Annons

SB-800 för nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Jag kommer att uppgradera från D200 till D7200 eller D750 (vet fortfarande inte om jag behöver FX eller ska hålla mig till DX format som kanske så småningom kommer att försvinna?).

Idag har jag SB-800 som jag köpte tillsammans med D200. Har också SB-26 och SB-24, som användes vid behöv som "studio blixtar" i manuellt läge ochrätt exponeringen fås med Minolta IV mätare.

Nu med uppgraderingen till de nya kamerorna behöver jag uppgradera blixten, SB-880? Vad tappar jag eller vad får jag om jag köper SB-900/ 910 eller vilket är det senaste...

Tack för hjälpen.

Du får ett enklare handhavande med SB900/910 jämfört med SB800. SB800 säljs inte längre, i övrigt är det inte mycket skillnad. En rekommendation är att du använder SB800 som fjärrblixt (slav), och har den inställd som sådan hela tiden så slipper du hålla på att mixtra i menyerna med vilken mod du ska ha den i.
SB900/910 har ett enkelt vred som man kopplar om när man ska ha den som vanlig kameramonterad, som slav eller som master.
Den inbyggda blixten i både D7x00 och D750 kan agera master till både SB800 och SB900/910

Hej!

SB 900 har vissa förbättrade reglage som redan nämnts, men det är sämre ställt med zoom och expkomp knapparna på SB900. En viktig fördel med SB900an är att den går att rikta bakåt 180 grader åt BÅDA håll vilket inte är fallet med SB800, sen är det ju storleken större grejer är ofta sämre. Vill du använda färgade filter är SB900 jättebra så länge du använder original, den läser nämligen av vilken färg och hur pass stark färgen är och kameran anpassar sig efter det, beroende på modell. Sen inbillar jag mig att 900an är starkare, annars är 800 en toppenmodell som jag inte själv kommer göra mig av med i brådrasket eftersom det är så smutt att laborera med två stora blixtar trådlöst.

Svar på frågan: nej du behöver inte köpa nytt din SB800 kommer funka jättebra!

Hans

Tack både Hans och Paliswe. Känns bra att man inte behöver investera direkt i ny blixt med ny kamera.

MVH
SP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar