Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samutställning för kvinnor.

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag har en idé som jag väldigt gärna skulle vilja blev till verklighet.
En samutställning med 20-talet fotograferande kvinnor. Vi visar upp våra bilder., ger mod och inspiration åt varandra.

Jag har erfarenhet av att ha känt på kraften i en sådan utställning, dock ej foto. En fantastiskt positiv känsla i den lokalen.. Att våga tillsammans var/är en ”kick” av stora mått.

Tänk dig en lokal innehållande bilder av tjugo fotografer. Bilder av alla de slag . Varje fotograf med sin skärm fylld med bilder och några rader om vem man är. Jag tror det skulle vara en höjdare av stora mått! Tänk bara hur vi skulle inspirera varandra…och andra. Kanske vi till och med skulle sälja!

Blir du tänd på idén och skulle vilja vara med??
Maila då till mig : [email protected]

Geografiskt tänkbart område föreslår jag Stockholm. Så har du en lokal ( måste vara rätt stor) på lut så skriv gärna det också.

Tidpunkt för utställning?? Tror att oktober/november –04 vore en bra tid.

Säg nu inte att du inte vågar! För tillsammans fixar vi detta!!!

Carola ( som hoppas mailboxen blir full i ett nafs)

redrosie skrev:
Jag har erfarenhet av att ha känt på kraften i en sådan utställning, dock ej foto. En fantastiskt positiv känsla i den lokalen.. Att våga tillsammans var/är en ”kick” av stora mått.

**

Vilken kraft talar ni om?
Kan inte männ och kvinnor dela den?

Tanken låter mkt spännande MEN tråkigt att inte vi männ kan vara delaktiga utan omfattande "make overs" i form av ett kvickt könsbyte:)

Kanske springer ideen ut av en kännsla av social segretion, slår det möjligtvis ut med motsatt effekt/intryck??

Mvh Niclas.

Är det något extra speciellt med kvinnor som fotograferar?
Vilket ramaskri det skulle bli om någon annonserade en utställning där endast manliga fotografer tilläts deltaga.

Nej det är inte alls något speciellt med kvinnliga fotografer. Däremot har vi ibland lite svårt att "våga". Tror därför på idén med enbart kvinnliga deltagare i denna utställning.
Detta hindrar inte att ha en utställning för alla vid ett senare tillfälle.

Mvh Carola

Underbart initiativ Carola. Skulle jättegärna vilja vara med men har min första stora separatutställning just i sep-okt.
Hoppas du får fantastisk respons och att det blir av i alla fall.
Lycka till
Eva

Idén om en jätteutställning för alla FS medelmmar hade verkligen varit något i hästväg. Tänk vad suveränt om den hade kunnat vara en typ portabel som vandrat från Norrland till Skåne. Problemet är bara lokal och ansvariga, som vanligt :)

Det finns faktiskt redan sammanslutningar för kvinnliga fotografer. Ett nätverk med ett 20-tal kvinnliga reportagefotografer ställde ut bilder av krig på Galleri Kontrast i Stockholm under vårvintern.

Kör hårt Carola! =), det är bra att lyfta fram alla suveräna kvinnliga fotografer som finns här i landet och världen iövrigt även om det är beklagligt att det skall behövas speciella "samanslutningar" för ändamålet. Dra igång bara jag kommer på er första utställning.

//Mats.

Ett kanoninitiativ:) Mig stör det inte om killarna vill ordna något själva heller.. Klart man kan tänka sig att vara med, så jag mailar dig Carola.

Och för er av fel kön kanske detta kan vara något att spinna vidare på?

Initiativet är mycket bra men kanske slår det åt fel håll.
Om det inte i grunden är en könsfråga vad är det då?
Är det bara för att fler kvinnor skall våga?

Jag peppar alla som skulle vilja delta och anser inte alls på ngt vis att ideen skulle vara dårlig Men kanske skapar det fler frågor än svar på en ev utställning.

Om det är tänkt att en sådan utställning med enbart kvinnligt deltagande skall spegla könsfrågorna i vårt samhälle så stödjer jag det till hundra% men om det är så att man samlar enbart kvinnor för att dem skall våga delta med fotograi runt en icke könspolitisk problemställning så tror jag att det kan bli lite fel...

Därmed INte sagt att en grupp kvinnor som väljer att sätta en utställning tillsammans skulle vara fel oavsett bilder. Men om grunden för könsfördelningen är att "få kvinnor att våga" så tror jag man liksom häller öl i ens eget mjölkglas så att säga. Det är viktigt att tänka på eftersom dessa frågor tyvärr Är så kännsliga idag....

Mvh Niclas.

Kanonhärlig respons!
Det droppar in intresserade i min mailbox nu. Vänta inte för länge. Ta chansen nu!!

Blir sugen jag också!

Är det OK om jag är anonym och klär mig osynligt till kvinna:)?

Hoppas att det blir lyckat och med positiv respons!!

Ett tips från mig är att vara noga med rubriseringen runt projektet.

Lycka till! /Mvh Niclas.

Inga handskar kastade från mina händer,

Är fortfarande skeptisk till konseptets födande tanke...

Boan är redan på hehe:)

Heja på tjejer och "look alike,s":)

Mvh Niclas.

Eftersom kvinnliga fotografer oftar drunknar (det vill säga får mindre uppmärksamhet) när de ställer ut bland manliga fotografer tycker jag att detta är en kanonbra idé.

Kör hårt!

/Joakim

Mycket bra initiativ Carola. Jag mailar till dig oxå.

Skulle var något för mitt fotogalleri som jag ska öppna snart, men tyvärr får det inte rum så många som 20 personer. Men om jag får iordning min andra lokal också så skulle det funka alldeles utmärkt, fast det ligger ju på Öland.

Ciao Annika

Bra idé!

Tycker att det är en utmärkt idé! Det är kul att få träffa andra inom samma yrke och hobby. Har själv förmånen att varje dag få träffa den 93 åriga!!! kvinna som en gång startade firman som jag nu driver. Hennes erfarenheter och kunskaper av fotografyrket är enorma och jag lär mig hela tiden nya saker av henne.

Vid ett senare tillfälle kunde man kanske göra en "samutställning" mellan män och kvinnor där man kan arbeta utifrån ett gemensamt tema och se vad det resulterar i för bilder. Om det verkligen finns en skillnad i manligt och kvinnligt fotograferande.

En liten kommentar till de som inte gillar idén. På orten som jag bor på har vi ett Kulturhus där det under året kommer att vara en "Herr salong", dvs en utställning med bara manliga konstnärer. Då kan det väl inte vara fel med en "Dam salong" =)
Dessutom är det ju mest män när man träffar andra fotografer. På de sammankomster som jag brukar gå på är vi som mest 4-5 stycken tjejer bland 25-30 deltagare totalt.

(Salong= litterär eller konstnärlig sammankomst hemma hos en privatperson)

Sååå kul. Nu är jag övertygad att det blir av!! många anmälningar inkommer.
Skulle vilja be er som anmäler er att ni skriver ert telefonnummer så att jag kan ta kontakt. Vet inte riktigt när men det blir inom en snar framtid.
Behöver hjälp med att hitta lämplig lokal för ca 20 utställare. Vore mycket tacksam för hjälp att ordna detta i Sthlm!
Seså..anmäl er nu , ni som ännu inte gjort det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar