ANNONS
Annons

SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej gott folk!
Jag har bara en enkel Canon Ixus 140 och undrar hur länge man kan använda ett SanDisk? Jag fotar och tömmer och fotar och tömmer men blir den aldrig liksom gammal eller trasig? Nu har jag flera såna här SanDisk pluttar men eftersom jag tömmer den varje gång jag nu fotat något så använder jag en och samma.
Men någon som har erfarenhet av vad som händer om den helt plötsligt blir oanvändbar, märker man det på något vis eller tar man foton och inget märker?
Mvh Eva

Hej

Minneskort har ingen evig livslängd utan blir som oss människor till slut alldeles för trötta och ger upp. Minnescellerna i korten nöts varje gång de skrivs (p/e cykeln) och tillslut har de gjort sitt och kortet är förbrukat.

När det gäller minneskorten brukar man märka det först efter att bilderna är tagna och när man försöker kopiera över dem och se på bilderna.
Då är det bara halva bilder, trasiga och förskjutna delar och ofta med konstiga färger.
Ibland finns det möjligheter att rädda bilderna men det är inget att utgå ifrån som en lösning.

Har du tur börjar kameran att protestera redan när du formaterar kortet.
Har du otur märker du det först veckan efter hemkomsten från semestern.

Känner du att dina kort är väldigt gamla och har använts frekvent, kasta bort dem och köp nya. De är billiga. Vissa tillverkare har också väldigt bra garantier så om det krånglar går det att kolla upp den.

När du köper nya minneskort, tänk på det att det kan ibland vara bättre med 2-3 stycken lite mindre kort än ett enda med rejäl kapacitet.
Du kan då byta kort under din semester eller under din fotosession och då kommer du inte att ha förlorat hela semestern om kortet går sönder, om kameran blir stulen eller försvinner i havet.

Att förlora ett fyllt 8- eller 16GB-kort från senaste veckan är lite mindre fruktsansvärt än att ha förlorat ett fyllt 128GB kort med senaste årets bilder.

Hej gott folk!
Jag har bara en enkel Canon Ixus 140 och undrar hur länge man kan använda ett SanDisk? Jag fotar och tömmer och fotar och tömmer men blir den aldrig liksom gammal eller trasig? Nu har jag flera såna här SanDisk pluttar men eftersom jag tömmer den varje gång jag nu fotat något så använder jag en och samma.
Men någon som har erfarenhet av vad som händer om den helt plötsligt blir oanvändbar, märker man det på något vis eller tar man foton och inget märker?
Mvh Eva

Hej gott folk!
Mvh Eva

Jag har använt SanDisk SDkort i fyra år och råkade för några veckor sedan utför att ett kort gav upp (det kortet var nyare än fyra år). Både kameran och datorns kortläsare "hängde" sig när jag försökte läsa det. Förlorade bara två - tre bilder eftersom jag laddar ner bilderna till datorn så fort jag kommer hem efter en fotosession.

Jag håller med föregående inlägg om att det är bättre att ha fler små minneskort än ett stort om något skulle krångla. Alternativt spara bilderna på datorn ofta om man har en dator till hands.

/T

Jag håller med alla tre föregående talare, Petter Flink beskriver det hela på ett bra sätt, jag skulle bara gör ett tillägg: Alla minneskort slits som sagt ut någon gång, men antalet läsningar/skrivningar de i genomsnitt klarar är enormt högt. Yrkesfotografer som inte sällan fyller och tömmer kort flera gånger om dagen, fem-sex dagar i veckan, kan använda kort i många år utan problem. Om du inte är en exceptionellt flitig fotograf kan du lugnt köra minenskorten i många år. Men notera att jag skrev om antalet läsningar/skrivningar de klarar "i genomsnitt". Enstaka kort går tyvärr sönder snabbare än andra.

Jag håller också med Peter W:s rekommendation att formatera kortet ibland. Man skiljer ofta där på vanlig formatering och lågnivåformatering. Den första typen innebär i praktiken att man så att säga kastar bort innehållsförteckningen som använts på kortet och skapar en ny. Det är något man bör göra då och då för att undvika problem. En lågnivåformatering är en grundligare process där inte bara innehållsförteckningen slängs och skapas igen, utan dessutom görs en systematisk felkontroll av hela kortet just för att upptäcka minnesceller som inte riktigt funkar. Det här tar förstås mer tid, men är bra att göra minst någon gång om året.

Och det är väl det som är den stora skillnaden mellan CF och SD, att felkontrollen är inbyggd i CF men inte i SD och det därför alternativet med lågnivåformatering finns hos Canons kameror med SD-kort?

Och det är väl det som är den stora skillnaden mellan CF och SD, att felkontrollen är inbyggd i CF men inte i SD och det därför alternativet med lågnivåformatering finns hos Canons kameror med SD-kort?

Nja, möjligen till en del, men tänk på att kortets inbyggda felkontroll hanterar problem med minnespositioner på hårdvarunivå i kortet (obereoende av vilket filsystem som finns ovanpå) medan formateringen hanterar problem i filsystemet (som kan orsakas både av problem i själva filsystemet eller av underliggande fel som kan ha missats av den i kortet inbyggda felkorrigeringen). Så det är två lite olika saker. Och lågnivåformatering är bra att göra ibland oavsett korttyp.

Lågnivåformatering brukar även mappa bort dåliga block (åtminstone på snurrdiskar, men det borde väl vara på liknande sätt på SSD:er?), så det är inte bara filsystemsproblem som kan åtgärdas.

Man ska göra det regelbundet för att minska risken för problem.

Aha men någon sa att man inte kan återskapa bilder då men det är ju tomt nu då jag gömmer det varje gång jag fotat, så jag kan alltså formatera den nu utan att det blir något knas? Gör jag det i kameran direkt eller är det enklare att formatera den när jag sätter i kortet i datorn?

Aha men någon sa att man inte kan återskapa bilder då men det är ju tomt nu då jag gömmer det varje gång jag fotat, så jag kan alltså formatera den nu utan att det blir något knas? Gör jag det i kameran direkt eller är det enklare att formatera den när jag sätter i kortet i datorn?
Gör du en vanlig formatering eller enbart raderar enstaka bilder så ligger bilderna fortfarande kvar på minneskortet utan att du ser det. Gör du en lågnivåformatering kan du inte återskapa. Åtminstone jag har inte lyckats återskapa i Canons kameror lågnivåformaterade kort.

Har du redan fört över alla bilder du ska föra över till din dator är det förstås fritt fram att lågnivåformatera ditt minneskort i din kamera.

Gör du en vanlig formatering eller enbart raderar enstaka bilder så ligger bilderna fortfarande kvar på minneskortet utan att du ser det. Gör du en lågnivåformatering kan du inte återskapa. Åtminstone jag har inte lyckats återskapa i Canons kameror lågnivåformaterade kort.

Har du redan fört över alla bilder du ska föra över till din dator är det förstås fritt fram att lågnivåformatera ditt minneskort i din kamera.

Men hur menar du då? Du har inte lyckats återskapa?? Har du lågnivåformaterat med bilder på kortet då?

Aha, bara för att se om det funkar att återskapa?
Ok men sånt ska jag inte pyssla med jag ska formatera med tomt kort.
Tack för all nyttig info för en amatör som bara gillar att fota, inte läsa tekniska detaljer...haha

Du kan se det så här:

En vanlig formatering är som den regelbundna veckostädningen man gör hemma - utan den blir det snart rörigt och svårt att komma fram hemma mellan alla tomma pizza-kartonger och böcker som inte stoppats tillbaka i bokhyllan :)

En lågnivåformatering är mer som den stora julstädningen då man verkligen dammar, skrubbar och gör rent varenda skrymsle. Inte något du behöver göra varje vecka, men bra att göra då och då för att undvika att små problem växer till stora problem.

Som Peter påpekar så innebär en vanlig formatering bara att man så att säga raderar innehållsförteckningen på kortet - alla bildfilerna ligger egentligen kvar, men kortet vet helt enkelt inte om dem längre. Men ett återställningsprogram kan då - så länge de inte skrivits över av nya bilder - återskapa bilderna igen t.ex. ifall man formaterade av misstag. Men en lågnivåformatering, som alltså är bra att göra ibland, innebär att kortet verkligen blir oåterkalleligt raderat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar