ANNONS
Annons

s7000??

Produkter
(logga in för att koppla)

BasiL

Medlem
Jag var på väg att köpa fuji finepix s5000, men nu när s7000 har kommit är jag lite sugen på den. Vill iaf absolut veta mer om den!

Är det någon som vet något om den? Eller vet någon sida där man kan läsa om den??

Skulle vara trevligt...

tjo / Lisa

ojdå... jaha, men det där lät ju tveksamt.
Då är ju frågan om den är bättre/sämre/lika bra som s5000, när det gäller brus i bilderna.

S5000 är på många sätt en fin kamera vad gäller kvalitetskänsla, ergonomi etc.

När det kommer till optik/sensor och bildkvalitet däremot, får kameran ett ganska dåligt betyg.

Klart under medelbetyg för sin klass.

S7000 är en helt annan kamera. Som efterträdare till S602zoom är detta en kamera som ligger ett par klasser över S5000 och skall kanske inte jämföras med just denna.

För att svara enkelt på din fråga så är svaret att S7000 på i stort sett varje punkt är överlägsen S5000.

För att göra det lite svårare så har jag en känsla av att just S7000 är en kamera som kräver lite extra av sin ägare för att prestera bättre än bra.

Ok, men apropå s602... Utseende mässigt är det inte så stor skillnad på den och s7000, hur är det för övrigt?
Och vet nån om s602 finss att få tag på någonstans, till vilket pris? Eller kan man läsa om den någonstans också?

Den verkar finnas kvar!

S602 Zoom kostar 5.990:- hos FotoKungen i Stockholm. (ganska mycket för en 3,1 megapixelkamera även om den är "bra")

S7000 kostar 6.838:- inkl. frakt och allt hos Technik direkt.de

S5000 kostar 3.571:- inkl frakt och allt hos dito.

Ahhh! Mycket bra, tack för det!

Så om jag får fråga om din åsikt, vilken av dessa kameror anser du vara "bäst lämplig" för en relativt ny fotograf, om man ska se till helheten...

??

Jag köpte min S602z ifjol. den har funkat kanon,det är så mycket finesser som tar lite tid att lära sig,bra manual.Jag har tagit många bilder och jag är helnöjd med den.Den sitter bra i handen när man ska fota, Har börjat använnda den som filmkamera och det funkar faktiskt hyfsat.Sabud skrev om priset, håller med ,men man kan pruta.Skall du köpa, satsa på S7000, inget dåligt köp,och pruta det funkar.

S7000 har bara ca 30-40% högre upplösning än S602. Bruset är däremot mycket högre. Även om man skalar ner testbilderna till 602-ans storlek är bruset något högre.

Jag hade nästan bestämt mig för en S7000 innan jag såg testresultaten. Nu blev det en begagnad S602 i stället.

Som sagt, z602 är en kalaskamera, jag köpte min hos Expert för ett par veckor sen, gav 4995:- för en ny...så den går att hitta billigt. Men annars är, som nån skrev, Fotokungen i stockholm billiga. Även InWarehouse och Fotomarknaden.com har bra pris på den (cirka 5900:). S7000 säljer Hegethorns Foto för 6990:- vilket är ett bra pris.

BasiL skrev:
Ahhh! Mycket bra, tack för det!

Så om jag får fråga om din åsikt, vilken av dessa kameror anser du vara "bäst lämplig" för en relativt ny fotograf, om man ska se till helheten...

??

För en relativt ny fotograf borde S5000 vara det vettigaste rådet. Nu blir det inte det på grund av kamerans bildkvalitetsproblem.

De två resterande kamerorna är avancerade kameror som enligt min åsikt inte riktar sig till ägare som nöjer sig med fotografering i autoläget.

Men ett svar på DIN fråga får då bli S602z.

Sen finns det ju andra fantastiska kameror lämpliga för lite "nya fotografer".

Beträffande andra fantastiska kameror...se tråden här intill:

Jag tänker köpa en G5...och så gör du detsamma.

nu blev allt väldigt mycket intressantare här... Ska ta mig ner till stans fotobutiker och kolla lite priser och sånt själv också.

Men 602:an låter väldigt intressant...

Kanske denna länk kan vara av intresse?

/ Pia som tålmodigt väntar på sin S7000 som förhoppningsvis kommer till Sverige nästa vecka...

Är det någon som tycker att det är en nackdel att den här S7000 inte har lägre iso än 160? Gör det mycket om den har 160 eller om den skulle ha haft 80 istället. Själv funderar jag på att köpa en Olympus 5060 och det jag främst är ute efter är bra bild kvalite men jag gillar den här S7000 snygg och fint omfång på 35-210... Blir lite tvecksam om hur mycket det skiljer dom här kamerorna åt men men tiden vissar nog vad man väljer hehe... Ha det bra alla!!!

Jag tycker S7000 visar alldelse för mycket brus och arteffekter i bildkvaliten för att vara intressant...jag skulle avråda ifrån den.

Jo jag tyckte det att den hade en hel del brus så man blev lite tveksam till den.... Men i övrig är det en fin kamera...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar