Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scandinavian Photo, nej tack

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Nu var det dags att klaga på ännu ett företag här. :)

Skulle till Gbg förra veckan, och eftersom jag behövde en scanner tänkte jag kolla om de hade en V750 liggandes. Ringde och visst hade dem det och lade undan den åt mig, so far so good.

Åkte dit för att hämta den, tog en kölapp och stod sedan där 20 minuter och väntade medans personalen snackade glatt med kunder, stod och glodde på datorn medans kunder de pratade med gick och kollade på lite annat i butiken, och ett gäng folk stod och väntade, och väntade. Det var säkert 6-7 pers som jobbade där men det var inte mycket säljande som pågick. Eftersom jag hade en tid att passa fick jag ge upp (och beställer nu scannern på nätet från ett annat företag). Visst är det fint med kundservice och allt, men man behöver inte bli bästa kompis med kunderna och stå där och gaffla med dem i evigheter när andra står och väntar på att köpa något.

Ringde och avbokade ordern och förklarade varför, fick ett "aha, ok" och ingen annat. Fint att de bryr sig om kritik.

(tillägg: har inget emot trevliga försäljare och allt, men brukar man ha kunder väntande som bara vill handla så vore det inte en dum idé att ha en "snabbkassa" eller liknande för dem.)
 
Senast ändrad:
Varför gick du iinte fram till någon säljare och frågade om du kunde gå emellan när de inte var upptagna med kund och bara stod och kollade på datorn? Eftersom du bara skulle köpa en sak från hyllan kanske de kunde klämma in dig ändå?

Jag var på Mekonomen häromdagen och det var ungefär samma där men när jag bara ville ha en grej från lagret utan att ställa frågor så fick jag gå emellan.
 
Varför gick du iinte fram till någon säljare och frågade om du kunde gå emellan när de inte var upptagna med kund och bara stod och kollade på datorn? Eftersom du bara skulle köpa en sak från hyllan kanske de kunde klämma in dig ändå?

Jag var på Mekonomen häromdagen och det var ungefär samma där men när jag bara ville ha en grej från lagret utan att ställa frågor så fick jag gå emellan.

För att det stod flera framför mig och väntade, och jag tyckte det skulle varit aningen oartigt att bara hoppa framför dem i kön.

Ganska många företag som använder kölappar har en kö för "råd" och en annan för folk som bara vill betala för något. Alternativt kunde den som väntade på att någon skulle kolla på något annat i butiken fråga om det fanns någon som bara ville snabbt betala för något, men det är kanske för mycket att förvänta sig.
 
Tycker ScandinavianPhoto är fantastiska som tar sig tid och inte stressar med kunderna.
Jag hade i ditt läge tagit tag i någon och förklarat att jag har lite brådis, det hade de garanterat löst.
Sen vet vi ju inte heller vad de avhandlade med respektive kund som kanske i sin tur hade åkt långt och behövde hjälp som tar tid!

Tycker inte att du skall döma ut dem här när du inte ens talat med dem innan.
Lyft på luren och prata med dem.
Visst kan det va frustrerande att vänta när man har bråttom.
Men SP kan ju knappast lastas för att de har kundkontakt med de som kommit in före dig.
Och vissa ärenden tar tid!

Du har ju varken blivit lurad eller dåligt behandlad!
Bara fått vänta för det varit kunder före dig!
 
Nu var det dags att klaga på ännu ett företag här. :)

Åkte dit för att hämta den, tog en kölapp och stod sedan där 20 minuter och väntade

Det låter som du var där "fel" dag, dvs en lördag. Jag har iofs ingen aning om hur poppis butiken i gbg är i veckorna men i sthlm kan det vara smockfullt en lördag och ganska ödsligt en vardag.
Visst är det irriterande med alltför pratsam personal när man har bråttom, men det beror nog också mycket på kunder som vill passa på att "prata av sig".
 
Om man har så bråttom att man inte kan vänta 20 minuter i butiken kanske man ska försöka vara där lite tidigare. Jag har handlat i Göteborg flera gånger och uppskattar verkligen den kunniga och allt annat än stressade personalen. Stress får jag nog av på jobbet.
Om du hade så bråttom är det väl självklart att man hugger tag i någon i personalen och förklarar läget istället för att skapa en gnälltråd på fotosidan.
 
Om man har så bråttom att man inte kan vänta 20 minuter i butiken kanske man ska försöka vara där lite tidigare.

Ärligt talat, att stå där 20 minuter och vänta för att kunna betala för något är rimligt enligt dig? Då har vi olika åsikter angående vad som är acceptabelt. Visst kunde jag gått förbi alla som väntade och haffat någon men det är ju inte direkt artigt, kunde varit andra som stod i kö och hade lika bråttom som jag att hämta det de ville ha. "Gnälltråd"? Om det är "gnällande" när man får dålig/seg service så är det inte konstigt att företagen struntar i att försöka bättra sig.

Splanky: Jag lyfte luren när jag ringde dem och sade att jag var tvungen att avboka för att jag inte hade tid att vänta på dem, och de brydde sig inte.

Ventures: Visst kan kunder vilja snacka lite, men då bör man se till att man ha en kö för folk som bara vill betala för något och dra, inte hitta en ny bästa vän.
 
Blir en smula förvånad över alla försvarstal?!

Jag har själv inte handlat av dem så jag kan inte kommentera det sakliga i kritiken men här informerar en kund att han är missnöjd med hur han blivit bemött men ingen verkar bry sig!
Jag accepterar inte heller att inte få service hos en butik.
(om de inte ens bemödar sig INNAN köpet hur hanterar de då en eventuell reklamation?)

Tyvärr är det inte unikt för just detta företag. Det som inte upphör att förvåna mig är att så många fortsätter att handla ändå? Konkurrenterna är bara ett musklick bort!
 
Så du menar att ScandinavianPhoto är usla för att du fått stå i kö?
Därför skapar du en tråd och spyr gallla?

Den kritiken lär inte många ta speciellt allvarligt.
 
Christer!
Jag håller på dej, jag gillar inte heller att tränga mig före i en kundkö.
Scandinavianphoto i Mölndal har en separat köordning för dem som vill hämta beställda varor om man vill använda den. Det finns en lucka i ytterväggen dit man kan köra eller gå och trycka på en ringklocka. Det borde dom talat om för dej.
Jag har både mycket dålig erfarenhet och god erfarenhet av servicen i Mölndal. Beror på vem man träffar.
 
Så du menar att ScandinavianPhoto är usla för att du fått stå i kö?
Därför skapar du en tråd och spyr gallla?

Den kritiken lär inte många ta speciellt allvarligt.

Om du tycker 20 minuters väntan för att betala är OK får du den service du förtjänar.

Sade inte att de var "usla", endast att jag tycker de har dålig service och förlorar kunder pga det. Och herrejösses, "spyr galla", har du inte tagit i lite där?
 
hmm, jag var på Systembolaget på Fleminggatan i lördags, det var lång kö, så himla värdelös butik, skall aldrig handla på bolaget mer.
 
Det där var ju varken en rolig eller realistisk jämförelse. Om du kunde fixat din Sofiero 7,5% runt hörnet hade du nog inte stått där och väntat, eller?

Lite kul var det i alla fall. Jag bor runt hörnet till scandinavian photo, och det är ofta kö och lång väntetid, precis som man aldrig kommer fram per telefon till Rajala här i stan, men när man väl kommer fram till någon av dem så ägnar de all tid åt en utan att stressa, det är ett av skälen till att jag vill handla av dem, och inte en affär som stressar eller släpper förbi några i en gräddfil. Men visst, en butik med snabbkassa kanske är melodin.
 
Lite kul var det i alla fall. Jag bor runt hörnet till scandinavian photo, och det är ofta kö och lång väntetid, precis som man aldrig kommer fram per telefon till Rajala här i stan, men när man väl kommer fram till någon av dem så ägnar de all tid åt en utan att stressa, det är ett av skälen till att jag vill handla av dem, och inte en affär som stressar eller släpper förbi några i en gräddfil. Men visst, en butik med snabbkassa kanske är melodin.

Javisst, det kan vara positivt att få en säljares tid och uppmärksamhet om du behöver lite extra hjälp eller vill diskutera något, men för de som bara vill snabba skaffa ett polfilter eller scanner eller vad som helst kan det ju bli lite irriterande att stå och vänta.

Postade inte denna tråd för att övertyga folk at SP är helt hopplösa (och det tror jag inte heller då de verkar ta bra hand om sina kunder när de har tid för dem), bara att jag tycker att det är dåligt att de inte kan snabbt hantera de som bara vill "handla". Försökte förklara detta för dem när jag ringde men den personen jag pratade med var inte intresserad.

(ps: råkade radera inlägget du svarade på, var inte meningen!)
 
Om du tycker 20 minuters väntan för att betala är OK får du den service du förtjänar.

Sade inte att de var "usla", endast att jag tycker de har dålig service och förlorar kunder pga det. Och herrejösses, "spyr galla", har du inte tagit i lite där?

Ok, spy galla var att ta i, där backar jag :)

Men sätta en rubrik som du gjort gör ju att man tror något alldeles förfärligt har hänt.
En snabbkassa är förövrigt inte alls ett dumt förslag.
 
Ok, spy galla var att ta i, där backar jag :)

Men sätta en rubrik som du gjort gör ju att man tror något alldeles förfärligt har hänt.
En snabbkassa är förövrigt inte alls ett dumt förslag.

Tja, för mig är det "nej tack", men jag kanske skulle skrivit "seg service" eller något liknande istället. Bör erkänna att jag bott utomlands halva mitt liv så kanske inte riktigt har det svenska tålamodet när det gäller många saker, dock tycker jag att många företag kan verkligen förbättra hur de hanterar sin försäljning och sina kunder.
 
Förskräckligt! Hur kan de behandla sina kunder så!

Istället för att ha 7 försäljare anställda som bara nästan hinner med kunderna under den mesta stressiga timmen så borde de har 14 försäljare anställda heltid och höja priserna! Eller ha 7 försäljare anställda heltid och ytterligare 7 timmanställda som bara kommer in just den timmen och spenderar resten av dagen med att lyfta bidrag.

Eller så kan de som sagt ha sju anställda försäljare som jobbar hela dagen och vet vad de gör.

OJ så svårt jag har att bestämma mig för vilket jag tycker är bäst!

/Micha
 
Jag är väldigt glad att det fortfarande finns butiker som Scandinavian Photo och Rajala där det finns kunnigt folk som har tid att prata med mig och andra kunder. Jag inser att detta innebär att jag måste vänta ibland på min tur. Men jag har märkt att det faktiskt ofta går att genomföra ett snabbt ärende medan t ex en kund testar ett objektiv eller så och försäljaren har tid ett tag. Det brukar vara trevligt att vara i butiken, även om man får vänta lite.

Men jag måste erkänna att jag går inte till de butikerna om jag ska köpa småprylar och inte behöver några råd. Då slinker jag in på någon av de stora kedjorna eller köper via nätet. Jag inser att detta mitt beteende på sikt är ett hot mot specialistbutikerna. Ett dilemma.
 
Jag gillar butiker med kunnig personal, som man kan prata med. Det är dock inte speciellt service minded att bubbla på med kunder mer än nödvändigt om butiken börjar fyllas med väntande kunder.
 
Om man har så bråttom att man inte kan vänta 20 minuter i butiken kanske man ska försöka vara där lite tidigare. Jag har handlat i Göteborg flera gånger och uppskattar verkligen den kunniga och allt annat än stressade personalen. Stress får jag nog av på jobbet.
Om du hade så bråttom är det väl självklart att man hugger tag i någon i personalen och förklarar läget istället för att skapa en gnälltråd på fotosidan.

Du verkar ju inte ha riktig koll på vad egentligt kundbemötande är. Du kan väl också försöka läsa vad han skriver. Att det stod flera i kö, så att han inte kunde gå före och hugga..... Snälla nån.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar