Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S/V kopiering på färgapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu fått tillgång till ett mörkrum med en färgapparat. tror den heter Fujimoto.

Jag har provat på mörkrummet en gång nu.
Jag kör s/v kopiering på apparaten.. Har provat ratta lite på knapparna, men känner att jag famlar lite i mörkret.
Det jag är osäker på är hur man ska ställa in cyan, magenta & yellow på bästa sätt när man kopierar S/V.

Att man ska använda magenta på något sätt för att styra kontrast har jag hört.

Någon som har tips att komma med. Vad bör jag tänka på osv?

/micke

www.mickesandstrom.com

Använd gult för att sänka kontrasten och magenta för att öka kontrasten. Nolla bägge som utgångsläge (ger ungefär normal kontrast).

Lämna cyan på noll. Det enda du kan använda den till är för att sänka exponeringen men det vill du inte göra den vägen.

Kolla även på papprets datablad. Tillverkaren (åtminstone Ilford) anger ofta en lämplig startinställning.

Informationen finns oftast även tillgånglig på tillverkarens hemsida.

Mvh

Fredrik

Så här kan det se ut i tillverkarens instruktion, här Ilford MGIV.
Tycker inte du ska börja med att chansa när det finns uppgifter från tillverkaren. Går med största sannolikhet betydligt snabbare att "träffa rätt" om man utgår från vad dom rekommenderar.
lycka till
rob

försökte lägga in en bild direkt i texten men det funkade visst inte, datablad finns här http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Cont.pdf läs under "Dual colour filter settings".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar