jtkarlsson skrev:
OK, då förstår jag.
Jag var helt övertygad om att pixlarna faktiskt räknades om när man konverterar färgprofil.
Då kommer nästa fråga...
Vad är skillnaden på att konvertera och tilldela?
Jag trodde att när man tilldelar, så läggs information vid sidan av själva bilden, hur färgerna ska tolkas.
Du har helt rätt att pixlarnas färgvärde faktiskt räknas när du konverterar. Kolla sjäv får du se. Sätt en mätpunkt på en bild som ligger i en bestämd färgrymd, konvertera den från denna färgrymd till en annan och du kommer att se att färgvärdena blir helt annorlunda, trots att färgerna i bilden ser likadana ut.
För datorn är ju en färg bara en kombination av siffror. Varje pixel beskrivs genom att datorn får reda på att den innehåller så mycket rött, så mycket grönt och så mycket blått. Oftast beskriver vi detta i en skala med 256 steg, 0-255.
Den enklaste beskrivningen av en profil är att säga att den beskriver vilken röda, vilken gröna och vilken blå färg som vi ska använda när vi tar och blandar till dessa färger. sRGB har en kombination av dessa tre grundfärger, Adobe RGB en annan kombination, där de röda, gröna och blå färgerna är intensivare, klarare.
När du då öppnar en bild tittar ett program som kan hantera profiler efter vilken röd, grön och blå färg du har använt när du skapade din bild. Sedan räknas den om så att den anpassas till den profil som du skapat för din skärm.
Om du tilldelar en profil byter du helt enkelt ut de grundfärger som datorn utgår från när den räknar fram färgerna. Konverterar gör du genom att datorn räknar ut vilken kombination av t ex Adobe RGB-rött, grönt och blått som ger samma färgnyans som den du får om bilden ursprungligen beskrivs utifrån t ex sRGB:s färger.
Tilldela ändrar därför utseende på bilden, konvertera gör det inte för de allra flesta färger. Bara de färgnyanser som är så intensiva och mättade att de inte kan beskrivas av den färgrymd som du konverterar till, kommer att ändras.
Det du tänker på kallar Adobe för Bädda in (Embed), jag hade ju tyckt att Infoga hade varit ett bättre ord.
MVH/Stefan