Annons

Scanna analoga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Ge mig tips på en enkel och prisvärd negativscanner.
Söker också en produkt, en negativhållare att montera på optiken för att fota med ett macro

Någon som kan ge råd?

mitt råd är helt klart canoscan 9000f!.... men vad ska du med negativhållare till optiken till om du ska köpa en negativscanner?

mitt råd är helt klart canoscan 9000f!.... men vad ska du med negativhållare till optiken till om du ska köpa en negativscanner?

Ska inte scanna så många negativ så det skulle vara en snikvariant att köpa en filmhållare för montage att sätta på optiken och använda en blixt för att lysa igenom. Vet att sådan har funnits men hittar ingen.

/Jan

Diaduplikator kan du köpa hos Photax. Men den kostar nästa lika mycket som Canon 9000 scannern

På photax finns en diaduplikator om det är det du söker. Använder själv en Canon 9000f scanner till film och är nöjd med den. Prisvärd och enkel att bruka.
Dock har jag den mest till 120 film, tycker inte den är lika skarp till småbild. Har du råd rekommenderas en Epson V700, men som alltid finns det något lite (eller mycket) dyrare och lite bättre. Lycka till!

De senaste negativa färgfilmerna jag har scannat har fått ett tydligt turkost färgstick. Färgen är ungefär samma som ljuset i min Minolta Scan Dual III, dvs det som syns när scannern är i gång. På senaste tiden har det turkosa färgsticket ökat, och några av mina bilder tagna ute i dagsljus med Fujifilm Fujicolor Superia X-tra 800 har blivit enormt svåra att bearbeta så att färgerna blir korrekta. Håller min scanner på att sakta bli utbränd? I så fall tar jag tacksamt mot tips om en ny scanner som kan ersätta den.

På photax finns en diaduplikator om det är det du söker. Använder själv en Canon 9000f scanner till film och är nöjd med den. Prisvärd och enkel att bruka.
Dock har jag den mest till 120 film, tycker inte den är lika skarp till småbild. Har du råd rekommenderas en Epson V700, men som alltid finns det något lite (eller mycket) dyrare och lite bättre. Lycka till!

TAck, det var en sån jag sökte

Jan

De senaste negativa färgfilmerna jag har scannat har fått ett tydligt turkost färgstick. Färgen är ungefär samma som ljuset i min Minolta Scan Dual III, dvs det som syns när scannern är i gång. På senaste tiden har det turkosa färgsticket ökat, och några av mina bilder tagna ute i dagsljus med Fujifilm Fujicolor Superia X-tra 800 har blivit enormt svåra att bearbeta så att färgerna blir korrekta. Håller min scanner på att sakta bli utbränd?

Tvivlar på att skannern kan bli utbränd, däremot kan lampan mycket väl ha blivit dålig och behöva bytas. Tråkigt nog finns det inte längre skannrar med lika bra kvalitet som din Dual III har att köpa (så den du har bör du vara rädd om).

Det "bästa" som går att få idag är förmodligen Epsons V700/750 (om vi utesluter Imacons skannrar för 200 000 kr), men för småbild ger förmodligen din Dual III ett bättre resultat.

Tack för ditt svar, sarnor!
Det här hittade jag hos Dustin, och de verkar ha mest att välja på. Jo, Epson V 700 finns också, och den kostar ungefär lika mycket som en Plustek 7600I AI.
http://new.dustinhome.se/filmscanners/xgroup/18480
Till min Minolta-scanner använder jag VueScan, men om jag vill scanna dia, gör jag det med det ursprungliga Minolta-programmet som följde med, men som har uppdaterats en gång sedan jag skaffade min scanner. Men tydligen börjar det bli dags att se sig om efter något nytt. Hur många filmer kan man scanna i en filmscanner innan något blir utslitet? Jag fick en gammal Nikon Coolscan II LS-20 för ett par år sedan, men förra sommaren började jag få en blå rand tvärs över bilden på långsidan, och därmed var det adjöss med den.
Går negativ färgfilm hårdare åt en filmscanner än diafilm, förresten? Den kräver ju mesta möjliga korrigeringar för att bilderna ska se bra ut.

Jag skannar mina negativ med en Epson V600 och en DigitaLIZA. Utan att ha någon bättre skanner att jämföra med så upplever jag att (sålänge filmen inte är riktigt böjd) det är kvaliteten på film/exponering som sätter gränsen och inte skannern.

Jag skannar mina negativ med en Epson V600 och en DigitaLIZA. Utan att ha någon bättre skanner att jämföra med så upplever jag att (sålänge filmen inte är riktigt böjd) det är kvaliteten på film/exponering som sätter gränsen och inte skannern.

Fungerar digitaliza med precis alla flatbäddare som har lampa i locket? Det finns ju en öppning i ena kortsidan på t,ex Canoscans hållare som måste genomlysas för att den ska fungera, och om digitaliza skymmer denna så går det nog inte scanna?

Inte en susning, med V600 fungerar den fint förutsatt att man lägger den rätt. Jag har lagt två små "distanser" för att passa in den så den ligger helt rakt varje gång. Det var lite problem med samma som du säger från början när jag råkat lägga den för långt bak i skannern. Trevligt att kunna skanna sprockets! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto