ANNONS
Annons

Safari är den enda vettiga webläsaren!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

Ursäkta den provokativa rubriken!

Som tidigare diskuterats här på fotosidan är det bara Safari bland webläsarna som har färghantering!!
Ingen webläsare till pc har färghantering. Detta upplever jag som RIKTIGT dåligt.
En betydande del av alla bilder ses genom en webläsare och weben får allt större betydelse för bildbyråer etc. Skillnader mellan olika skärmar och inte minst mellan pc och mac gör att bilder kan upplevas ha färgskillnader.
Problemet går heller inte att skydda sig mot. Inte ens om den som tittar på bilderna är medveten om problemet och gör allt vad som står i sin makt för att komma runt det, kommer han, eller hon, att få korrekt färg om en annan webläsare än safari används. Man kan helt enkelt inte få korrekt färg på en pc - även om man kan anpassa bilden för att ses på en pc kan man inte korrigera bildskärmsavvikelser etc.

Detta är en ganska stark anledning till att använda safari och en mac när man tittar på bilder på weben.

Kanske ska man köpa en (snabbare) mac (än den man har) som komplement till pcn?

Vad tycker ni andra om pc-platformens avsaknad av webläsare med färghanteringsstöd?

(Finns det för övrigt någon webläsare till pc överhuvudtaget - oberoende av os - som har färghanteringsstöd? Windows verkar inte ha det, eller känner någon till någon? linux, *bsd, solaris har det inte. BeOS har väl det inte heller)

/ep

Håller med dig. Riktigt kass stöd för färghantering i Windows (förutom i vissa program, tex. Adobes)

Är det inte så att mer eller mindre alla macprogram klarar att visa färger rätt, då färghanteringen är inbyggd i systemet? Jag får samma färger i Firefox som i Safari på min mac.

Tja-jag har 5 maccar 2 pc.
Visst är det bra att en adobe rgb bild visas rätt även i Safari.
Men mina bilder skall helst ses i Photoshop, då spelar det ingen roll om kunden har PC eller mac.
Men en rätt arbetsmiljö med rätt omgivningsljus och en bra kalibrerad skärm är ett måste

Mikael

Problemet är att oavsett vad man har för intentioner avseende var bilderna ska visas så kommer bilderna att beskådas i en webläsare. I det sammanhanget är det klart irriterande att de inte visas på ett korrekt sätt om en pc används.
Weben har blivit ett publiceringsverktyg och mot den bakgrunden är det anmärkningsvärt att färghantering inte stöds av mer än en läsare och att en hel platform saknar webläsarprogram med stöd för förghantering.
Som användare och ägare av flera pcs och ett antal macar (varav tyvärr endast en är användbar och då endast marginellt) kan jag inte annat än konstatera att på denna punkt, som faktiskt inte är helt trivial, så har macen en stor fördel (detta är inte ett flame bait).
Det är sällan jag kan hitta någon fördel av betydelse som mac har framför pc, och i allmänhet är pc ett mer prisvärt alternativ. Just på denna punkt finns dock en tydligt fördel för mac, och jag hoppas att mozilla, opera eller ms kommer att korrigera problemet.

Säkert en dum fråga, men...
Det finns väldigt många trådar här med frågor om färgprofilsproblem vid webpublicering.
Svaret blir alltid att konvertera bilden till sRGB, så visas färgerna rätt.
Vad är då vitsen med att ha stöd för färgprofiler i webläsaren?

Kristofer G skrev:
Håller med dig. Riktigt kass stöd för färghantering i Windows (förutom i vissa program, tex. Adobes)

Är det inte så att mer eller mindre alla macprogram klarar att visa färger rätt, då färghanteringen är inbyggd i systemet? Jag får samma färger i Firefox som i Safari på min mac.

för att ett program ska visa färger korrekt krävs att det använder de API-rutiner som finns för färghantering. Detta oavsett om programmet är för os x eller windows. Stöd för färghantering ("central") finns i båda osen.

Jag får INTE samma färger i safari som firefox när jag kör under os x! Däremot för jag samma färger i safari som photoshop.

Jag tror inte att firefox använder några APIer för färghantering!

/ep

epep skrev:
för att ett program ska visa färger korrekt krävs att det använder de API-rutiner som finns för färghantering. Detta oavsett om programmet är för os x eller windows. Stöd för färghantering ("central") finns i båda osen.

Jag får INTE samma färger i safari som firefox när jag kör under os x! Däremot för jag samma färger i safari som photoshop.

Jag tror inte att firefox använder några APIer för färghantering!

/ep

Tack för klargörandet!
Jag upptäckte att jag gjort lite fel när jag jämförde en bild i läsarna. Det är precis som du beskriver; samma färg i Safari och Photoshop, men inte i Firefox.

Senast ändrad:
jtkarlsson skrev:
Säkert en dum fråga, men...
Det finns väldigt många trådar här med frågor om färgprofilsproblem vid webpublicering.
Svaret blir alltid att konvertera bilden till sRGB, så visas färgerna rätt.
Vad är då vitsen med att ha stöd för färgprofiler i webläsaren?

De visas inte korrekt. De visas så korrekt som är möjligt utifrån rådande förutsättningar.

Bilderna kommer tex att se olika ut i firefox på mac och firefox på pc.

Eftersom det inte sker någon färgkorrigering av bilderna kommer heller inte någon korrigering att ske för bildskärmen. Om skillnaden mellan bildskärmens profil och sRGB är stor är detta av betydelse. Orsaken till att man ska konvertera bilderna till sRGB är ju JUST PRECIS att färghanteringen i webläsarna är dålig och att detta är det bästa alternativ som står till buds idag (om man inte använder safari)!

epep skrev:
De visas inte korrekt. De visas så korrekt som är möjligt utifrån rådande förutsättningar.

Bilderna kommer tex att se olika ut i firefox på mac och firefox på pc.

Eftersom det inte sker någon färgkorrigering av bilderna kommer heller inte någon korrigering att ske för bildskärmen. Om skillnaden mellan bildskärmens profil och sRGB är stor är detta av betydelse. Orsaken till att man ska konvertera bilderna till sRGB är ju JUST PRECIS att färghanteringen i webläsarna är dålig och att detta är det bästa alternativ som står till buds idag (om man inte använder safari)!

OK.
Tycker fortfarande att det här med färghantering ä knöligt.
Det kanske finns någon bra artikel om detta här på FS?

Visserligen har Safari färghantering, trots så upplever jag inte färgerna mer korrekta, och sällan finare i Safari. Plus att den är rätt så störig som webläsare. Och vad hjälper webläsarkorrigering om bildskärmen inte är korrigerad?

En sak som dock är störig är IE och PNG-formatet(PNG8 i IEs fall). IE klarar inte att visa PNGs färger rätt om man jämför på samma skärm vilket är ganska ruttet.

(Jag lyckades konvertera hela min kompis familj från Safari till Firefox. Tycker jag säger tillräckligt.)

Man kan inte skylla på Windows eftersom det haft ett ganska smidigt API för färghantering som heter ICM väldigt länge, ICM 2.0 kom med Windows 98 och har alltså funnits i nästan ett decennie. Med bara <20 rader kod fixade jag färghantering i ett litet projekt jag håller på med. Det är samma funktioner som Rawshooter och Photoshop använder.

"Problemet" är väl att en webbläsare inte är ett litet projekt speciellt inte om det ska fungera på olika operativsystem, som Firefox. ICM är ganska enkelt att använda men så fungerar det bara på Windows också. Efter att ha rotat lite i Firefox källkod kan jag se att projektet använder libjpeg för JPEG-stöd. Om man kunde hitta något lämpligt libjpeg-kompatiblet öppet färghanteringsbibliotek så vore det inte omöjligt att fixa stöd för detta i Firefox. Om jag får tid över ska jag experimentera lite med detta.

Jag kör i allmänhet bara firefox och trivs bra med firefox ur de flesta aspekter.
Jag anklagar inte heller windows för avsaknaden av färghantering i webläsarna utan konsterar bara att det inte finns någon färghantering i någon webläsare (som jag känner till) för pc-platformen. Jag kollade på lite sRGB-bilder på min mac med firefox respektive safari och jag upplevde färgerna som bättre i safari. Skillnaden var tydlig men inte enorm.

Det fanns ett antal fria färghanteringsbibliotek när jag kollade senast. Problemet då var att de verkade en smula omogna. Mycket kan dock ha hänt. Jag undrar om de har några planer för färghantering i firefox - ska fråga..

jtkarlsson skrev:
Det kanske finns någon bra artikel om detta här på FS?
Jag sitter och jobbar med en som skall bli klar inom rimlig tid.

Det där med att sRGB skall ge ”rätt” färger är inte sant.
Det som gäller är att det du ser i Photoshop kommer se i stort sätt lika ut när du ser bilden i en webbläsare om du konverterar den till sRGB.

Me du kan lika gärna ställa in Photoshop att visa bilden med skärmprofilen så visas den exakt som den ser ut i din webbläsare.

Men fortfarande ser du den bara som den ser ut på din skärm, för att färger skall upplevas lika måste alla ha ungefär samma skärmkvalitet och ha kalibrerade och karaktäriserade skärmar.

En musikCD låter olika på olika musikanläggningar trots att det är exakt samma inspelning...

Jag vill ändå rekommendera att du konverterar till sRGB för att förenkla hela tänket med färghantering, då kommer bilden se ut ungefär som i Photoshop vilket är vad man vanligen vill.

Jag har rotat lite mer i Firefox källkod och de använder ett eget litet bibliotek som de kallar för libpr0n (allvarligt!) för att visa bilder som bland annat abstraherar libjpeg. Det verkar inte vara omöjligt att transparent fixa färghantering här och därför tänker jag försöka. Utvecklingsprocessen för ett sådant stort projekt är ganska klumpigt dock, så det kommer ta lite tid om det blir av alls.

Edit: Det verkar som att han som utvecklar och underhåller JPEG-stöd i Firefox är intresserad av fotografering, borde inte vara omöjligt att övertala honom om lite hjälp. :)

Senast ändrad:
seriöst

är det inte bara fotografer som är intresserade av sånt??Medelsvensson och alla sina polare ger blanka fan i färgprofiler och rätt färg hit och dit de vill vara titta på bilder.jag har hört att firefox är öppnad källkod så varför inte skriva dit färgstöd själv?

Bara fotografer, grafiska designers, vanliga designers, konceptdesigners, kanske 3dartister, illustratörer.. glömde säkert någon yrkesgrupp :)

Hur beter sig ett program som stödjer färgprofiler när jag öppnar en bild som är konverterad till sRGB?
Då har ju färgvärderna räknats om från tex. AdobeRGB.
Jag kan förstå att det blir skillnad när bilden inte är konverterad, utan bara har tilldelats en profil.

Som sagt, jag får nog läsa på detta om färgprofiler...

Skurmedel skrev:
Bara fotografer, grafiska designers, vanliga designers, konceptdesigners, kanske 3dartister, illustratörer.. glömde säkert någon yrkesgrupp :)

Och de som tänkt sig att köpa något i en webbhandel där färgen är viktig. Det blir en hel del personer till slut.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar