Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sb600 till mig som nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Har fotat ett tag nu med min Nikon D50 och börjar bli sugen på en blixt. Har kollat lite på sb400 och sb600 men bestämt att jag hellre satsar pengarna på en Sb600. Nu undrar jag bara om den är lätt att använda även för en nybörjare? Och visst fungerar den till en d50?

Sen skulle jag vilja ha tips på prisvärda uvfilter till mitt nya objektiv som jag ska köpa, då det förra gick i golvet. Satsar inte på något dyrt objektiv utan har tänkt att köpa NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6GII ED.
 
Det spelar ingen roll vilken blixt du väljer om du tittar från kamerans synvinkel.

Det brukar däremot vara så att dyrare / större blixtmodell har fler knappar / bättre display på själva blixten och det i sig gör det enklare.

Hoya eller B&W filter.
Dyrare brukar betyda bättre antireflex.
 
Jag är nybörjare och har en SB-600 till min D80. Jag tycker den är ganska enkel att använda. Har inte haft några problem med den. Bara att tuta och köra. Vet dock inte om du kan köra den trådlöst med en D50?
 
Jag har använt SB600 på D50 och den fungerar utmärkt. Blixten är enkelheten själv, i praktiken är det bara mest exponeringskompensationen man rattar på och hur det funkar är solklart på blixtens display. Köp till en omnibounce, den är bra att ha. (Trådlös styrning finns inte på D50)
 
frågan är ju om du behöver ett filter till ett så billigt objektiv

jag hade en adress till en bra tysk försäljare av sb 600 som sålde den + filtret för en bra peng, tror det var här nånstans på forumet, ska leta lite, om han var bra vet jag inte men billig, 1600 för allt, kostar väl 2600 + 200-300 för filtret i sverige

edit:fasen den verkar ha gått upp i pris igen
 
Senast ändrad:
SB-600'an är väldigt enkel att använda, själv har jag aldrig behövt ändra någon inställning på blixten förutom att skifta mellan vanlig blixt och upplättningsblixt, automatiken är klockren.

/kent
 
De få tillfällen jag använder blixt funkar min 600a mycket bra. Enkel och smidig och passar perfekt som första blixt.
 
SB-600 är absolut att föredra i min mening, den är betydligt kraftfullare. Dessutom är en viktig skillnad att den är vinklingsbar i sidled också, vilket inte 400:an är. Då kan du t ex slå den i taket även vid stående bilder.

Och även om den är busenkel att använda så finns det fler möjligheter om man vill utveckla sitt blixtrande.
 
Tjena alla!

jag undrar en sak, kan man använda 600an trådlöst med en D80? Vad ska man ställa blixten och kameran på då?


Står säkert någon stans på forumet men sitter på jobbet och hinner inte riktigt leta igenom det just nu, hoppas på ett snabbt svar!


Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.