ANNONS
Annons

Samsung GX-1L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Bra kamera? Hur står den sig mot t.ex. Nikon D50?

Expert säljer ju ut denna billigt som fan nu, man blir lite sugen :p

Jag tror att d50 är ett bättre köp om man inte som jag sneglar lite på D40 som är en nyare framtagen o kanske ett säkrare kort...

Hej!

Jag är helt ny på detta forum och så även med foto, har sneglat runt lite på digitala systemkameror, typ Canon Eos 350/400 D, Nikon D 50, känner dock att jag har lite begränsad budget.
Sprang förbi Expertbutiken här ikväll och såg just Samsung GX-1L för 4995:- inklusive ett 18-55 objektiv... kändes skapligt prisvärt!

Hur vettig är kameran? Jag är ju helt ny, man säger ju att det är fotografen som gör bilden och inte kameran, typ..så för mig kanske det kvittar om jag pungar ut 7500:- på en Canon EOS 400 D eller 4995:- för denna Samsung.

Denna kameran (Samsung GX-1L) har ju inte självrengöring, själv har jag tänk behålla standardobjektivet på länge. Vad jag förstår kommer dammet in i samband med att man byter objektiv, har jag fel eller? Är det dumt att köpa en kamera utan detta? Tilläggas bör väl dock att jag ska resa runt med kameran i Asien i två månader i vår... (därav begr budget!)

Sist men inte minst, Expertbutiken har erbjudandet fram till lör 23/12-06, ska jag passa på och slå till?
Är kameror en sån sak som blir billigare i mellandagarna? Hur skulle ni göra? Jag behöver nämligen inte kameran den närmsta månaden..

Många frågor...Men hoppas någon kan hjälpa till att svara på någon av dem iaf!=)

Mvh/Tom

Efter att ha kollat upp denna modell kan jag knappast påstå att den känns prisvärd jämfört mot andra kameror. T.ex. D40 som jag klämde på kändes betydligt bättre.

Visst får du in damm när du byter objektiv, men också när du zoomar, så det är inget som går att värja sig från förevigt bara för att man inte byter objektiv.

Har som sagt kollat upp denna modell och den har fått ganska dåligt resultat i tester, precis som dess storebror också har fått dåligt resultat, tyvärr.

Däremot skall sägas att ingen av dagens systemkameror är HELT dåliga, utan du får såklart bättre bildkvalité än de flesta kompaktkameror.

Men jag personligen skulle köpa en D40 eller D50 (D50 säljs ut på expert också, klart värt 1000:- extra då du får en mycket bättre kamera än samsungen)

Tack för snabbt svar!
Kanske ska kolla mer noga på D50 eller nått i mellandagarna, vad är det för skillnad på D40 och
D50?

D40 är mindre och lättare än D50:n, D40 har inte lika mycket knappar för att styra inställningar utan det sköts mer genom menyerna, däremot får man en mycket bättre skärm i D40:n än i D50:n

Bildkvalitén blir lika fantastiskt bra ungefär.

D40 kanske är bättre för dig som skall resa?

Kanske det!..kommer åka Transsibiriska, stanna i Mongoliet, tur i Kina på 20 dagar...o sen Thailand/Malaysia, så kameran kommer inte vistas i en fotostudio direkt!

Någon prisskillnad mellan d40 och d50?
Mpix?

Tror att D50 går för 5995:- på expert och typ överallt annars får du D40 för 5995:-

så det är ingen skillnad i pris.

Båda har 6mpix, men mpix är helt meningslöst i sammanhanget om du inte skall skriva ut större än A3+ vilket är jävligt stort.

Megapixelhysterin är över som man brukar säga. Fundera på annat istället, hur kameran agerar och något som är mycket viktigt är hur den ligger i din hand och hur du upplever att den är att jobba med. Ergonomi är viktigt!

Jag testade Eos400D häromdagen och insåg att den var en av de värsta systemkameror ergonomiskt som jag hållt i handen.

Testa i en butik och jämför de båda!

Samsung och Pentax ger mer för pengarna än D40 och D50. Samma sensor om jag förstått saken rätt, så bilderna borde dock bli rätt lika. Pentax kitoptik lär vara bättre, Samsungs är identisk. Nikons system är ju större så det kan vara en punkt att beakta om man ska uppgradera eller köpa mer grejer senare. I sin prisklass är nog Pentax k100d med 18-55 mest prisvärd, samma optik som till Samsung GX-1L, men med bildstabilisering och 11 punkters autofokus. Canon 350d och Nikon D70s går också att fynda. Mitt tips är att du kollar igenom alla recensioner här på fotosidan och väger samman alla synpunkter du kan hitta i forumen. Ingen av kamerorna är dålig, men gå gärna till en fotohandlare och kläm lite för att få känslan för vad som passar dig. Men Pentax/ Samsung ser jag nog som bättre än Nikon D40/ D50, främst pga optiken, även om skillnaderna inte är gigantiska. Samsung/ Pentax går att köra med AA-batterier.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar