Annons

Samlingstråd för felfokus hos Canon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Två gånger, enligt konsumenköplagen (eller snarare enligt praxis).
Jag hade en gång en mobiltelefon som var omöjlig att reparera, och efter två försök fick jag pengarna tillbaka.


Öppet köp innebär att man kan låta köpet återgå inom en viss tid, men varan måste vara i "väsentligt oförändrat skick" (och det brukar tolkas som att förpackningen också ska vara hel).

Den andra frågan är lite svårare att svara på. Det beror nog på vad tillverkaren har utlovat och vad som är rimligt att förvänta sig. Vissa objektiv kan ju fungera bra med andra kameror men inte med den nya pga tolerans-impedans-mismatch.

Tolerans är intressant. Hur mycket AF får missa framåt el. bakåt borde ju vara ganska standardiserat. Det blir väl extra komplicerat med kraftfulla zoomar (och olika fokuseringsavstånd).
 
Mikaels nämnda 50mm/1,4 har väl av någon lite komiskt döpts om till "Moraklockan".
Min glugg har fungerat bra på 40D, 1D Mark II, 7D med flera. På en del hus har det behövts en liten ganska obetydlig mikrojustering. Däremot är väl skärpan egentligen för dålig på full öppning f:1,4. Men redan vid f:2 börjar det funka och vid f:2,8 är det riktigt bra.
Däremot var det en fördel när mikrojusteringen infördes i kamerahusen för den gamla trotjänaren 100mm/2. Den mådde bra av justering t.ex med 5D Mark II och 7D. Riktigt skarp fullt öppen f:2.
Konstigt nog behöver den ingen mikrojustering med min 5D Mark III.
 
Det troligaste är väl att din nya 7DII helt enkelt är felaktig, men vi får väl se när den kommer tillbaka efter sin senaste justering.
 
Förhoppningsvis ska det fungera.
Men, om det fortfarande fungerar dåligt med mina andra objektiv så vet jag inte hur jag skall agera...
 
Stativ är ett absolut måste

Hur man själv kan testa

Jag har ju själv testat "felfokus" i köket och vis av erfarenhet så måste jag säga att provar man detta så MÅSTE man använda stativ.

Går man sedan ner på felfokus mindre än några mm så måste man har stabila grejor och stå still (ifall man har trägolv)

Nu när jag läser denna tråd så får jag ett intryck av att era testresultat är konsekventa och då har ni provat med staiv. Det gäller ju inte riktigt i alla trådar om detta ämne.

/Janne
 
När jag köpte min 7D konstaterade jag snabbt att jag fick önskad skärpa på ungefär 1 av 20 bilder. Jag trodde först att det berodde på bristfällig teknik, men efter ett par veckors frustration så bestämde jag mig för att skicka tillbaka kameran till inköpsstället.

De skickade kameran (men inga objektiv) till Canon för fokuskalibrering. När den kom tillbaka satt skärpan som den skulle, och har gjort sedan dess. Så bortsett från att detta tog väldigt lång tid (jag tror att jag var utan huset i över 2 månader), blev det ändå i slutänden en bra lösning.

Jag ser på diverse forum att många personer har råkat ut för liknande, man kan väl tycka att kvalitetskontrollen hos Canon borde vara vassare. Nu har jag uppgraderat till en 7Dmkii, och inte haft något fokusproblem med den.
 
... När den kom tillbaka satt skärpan som den skulle, och har gjort sedan dess. Så bortsett från att detta tog väldigt lång tid (jag tror att jag var utan huset i över 2 månader), blev det ändå i slutänden en bra lösning...

Inte ska man behöva vänta så lång tid för en enkel kalibrering. Inte för någon åtgärd eller reparation av en ny kamera.
 
Min 70-200 4l IS är nu inne hos "Assist - Workshop" tycker den felfokuserade, om två veckor ska den va klar skrev dom. Och dom har inte sagt något om att skicka med kamerahus.
 
Min 70-200 4l IS är nu inne hos "Assist - Workshop" tycker den felfokuserade, om två veckor ska den va klar skrev dom. Och dom har inte sagt något om att skicka med kamerahus.

Förmodligen kalibrerar de objektivet mot ett referenshus och hoppas på att det räcker.
Är den ny med tanke på garanti?

Det är väl så antar jag att de kan skruva antingen i objektivet eller huset, alternativt bägge två.
 
Förmodligen kalibrerar de objektivet mot ett referenshus och hoppas på att det räcker.
Är den ny med tanke på garanti?

Det är väl så antar jag att de kan skruva antingen i objektivet eller huset, alternativt bägge två.

Okej, japp de är garanti på den, får väl se sen :) Ska bli kul att se resultatet, eftersom jag fick till skärpan/fokus på 1 utav 20 bilder typ.
 
Det troligaste är väl att din nya 7DII helt enkelt är felaktig, men vi får väl se när den kommer tillbaka efter sin senaste justering.

Jag köpte en 7D direkt när de kom för några år sådan. Hann bara sätta på ett objektiv (som var referensjusterat) för att konstatera att kameran felfokuserade kraftigt. Åkte tillbaks till ÅF samma dag
och fick byta exemplar. Dumt nog hade jag inte med mig objektiv.

Det exemplaret felfokuserade grovt åt andra hållet. In igen dagen därpå och fick hus nr 3 som var ungefär "okej". Det åtgärdades snabbt av Intervision på den tiden.

Sedan vad gäller 5DMkII så uppstod problemet med vad både jag och Risedal kom att kalla "astigmatisk korssensor".

"Moraklockan" 50/1.4 har ingen äkta USM-motor och är därtill så grovkuggad att fokuseringen kan ramla tillbaks eller framåt en halv kugge efter fokusering.

Microjustering är sällan enl min åsikt något annat än en tillfällig nödlösning såvida det inte gäller ett par streck och helt linjära gluggar. Zoomar är sällan linjära.

//Lennart
 
Jag blev lite mörkrädd när jag ringde RCC Mölndal för att höra om deras syn på saken när en ny 7D2 felfokuserar (innan jag skickade in huset för andra gången till Assist)
Enligt damen där som jag pratade med så är det ytterst ovanligt att 7D2 felfokuserar. Om det inträffar så beror det på objektiven. Autofokussystemet är så avancerat och modernt så det kan hända att äldre objektiv måste kalibreras. Äldre objektiv är de som är äldre än 1 år och inte omfattas av garantin. Behöver man kalibrera äldre objektiv så får man stå för kostnaden själv. Även om äldre objektiv fungerar bra med 5D3 så behöver de inte göra det med 7D2 eftersom fokussystemet är mer avancerat hos 7D2.
En sådan information kanske allmänheten och de som funderar på att skaffa Canon el. redan har Canon behöver få veta.
 
Uppriktigt sagt tror jag de uppgifterna är överdrivna så in vassen. Det skulle sannolikt uppmärksammats av proffstestare och publicerats i såväl reviiews som användarforum.

Borde också vara angivet i Canons White Paper.

Jag tror att du fått ett exemplar som ligger långt ifrån toleranserna. Har för mig att dessa toleranser är +5 resp -5%.

Har man då ett kamerahus som ligger på godkända -4 och sätter på ett objektiv som också ligger inom godkänt -4 får man summan -8 vilket skapar felfokus. Med en fast brännvidd torde detta kunna rättas till via mikrojustering (även om jag upplevt motsatsen ibland. gällde ett 100/2.8 macro),

Men att inte få till det innan mikrojusteringsskalan "tar slut" är uppåt väggarna. Isynnerhet om man valt enbart centrumpunkt och stativ samt icke följande AF och siktar på kontrastrikt motiv med objektivets referensavstånd (50x brännvidden, d v s 2,5 meter med ett 50mm objektiv).

Jag hoppas verkligen att du får ordning på din kamera. Men ssv tror jag damen på RCC överdriver.

Mvh//Lennart

PS. Jag är inte Canonanvändare längre utan har gått över till Nikon och Sony fast av helt andra skäl än AF-egenskaper. Handlar om DR. Jag har emellertid haft problem med AF på ett antal Canonkameror.
Såväl 7D som 5DMkII, 1DMkII och 1DsMkII. Men 1DsMkIII och 5DMkIII fungerande perfekt från början. DS
 
Kolla gärna inlägg #13 och bilden där.
Så illa såg det ut när jag fick hem kameran efter kalibrering utan något av mina objektiv.
Det handlar inte om några procent hit och dit.
Det ser lika illa ut med alla mina objektiv.

Referensobjektivet de använder vid kalibrering är 85mm/1,2.
 
Kameran kom hem ikväll så "hårdtesten" får bli imorgon när är det är ljust.
Huset 7D Mark II är alltså justerat ihop med 50mm/1,4.
Jag hann med ett par serier med 35mm/2 IS och 70-200 F4 IS, det såg bra ut.

Fåglarna håller på som tusan här utanför denna årstiden så nu ska 7D2 få bekänna färg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.