen är det en snuskigt bra flatbedd scanner om du ska scanna foto eller dyligt.

fredrikru skrev:
Tror att Epson V700 är troligtvis bästa lösningen. Du kan scanna upp till 24 negativ i en laddning och sen låter du bara scannern gå. Upplösningen är inte riktigt lika bra som Nikon men fördelen att kunna köra 24 st negativ på en laddning gämfört med 6st med Nikon är en stor fördel om man ska scanna stora volymer. Har själv föregångaren Epson 4990. Den är riktigt snabb om du inte kör ICE påslagen men ICE fungerar inte när du scannar SV.

Tack för ditt svar. Hur fungerar det då att scanna 24 negativ i en laddning? Är det ett slags magasin man fyller med sina negativ/diabilder eller lägger man dem bara på flatbädden "manuellt"?
Eftersom det är stora mängder vore det ju smidigt att kunna ladda ett magasin, medan en scanning av andra bilder pågår, istället för att stå och pilla med varje negativremsa individuellt...

Jag har redan en gammal Canon flatbädd som definitivt inte skulle räcka till några vettiga inscanningar, men det kanske skulle duga för att få lite digitala kontaktkartor för grovsorteringen. Kanske ett alternativ medan man sparar ihop till en sådan Epson V700...

J Tjerneng skrev:
Tack för ditt svar. Hur fungerar det då att scanna 24 negativ i en laddning? Är det ett slags magasin man fyller med sina negativ/diabilder eller lägger man dem bara på flatbädden "manuellt"?
Det följer med hållare för filmremsor och diapositiv. En bit ner på den här sidan syns hållarna.

Nu finns f.ö. Epson V750 också. Viktigaste skillnaden mot V700 tror jag är att V750 har antireflexbehandlat glas.

vifra skrev:
Mitt jämförelseobjekt, en Canon flatbäddsscanner 9950F ger faktiskt helt ok resultat med Agfan. Däremot blir kodachromen blir lite lustig.
Du måste ha dammretuscheringsfunktionen helt avstängd när du skannar Kodachrome med Canon-skannern. Annars blir det helt riktigt lite lustigt.

J Tjerneng skrev:
Eftersom det är stora mängder vore det ju smidigt att kunna ladda ett magasin, medan en scanning av andra bilder pågår, istället för att stå och pilla med varje negativremsa individuellt...

Du har en ram som du laddar 4st 6 bilders negativ och lägger ramen på glaset.
För 120 film så kan du scanna 6 bilder och det finns även hållare för större film format.
70mm negativ (fotograferat på 1930 talet) la jag direkt på glaset och det fungerade förvånansvärt bra.

Glas negativ är bara att lägga direkt på.

Du kan även scanna 12 st dia i ram på en laddning.

J Tjerneng skrev:
Intressant tråd, jag hade just funderat på att ställa en fråga i samma linje som trådskaparen.

En liten följdfråga dock: Om man inte har möjlighet eller tid att sitta och scanna in tusentals gamla diabilder/negativ, finns det något ställe där man kan lämna in ett hel massa bilder och få t ex kontaktkartor på alltihop, för att lättare kunna göra ett grovt urval? Och vad skulle det kunna kosta i så fall?

Kolla med Crimson i Stockholm de kan nog ge en offert.

Låt oss säga att det handlar om cirka 3000 bilder, mestadels svartvita negativ. Och hur lång tid skulle det rimligtvis ta att göra det själv?

Oj, det tar en stund. Utan egen bildbehandling utan bara själva skannandet säkert 1,5minuter per bild. (75 timmar alltså)

Nu har vi ett par tester från Canon 9950F respektive Nikon Coolscan 9000.

Diabilder tagna på ektachromefilm.
Scannade i 4800dpi(canon) repektive 4000dpi(nikon)
Enda extrainställningen är att en medium dust&scratch använts. I övrigt rakt in, sparat som tiff omgjort för web till jpg.

Canon hela bilden

Bilagor

• oken9950web.jpg
    oken9950web.jpg
    34.1 KB · Visningar: 1,024
Problemet är tidsåtgången

Har en HP-scanner 4800 eller nåt sånt, flatbädd med dialock, tar 16 dia i stöten. Det blir inte jättebra men inte heller helkass. Den söker upp bilderna automatiskt men missar alla som är lite mörka, då får man selektera dem för hand och då blir bildnumreringen fel.
Det största problemet är dock att det tar cirka 15 minuter att scanna 16 bilder, tiden inkluderar plocka i från magasin, scanna, plocka ur bilderna och till magasinet. En typisk gepe-låda med 2 x 40 magasin tar då 5 x 15 minuter dvs 75 minuter. Om man är på hugget hela tiden och inte smiter iväg och fikar eller nåt sånt! Provat i en gammal Minolta diascanner som tog 3 i stöten, bättre resultat men tog ungefär lika lång tid, och då måste man passa den hela tiden.
Den projektorliknande scannern verkar ju bra men den har enligt alla tester problem med Kodachrome samt att den hakar upp sig ofta.

vifra skrev:

Diabilder tagna på ektachromefilm.
Scannade i 4800dpi(canon) repektive 4000dpi(nikon)
Enda extrainställningen är att en medium dust&scratch använts. I övrigt rakt in, sparat som tiff omgjort för web till jpg.

Canon hela bilden

Ingen skanner i världen kan hjälpa det fotot :)

vifra skrev:
Bilden från Nikonscannern ser riktigt bra ut. En Coolscan 9000 kostar dock mer än vad jag vill betala för en scanner.

Har någon sett en jämförelse mellan Coolscan 9000 och Coolscan V? Spelar 16 bitars A/D-omvandlare någon större roll i praktiken jämfört med 14-bitars?

Är det någon som jämfört resultatet från filmscanner med att fotografera av diat/sv-negativet med exempelvis EOS digitalkamera? Det går i varje fall snabbt.

Robin Gyllander skrev:
http://www.canonfd.com/macrobrochures/closeupengl82.pdf
sida 18 så finns det ju en negativ "fotogrej" så man kan fotograera av negativ finns det något liknande i dag till eos?

Det finns utrustning även passande EOS-kameror - förutom Canons macroobjektiv har tyska novoflex.de bälgar och andra tillbehör för EOS.
Men min fråga var närmast om någon jämfört skillnaden i resultat med scanner och repro med kamera, exempelvis EOS.

Nick skrev:
Är det någon som jämfört resultatet från filmscanner med att fotografera av diat/sv-negativet med exempelvis EOS digitalkamera? Det går i varje fall snabbt.
Jag har sysslat med skanning under ett antal år. Bl a har jag skannat 3500 glasplåtar i storlek från 6x9 till 18x24. Jag har använt en flatbädd med dialock där den sista heter HP Scanjet 4890. Är bilden någorlunda välexponerad går det att få ett ganska bra resultat av de stora negativen. Har man däremot en överexponerad bild (svart negativ) blir resultatet katastrofalt med denna modell av skanner. Likaså gäller detta om man skannar mörka diabilder.
Min lösning på problemen med diabilderna har varit att köpa en Nikon Coolscan V. Bilderna från 1960 som togs med Kodacrome II blir helt enastående. Det enda som är nackdel är tiden.
För att råda bot på tiden vid inskanning av diabilder har jag tagit fram min Rollieprojektor och satt i hela magasin som jag sedan projicerat på en silverduk. Canon Powershot S3IS har jag sedan kopplat till en bärbar dator där jag styr hela kamerainställningen inklusive avtrycket. Bilderna hamnar direkt på hårddisken och de är rätt exponerade även om de varit mörka i original. På detta sätt skannar man en 50-låda på 20 minuter. Tyvärr syns repor o damm på dessa bilder, men man får ju en överblick vad man har i lådorna.
Tillbaka till glasdiorna. Igår fick jag ett A4 ljusbord med mycket jämn belyst yta. På detta satte jag glasplåtarna och sedan använde jag kameran kopplad till datorn och skötte exponeringen från den. Nu tog jag minsta bländare och lätt kameran avgöra tiden som ibland blev uppåt sekunden. Resultat blev enastående bra och jag kunde se fint utmejslade ansikten där förut bara näsan har synts. Det som grämer mig nu är att jag inte har gjort så med alla bilderna tidigare. Jag tror dock att det dyraste flatbäddsskannarna klarar mörka negativ.
Jag ber om ursäkt för det långa inlägget.
//Bosse

Nick skrev:

Den funktion som jag uppskattar mest med scanner är ICM (eller liknande teknik) som tar bort damm och gör det mycket effektivt (fungerar inte på vissa scanner med Kodachrome)

Om du ska fotografera av dia så får du med dam som du måste ta bort manuellt och det tar tid.

Ska man scanna stora volymer av diabilder och vill ha lite kvalitet så tror jag en Epson V700 är bra lösning. Du laddar scannern med 12 dia i ram och sen låter du den gå tills den är klar.

Nästa steg är Nikon ED-5000 med matare men det blir en helt annan prisklass men den ger bättre resultat.

Tänk även på att om dia bilderna ligger i glasram så får man byta ram om man vill ha bra resultat.

Nikon LS-5000 med SF-210?

Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har erfarenhet av Nikon LS-5000 med matarutrustningen SF-210?

Reflectan (DigitDia 5000 som nämndes ovan) verkar ju lite si och så både med bildkvalitet och matning av icke-CS-ramar om man får tro rapporter på nätet, och då verkar ju Nikon-scannern med mataren vara ett bättre alternativ. Hur som helst, är det någon som har provat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Re: Nikon LS-5000 med SF-210?

edsjo skrev:
Jag lånar tråden lite.

Är det någon som har erfarenhet av Nikon LS-5000 med matarutrustningen SF-210?

Reflectan (DigitDia 5000 som nämndes ovan) verkar ju lite si och så både med bildkvalitet och matning av icke-CS-ramar om man får tro rapporter på nätet, och då verkar ju Nikon-scannern med mataren vara ett bättre alternativ. Hur som helst, är det någon som har provat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Läs senaste numret av proffs foto för där testar man både Nikon med diamatare och Reflecta scannern.

// Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar