Annons

SB800 vs. SB900

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Funderar på vilken man ska välja? Vad skiljer dessa två åt vad gäller funktioner, effekt, användarvänlighet, prisvärdhet osv?

Kan väl säga som så att jag aldrig tidigare har ägt någon extern blixt men känner att det vore till stor hjälp i vissa situationer + att jag har sett en del kreativa sätt att använda blixten på.
 
Funderar på vilken man ska välja? Vad skiljer dessa två åt vad gäller funktioner, effekt, användarvänlighet, prisvärdhet osv?

Kan väl säga som så att jag aldrig tidigare har ägt någon extern blixt men känner att det vore till stor hjälp i vissa situationer + att jag har sett en del kreativa sätt att använda blixten på.

Hej!

Det mycket korta svaret är att SB-900 är bättre på det mesta.

Lite mer utvecklat så är SB-800 en mycket kompetent blixt. Ljusstark, hyfsat snabb och en del bra funktioner som att du kan fjärrköra dem från en kamera med inbyggd blixt (eller från en SU-800), gruppera flera blixtar, kommunicera på olika kanaler om ni är flera som fotar parallellt. För att nu ta några exempel.

Men SB-800 har hängt med ett tag och har en del små och stora brister. Den största är den användarfientliga inställningsmenyn som måste ha tagits fram av någon tekniker som tyckte genuint illa om fotografer ... :) Men även irriterande småsaker som att blixhuvudet kan vridas 180 grader enbart när du vrider åt vänster, åt höger kan du bara vrida 90 grader.

Största nyheten (som jag ser det) med SB-900 är att du kan välja typer av ljusspridning. Alltså, utöver att den kan zooma 17-200 mm (mot 24-105 mm hos SB-800) så kan du dessutom välja tre olika ljusspridningar för de olika zoomlägena: max utlysning, neutral (som gamla SB-800) och mer centerfokuserad. Det sistnämnda läget ger då alltså bättre räckvidd, men mörkare hörn. Sedan har SB-900 en mycket smidigare inställningsmeny, nu med en blädderratt typ Canon och fler knappar så man kan nå inställningar direkt utan en massa bläddrande. Dessutom är SB-900 snabbare, det tar kortare tid mellan blixtarna.

Sen har SB-900 diverse kul småfinesser som jag inte utforskat så noga, bland annat att du kan sätta på vissa färgfilter som blixten känner av och meddelar kameran (ifall du kör D3, D300, D700) så vitbalansen hålls korrekt m m.
 
Oj tack för ett jättebra svar, kör med Nikon D300 så det verkar ju som att jag kan dra nytta av alla finesserna :)

Vad innebär det att blixten kan zooma?
 
Är den så stor att det stör eller kan man leva med storleken?

Jag tycker personligen att den är för stor och den gör inte speciellt mycket mer än vad sb800 gör. Det ända som lockar är att den har af-hjälpljus för alla 51 fokuspunkter vilket kan vara väldigt behändigt i mörkare situtioner där autofokusen lägger av..
 
Jag tycker personligen att den är för stor och den gör inte speciellt mycket mer än vad sb800 gör. Det ända som lockar är att den har af-hjälpljus för alla 51 fokuspunkter vilket kan vara väldigt behändigt i mörkare situtioner där autofokusen lägger av..

Men hallå ... :)

Ni får det att låta som om SB-900 är stor som ett kylskåp eller nåt. I den bifogade bilden är den fotograferad, med vidvinkel, på kort avstånd så att dess storlek jämfört med SB-800 överdrivs ... Ok, den är större, men i mina ögon rätt marginellt.

Dessutom gör den rejält mycket mer än SB-800, och den gör det dessutom snabbare och enklare -- för mig är valet självklart.

Och, angående frågan om zooming: Blixtarna har variabelt reflektorhuvud så de kan anpassa sin utlysning efter objektivets brännvidd. Det gör att man får avsevärt bättre räckvidd när man fotar med längre objektiv än om blixten alltid försökt lysa ut som om man hade ett objektiv på 17 mm.
 

Bilagor

  • _DSC1994.jpg
    _DSC1994.jpg
    60 KB · Visningar: 452
Jag var nere på stan idag en sväng för att se om jag kunde hitta båda någonstans men det var ingen som hade båda hemma så att jag kunde jämföra men jag har iaf sett SB-900:an nu och så farligt känns det inte som att det är...
 
Jag var nere på stan idag en sväng för att se om jag kunde hitta båda någonstans men det var ingen som hade båda hemma så att jag kunde jämföra men jag har iaf sett SB-900:an nu och så farligt känns det inte som att det är...
SB900 är ungefär lika stor som Canons 580 EXII men något lättare. Uppladdningstiden är mycket snabb, trots enbart fyra AA. De utökade zoommöjligheterna gör den väldigt nyttig, ex om man skall fota från avstånd med en 70-200. jag hade gärna haft en SB900 när jag fotade på kolmården delfinarium i somras. Storleken innebär inte enbart nackdelar. Det innebär bla en större reflektor som i teorin också ger ett något mjukare blixtljus. Själv upplever jag SB900 som bättre än SB800 inte bara sett ur menyhantering och batterikapacitet utan upplever att den helt enkelt också exponerar bättre ihop med min D3 än vad SB800 gjorde. Med bouncern monterad blir resultatet med blixt rakt på förbluffande bra och snabbheten i uppladdningen håller i sig även när batteriet börjar bli dåligt. Den så att säga tvärdör mer än vad jag upplevde att SB800 gjorde. Jag fotade under en konsert ca 250-300 blixtexponeringar och det skedde under relativt kort tid. Överhettningsskyddet rädde in vilket gav mig tid att byta batterier. Tror iofs att de gamla hade funkat ett tag till men ingen ide att chansa. Jag törs lova att ingen som uppgraderar från SB800 kommer bli besviken. Är lite osäker här men inte hade SB800 övergång till automatisk FP-synk. SB900 har det vilket är en gudagåva för de som vill använda blixt för porträtt utomhus.
 
....Är lite osäker här men inte hade SB800 övergång till automatisk FP-synk. SB900 har det vilket är en gudagåva för de som vill använda blixt för porträtt utomhus.

Jodå, SB800 har automatisk FP-synk och funkar fint för upplättning utomhus även med riktigt korta slutartider.

Det låter trevligt att SB900 ger säkrare exponeringar. SB800 har funkat bra för det mesta men ibland givit rejäl under- eller överexponering.
 
Jodå, SB800 har automatisk FP-synk och funkar fint för upplättning utomhus även med riktigt korta slutartider.

Det låter trevligt att SB900 ger säkrare exponeringar. SB800 har funkat bra för det mesta men ibland givit rejäl under- eller överexponering.
SB800 är en otroligt bra blixt sett till säkerhet i exponering. Men jag upplever verkligen att skillnaden är synbar till fördel för SB900.
 
SB900 är ungefär lika stor som Canons 580 EXII men något lättare. Uppladdningstiden är mycket snabb, trots enbart fyra AA. De utökade zoommöjligheterna gör den väldigt nyttig, ex om man skall fota från avstånd med en 70-200. jag hade gärna haft en SB900 när jag fotade på kolmården delfinarium i somras. Storleken innebär inte enbart nackdelar. Det innebär bla en större reflektor som i teorin också ger ett något mjukare blixtljus. Själv upplever jag SB900 som bättre än SB800 inte bara sett ur menyhantering och batterikapacitet utan upplever att den helt enkelt också exponerar bättre ihop med min D3 än vad SB800 gjorde. Med bouncern monterad blir resultatet med blixt rakt på förbluffande bra och snabbheten i uppladdningen håller i sig även när batteriet börjar bli dåligt. Den så att säga tvärdör mer än vad jag upplevde att SB800 gjorde. Jag fotade under en konsert ca 250-300 blixtexponeringar och det skedde under relativt kort tid. Överhettningsskyddet rädde in vilket gav mig tid att byta batterier. Tror iofs att de gamla hade funkat ett tag till men ingen ide att chansa. Jag törs lova att ingen som uppgraderar från SB800 kommer bli besviken. Är lite osäker här men inte hade SB800 övergång till automatisk FP-synk. SB900 har det vilket är en gudagåva för de som vill använda blixt för porträtt utomhus.

Okej det blir mycket nytt här nu för en glad amatör som jag :) Vad är FP-synk och vad gör det för nytta? Antar förresten att blixtzoomen gäller för kameror utan brännviddsförlängning? Hur långt lyser en blixt upp när man har zoomat till 200mm? Jag menar man kan ju fota något väldigt nära eller väldigt långt bort med 200mm så hur funkar det?

Låter iaf som att man ska satsa på en SB-900
 
Okej det blir mycket nytt här nu för en glad amatör som jag :) Vad är FP-synk och vad gör det för nytta? Antar förresten att blixtzoomen gäller för kameror utan brännviddsförlängning? Hur långt lyser en blixt upp när man har zoomat till 200mm? Jag menar man kan ju fota något väldigt nära eller väldigt långt bort med 200mm så hur funkar det?

Låter iaf som att man ska satsa på en SB-900
FP-synk är det samma som High speed synk och gör att du kan synkronisera blixten på typ 1/2000 för upplättning i dagsljus. Slå bort skuggor i ansiktet vid soljus utan att ansiktet blir helt kritvitt. Du förlorar dock en hel del effekt i blixten så man kan inte stå för långt bort från motivet. Nu har jag inte kollat själv exakt vilka avstånd man kan fota från med 200 mm zoom på blixten. Men jag skulle tro att med min 180 2,8 och iso 1600 med min D3 så måste det röra sig om åtminstone 40 meter.
 
Nu har jag inte kollat själv exakt vilka avstånd man kan fota från med 200 mm zoom på blixten. Men jag skulle tro att med min 180 2,8 och iso 1600 med min D3 så måste det röra sig om åtminstone 40 meter.
Svårt att säga hur mycket ledtalet skiljer beroende på brännvidden. Blixten specas till ledtal 34 för ISO 100. Det sägs inte för vilken brännvidd det gäller. Jag antar att det gäller för 35 mm objektiv (kanske 50 mm). Dvs att i Pauls fall med förutsättningarna ovan ska blixten minst räcka till 34/2,8*sqrt(1600/100) = 48 m. I och med att Paul anväder 180 mm objektiv ska det vara ännu längre.

Å andra sidan skriver Nikon själva av någon outgrundlig anledning:
Fotograferingsavstånd: 0,6 m till 20 m (varierar utifrån kamerans bildområdesinställning, belysningsmönster, ISO-känslighet, zoomläge och objektivbländare)
Dvs begränsar de avståndet till 20 m. Har ingen förklaring vad det kan bero på.
 
Svårt att säga hur mycket ledtalet skiljer beroende på brännvidden. Blixten specas till ledtal 34 för ISO 100. Det sägs inte för vilken brännvidd det gäller. Jag antar att det gäller för 35 mm objektiv (kanske 50 mm). Dvs att i Pauls fall med förutsättningarna ovan ska blixten minst räcka till 34/2,8*sqrt(1600/100) = 48 m. I och med att Paul anväder 180 mm objektiv ska det vara ännu längre.

Å andra sidan skriver Nikon själva av någon outgrundlig anledning:
Dvs begränsar de avståndet till 20 m. Har ingen förklaring vad det kan bero på.

Hej!

Jag har inte kvar den SB-900 jag lånade (tyvärr! :), men har för mig att det i dess manual stod att ledtalet på 34 just var för 35 mm objektiv. Paul kanske kan kolla? :)
 
Hej!

Jag har inte kvar den SB-900 jag lånade (tyvärr! :), men har för mig att det i dess manual stod att ledtalet på 34 just var för 35 mm objektiv. Paul kanske kan kolla? :)
Orkar inte, men kan kanske framlägga en teori som motsäger Nikons egna produktspecar gällande blixtens räckvidd. Om den endast räcker max 20 meter oavsett brännvidd så har man ju ingen nytta av att kunna zooma upp till 200 mm brännvidd med blixthuvudet. 20 meter kan man lätt nå utan de extra möjligheterna till zoomning. Jag tror inte det stämmer helt enkelt.
 
Min SB800 käkar batterier så det räcker mer än väl. Hur är utvecklingen på den fronten när det gäller SB900? Funderar på att komplettera med en sådan.
 
Min SB800 käkar batterier så det räcker mer än väl. Hur är utvecklingen på den fronten när det gäller SB900? Funderar på att komplettera med en sådan.
Den skall vara klart mer batterisnål. Tycker nog det stämmer också om man jämför med de två jag testat. Dessutom så har SB900 mer kräm i batterierna även när energin börjar ta slut. Den laddar hyggligt snabbt även när batteriet är dåligt. De sista 50 exponeringarna med en SB800 är olidliga pga att man får vänta så förbannat på varje uppladdning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.