Annons

sb-28 med d70

Produkter
(logga in för att koppla)

willeh

Aktiv medlem
Har letat och letat i forumen men har inte greppat om det går att tända en sb-28 trådlöst med min d70. tänkte att den inbyggda blixten kanske kan trigga sb-28 i någon form av slavläge......hjälp mig. har lånat blixten och har därför ingen manual.

tack på förhand(vet att några kan allt)!

Wilhelm

Inte utan extra slavtändare. SB-28 har ingen inbyggd slavsensor.

Skaffar du en slavtändare funkar det, bara du ser till att ställa in blixten på din D70 i manuellt läge så den inte dyrar av förblixtar.

tack för snabbt svar

är det inte typiskt....sitter och väntar på svar och ger mig ut en sväng till på nätet....samtidigt som jag läser wireless slave - inte tillgängligt.så plingar det i mailboxen.....

Tydligen något som plockades bort när den utvecklades från sb-26. Märkligt att plocka bort den funktionen....

Tack igen.

wilhelm rejnus

Clouseau skrev:
Jupp och det var det man kom på och satte dit den igen i SB28 DX. Helkorkat
Huh? Jag sitter och kollar på min SB-28DX nu och hittar inget som skulle kunna vara ett tänkbart IR-öga för det. Är du säker på att det inte var i SB-80DX eller kanske SB-800DX de återintroducerade det?

Nej det är jag inte säker på... det kan vara så att man inte hade den på 80an men på 80DX och jag rörde ihop det... igen... sorry!

Har kollat det nu. Det var först med 80DX man återinförde slavfunktionen. My bad!

Tänk på att det är skillnad på slavtändare och slavtändare. Vissa slavtändare bränner bara av när de känner en annan blixtpuls. Är osäker på om det funkar bra att låta blixtarna mäta själv (A-läge) i detta fall. Jag skulle nog kört manuella inställningar.

Sen finns det slavtändare som känner av när den andra blixtpulsen tänds och släcks och tänder respektive stryper blixten på slavblixten samtidigt. Då får kameran eller mastern stå för all blixtljusmätning.

Kör du med egen mätning behöver du inte den senare finessen. Egen mätning är roligare... :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto