Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanar neg....?

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Jag får konstiga avlånga ringar ibland när jag scanar negativ. Varför och vad beror det på? Se bifogad bild. Kan inte se något på negativet och det förekommer inte när jag gör en papperskopia i mörkerum. Vad är felet?
MVH David.

Bilagor

• Testbild.jpg
    Testbild.jpg
    17.6 KB · Visningar: 299
Det är så kallade "newtons ringar". Det uppträder när två blanka ytor träffar varandra. Det finns flera sätt att avhjälpa det. Ett är att använda sk anti-newtonglas, vilket kanske inte är så lätt att få tag på, eller så kan du sätta en smal remsa tejp i ytterkanterna på neget så att negets yta inte rör glasytan. För fanns även anti-newton spray, men jag är osäker på om det finns längre.

Om du lägger emulsionssidan nedåt (mot scannerbädden) så är risken mindre för Newtonringar (eftersom den sidan är lite mattare)

Det bästa och bökigaste sättet är att lägga en tunn sträng paraffinolja mellan neget och glaset. Kladdigt, men mycket bra då paraffinoljan har förmågan att "täta" eventuella repor (som inte gått in i emulsionen) och trolla bort dem. Går även bra med andra vätskor.

Edit:
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_rings

Senast ändrad:
För att undvika interferensfenomenet kan man även våtmontera med nån lämplig vätska, men det kräver förstås att man rengör både film och glas efteråt. Om det inte finns antinewtonspray att tillgå har jag läst om de som exempelvis använder ytterst lite talk.
Men enklast är nog om din scanner tillåter dig att fokusera ovanför glaset och använder någonsorts negativhållare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar