stefohl
Aktiv medlem
Jag använder soft proofing för att undvika just detta problemet:
Dublicera din bild i phtshp å gå till view->proof setup->monitor rgb
Nu ser säkert bilden förjävlig ut i detta, antagligen för mörk och osaturerad.
Är ju som sagt många som fortfarande kör browsers som inte kan läsa icc profiler, IE exempelvis. Även windows standard bildvisare kan inte heller uppfatta icc profiler vilket enligt mig är sjukt dåligt av microsoft..
Så jag jobbar på detta sätt så att alla garanterat kan se min bild på bästa sätt. Förutsatt att personen som jobbar med bilden har en någerlunda bra kalibrerad skärm, annars kan det bli lite rysk roulette
Det du gör är att få bilden se bra ut på din skärm, men du har ingen aning om hur bilderna kommer se ut på någon annans skärm, profilerad eller inte profilerad. Detta med att man på webben ska använda sRGB och att det löser alla problem med färgåtergivning på webben är en stor myt, inget annat. Det är inte så att webbläsare använder sig av sRGB, de använder sig av den färgrymd som den skärm som bilden visas på har. Så hur du än gör kommer färgerna förändras om du tittar på dem på en bra skärm med stort färgomfång eller en dålig skärm med ett snävt färgomfång. Det spelar ingen roll om du har med en färgprofil eller strippar ut den. Webbläsare som Internet Explorer visar bilden exakt likadant vare sig du har en profil i bilden eller inte. Och då oftast felaktigt. Det enda tillfället är om om du råkar ha en skärm som har exakt samma färgomfång som beskrivs av sRGB-färgrymden. Och det är inte så vanligt.
Enda undantaget, alltså när du får en bra färgåtergivning, är om du bäddar in en färgprofil och om den som kollar på din sida har Safari eller Firefox med färghanteringen aktiverad och om denna person har en väl kalibrerad skärm. Många om i den föregående meningen.
Stefan