Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Scanar neg....?
- Trådstartare VW-55
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
Det är så kallade "newtons ringar". Det uppträder när två blanka ytor träffar varandra. Det finns flera sätt att avhjälpa det. Ett är att använda sk anti-newtonglas, vilket kanske inte är så lätt att få tag på, eller så kan du sätta en smal remsa tejp i ytterkanterna på neget så att negets yta inte rör glasytan. För fanns även anti-newton spray, men jag är osäker på om det finns längre.
Om du lägger emulsionssidan nedåt (mot scannerbädden) så är risken mindre för Newtonringar (eftersom den sidan är lite mattare)
Det bästa och bökigaste sättet är att lägga en tunn sträng paraffinolja mellan neget och glaset. Kladdigt, men mycket bra då paraffinoljan har förmågan att "täta" eventuella repor (som inte gått in i emulsionen) och trolla bort dem. Går även bra med andra vätskor.
Edit:
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_rings
Om du lägger emulsionssidan nedåt (mot scannerbädden) så är risken mindre för Newtonringar (eftersom den sidan är lite mattare)
Det bästa och bökigaste sättet är att lägga en tunn sträng paraffinolja mellan neget och glaset. Kladdigt, men mycket bra då paraffinoljan har förmågan att "täta" eventuella repor (som inte gått in i emulsionen) och trolla bort dem. Går även bra med andra vätskor.
Edit:
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_rings
Senast ändrad:
sadropol
Aktiv medlem
För att undvika interferensfenomenet kan man även våtmontera med nån lämplig vätska, men det kräver förstås att man rengör både film och glas efteråt. Om det inte finns antinewtonspray att tillgå har jag läst om de som exempelvis använder ytterst lite talk.
Men enklast är nog om din scanner tillåter dig att fokusera ovanför glaset och använder någonsorts negativhållare.
Men enklast är nog om din scanner tillåter dig att fokusera ovanför glaset och använder någonsorts negativhållare.
and_ladida
Medlem
Är dina neg lite ovala? Testa och pressa dem lite om det är så. Jag får samma sak på mina om de är det.