Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Save for web" i PS - Kassa färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och ska spara ner lite bilder och konstaterar att färgerna är oerhört mesiga i förhandsvisningsläget i "save for web" när jag jämför med när bilden ligger öppnat på arbetsbordet (RGB/16B)

Antar att det är jag som har missat något och det har säkert redan behandlats flera gånger här men hittar ingen tråd om ämnet.

Tacksam för svar och förslag på hur jag ska göra för att behålla mina härliga färget :)

/Olle
 
kollat vilken färgprofil du använder i ps? :)

jag tar för givet att du vet hur du sparar bilden i olika kvalitetsnivåer?
 
olle_sandstrom skrev:
Sitter och ska spara ner lite bilder och konstaterar att färgerna är oerhört mesiga i förhandsvisningsläget i "save for web" när jag jämför med när bilden ligger öppnat på arbetsbordet (RGB/16B)

Det är möjligen inte så att du sparar bilden som 256 färgers GIF?

/Olle
 
Sitter med samma problem som Olle, har photoshop på engelska och går in på Color Settings - RGB setup, där jag valt Adobe RGB...förstår vad jag ska göra för att slippa matta trista bilder på webben. Någon som kan förklara lösningen?

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.