Funderar på vilken man ska välja? Vad skiljer dessa två åt vad gäller funktioner, effekt, användarvänlighet, prisvärdhet osv?
Kan väl säga som så att jag aldrig tidigare har ägt någon extern blixt men känner att det vore till stor hjälp i vissa situationer + att jag har sett en del kreativa sätt att använda blixten på.
Hej!
Det mycket korta svaret är att SB-900 är bättre på det mesta.
Lite mer utvecklat så är SB-800 en mycket kompetent blixt. Ljusstark, hyfsat snabb och en del bra funktioner som att du kan fjärrköra dem från en kamera med inbyggd blixt (eller från en SU-800), gruppera flera blixtar, kommunicera på olika kanaler om ni är flera som fotar parallellt. För att nu ta några exempel.
Men SB-800 har hängt med ett tag och har en del små och stora brister. Den största är den användarfientliga inställningsmenyn som måste ha tagits fram av någon tekniker som tyckte genuint illa om fotografer ...
Men även irriterande småsaker som att blixhuvudet kan vridas 180 grader enbart när du vrider åt vänster, åt höger kan du bara vrida 90 grader.
Största nyheten (som jag ser det) med SB-900 är att du kan välja typer av ljusspridning. Alltså, utöver att den kan zooma 17-200 mm (mot 24-105 mm hos SB-800) så kan du dessutom välja tre olika ljusspridningar för de olika zoomlägena: max utlysning, neutral (som gamla SB-800) och mer centerfokuserad. Det sistnämnda läget ger då alltså bättre räckvidd, men mörkare hörn. Sedan har SB-900 en mycket smidigare inställningsmeny, nu med en blädderratt typ Canon och fler knappar så man kan nå inställningar direkt utan en massa bläddrande. Dessutom är SB-900 snabbare, det tar kortare tid mellan blixtarna.
Sen har SB-900 diverse kul småfinesser som jag inte utforskat så noga, bland annat att du kan sätta på vissa färgfilter som blixten känner av och meddelar kameran (ifall du kör D3, D300, D700) så vitbalansen hålls korrekt m m.