Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung NX1

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Eftersom det ännu inte finns någon tråd om den här kameran tycker jag det är dags nu. Jag lyckades lägga beslag på Sveriges förmodligen första testexemplar som Martin Agfors ska testa utförligt - jag får bara ha den tills i morgon. Första intrycken av den är att den är snabb AF också i halvdåligt ljus (och inte så snabb i ännu sämre ljus), och att den ergonomiskt är mycket trevlig. Sökare och skärm känns jättebra, liksom rattar och kontroller.

Till att börja med kan jag konstatera att katten Nony inte verkar så himla imponerad av kameran - jag återkommer med bilder tagna med NX1 ;)

Bilagor

• Nony with Samsung NX1_2014-11-21_640px.jpg
    Nony with Samsung NX1_2014-11-21_640px.jpg
    368.7 KB · Visningar: 89
Ja, den har väldigt mycket som talar för sig. Det här är den i särklass mest avancerade spegellösa kameran på marknaden just nu, men om den kan uppfylla allt den lovar lär visa sig när den fått genomgå mer omfattande tester.

En del har säkert invändningar att det inte är någon vits med en sån här kamera i och med att den är i princip lika stor som en "tjockkamera", och så också de ljusstarka objektiven, men då har man nog lite missförstått poängen - det här är en kamera som trots avsaknaden av spegel är tänkt att användas på samma sätt som t.ex. en Canon 7D Mk II för sportfoto och dylikt. För den typen av fotografering är inte storleken på kameran väsentlig, utan ergonomi och snabbhet är mycket viktigare.

Jag kommer förstås inte kunna dra några egentliga slutsatser av mitt korta lån av kameran, men första intrycket av kameran är att Samsung är helt rätt ute. Jag testade som hastigast att montera ett 70-200/4 på min Sony A6000 idag på fotomässan, och det fungerade rätt bra och med snabb AF. Ergonomiskt är det mindre lyckat just p.g.a. att A6000 är så pass liten och lätt, och Sonys 70-200 rätt stor och tung (jämfört med konkurrenternas motsvarigheter). Samsung NX1 med den nya 50-150/2,8 är betydligt trevligare att hantera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar