Annons

Söker en kompaktkamera som ett komplement till systemkamera och mobil. Har ni något tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
För många år sedan så fotograferade både min fru och jag en del och då med Canon 5D (jag det var ett tag sedan) och nu önskar min fru ett bra mycket bättre alternativ till mobilen som är smidigare än en systemkamera. Varje gång man tittar tillbaka på bilder tagna med 5D så är de ju så mycket bättre än alla mobilkameror.

Vi vill ha en bra kompaktkamera som man "alltid kan ha med sig", likt en mobil. Syftet är att kunna ta bilder i vardagen, mycket på barnen och deras aktiviteter. Porträtt med fin bokeh. Gärna inte allt för brusiga bilder i lite mörkare ljusförhållanden. Gärna att man kan filma med OK kvalité också. Om man får önska vill man få känslan av att bilderna är tagna med en systemkamera. Helst inbyggd bildstabilisering.

Därför har jag blickat åt:
  • Sony RX100 VII eller någon föregående upplaga (IV hittar man för runt 4000-5000 kr)
  • Ricoh GR III
Vilken skulle ni välja och varför? Eller skulle ni välja något annat märke eller annan modell?

Vi har en del EF-objektiv och jag har haft lite funderingar på att köpa en Canon 5D MK5 (om en sådan kommer så småningom) så att man kan använda objektiven. Alternativet är väl att blicka åt ex. Sony och använda en bra adapter. En systemkamera får nog dock ses som ett komplement till en kompaktkamera.

Om ni har lite tips och vägledning i djungeln av alla modeller och märken så är det uppskattat så att man kan spara in lite tid. Tack på förhand!
 
Tack för svar Tony. Kollade lite på MVa igår kväll och den modellen ser onekligen bra ut. Är du nöjd med kameran och ser du behov av att köpa något extra batteri eller något annat tillbehör?

Fungerade allt bra med e-infinity?
 
Tack för svar Tony. Kollade lite på MVa igår kväll och den modellen ser onekligen bra ut. Är du nöjd med kameran och ser du behov av att köpa något extra batteri eller något annat tillbehör?

Fungerade allt bra med e-infinity?
Nöjet är helt och hållet mitt. Om jag är nöjd !? I ärlighetens namn skall det sägas att jag ännu inte använt den speciellt mycket, men det lilla som jag ändå har använt den känns det helt klart som ett bra köp, inte minst i kontexten av att den kostar hälften av vad en toppmobil kostar, och presterar sannolikt långt över vad en sådan klarar av i dagsläget. Du bör vara medveten om att den är väldigt avancerad och det finns mängder med inställningsmöjligheter, så du får nog räkna med en inlärningskurva med lite uppförslut i början.

Det första tillbehöret jag köpte (samma dag jag fick kameran) var en väska, av den enkla anledningen att jag kommer att ha med mig denna kameran i princip överallt där det är lämpligt s a s. Dessutom hade jag beställt skärmskydd (på E-bay) som jag fick innan kameran kom, så det åkte på så fort jag fått kameran i händerna.

Sedan kompletterade jag med ett litet Sirui bordsstativ också, som även det är tänkt att få följa med i princip överallt. Nu går det naturligtvis att använda bordsstativet till andra kameror än RX 100:an (det klarar av att bära 5 kg), men det primära syftet var och är att använda det tillsammans med RX100:an i den mån ett stativ är nödvändigt och ett stativ i denna storleken är praktisk att använda.

Extra batterier har jag köpt, det finns en tråd som handlar om det här på forat. I övrigt har jag inte kompletterat med något annat jag och tror inte det blir aktuellt med att göra det heller.

Att handla från E-infinity fungerade friktionsfritt. Köpte utöver RX100:an ett D850 hus och ett Tamron SP 15 - 30. Många sköna slantar jag sparat på att köpa därifrån.

Men det är en sak du bör vara medveten om, utifall att du tänker köpa en RX100 från E - infinity och det är att menyerna (i kameran) inte finns på Svenska, utan bara på Engelska (om du inte är duktig på andra språk, vill säga).

För mig utgör det inget problem, dessutom kan man ladda ner en manual från nätet på Svenska, symbolerna är ju dom samma.
 
Senast ändrad:
Jag ville också ha en kompaktare kamera som komplement till min Nikon D810 och valet blev en (begagnad) Fuji X100F och jag är mycket nöjd. Den är snäppet större än de två du tittar på. I mitt fall ville jag ha en optisk sökare och fick Fujis, i mitt tycke fenomenala, hybridsökare ’på köpet’.
Den lilla X100:an har nästan ersatt min Nikon helt och hållet.
Bildkvaliteten är mycket bra, jpeg direkt från kameran är utomordentliga. Handhavandet likaså bra. Bra autofokus. Extremt tyst slutare. Batteritiden ok men långt ifrån D810 men så är det väl med dagens spegellösa kameror.
Jag har glasögon men kommer ändå bra överens med sökaren.
Men visst, den är inte lika kompakt och smidig som de två du nämner.
En annan nackdel är att vissa program inte hanterar Fujis råformat men det förbättras allteftersom nya versioner kommer ut.
 
En vital skillnad mellan 5D och mobilkamera är storleken på sensorn oaktat teknikgeneration. Storleken som i sig bidrar till ett annat och annorlunda skärpedjup. Om denna skillnad är en del av det du upplever som bättre är det nog en FF-kamera du söker. Tänker jag.
 
Jag tror jag förstår vad du är ute efter.

Den kompakt som passar mig nästan perfekt finns, Panasonic LX100, ser man den uppifrån så ser den ju nästan ut som, ja, faktiskt nästan exakt, som en Fuji!

Men det är ju väldigt personligt hur man fungerar med en kamera. Att den har "menyfria" rattar och reglage (exp-komp, slutartid och bländare) och MFT-sensor gör den ju större än Sonys RX100.

Fast det skall erkännas att Fuji X100V ger mig habegär...
 
Nöjet är helt och hållet mitt. Om jag är nöjd !? I ärlighetens namn skall det sägas att jag ännu inte använt den speciellt mycket, men det lilla som jag ändå har använt den känns det helt klart som ett bra köp, inte minst i kontexten av att den kostar hälften av vad en toppmobil kostar, och presterar sannolikt långt över vad en sådan klarar av i dagsläget.

Kan tänka mig att det är många som köper grejer de inte använder bara för att det är billigt och då blir kanske inte någon större vinst. Förresten så är de nog klokt att inte skriva om vilken fotoutrustning man köpt för vem som helst kan ju gå in här och läsa...
 
Jag har själv ägt en hel del kameror under årens lopp innan jag till slut fastnade för Nikon Coolpix A som kompakt. Den är lite större än Sony RX100 serien men har samma APS-C sensor som sitter i Nikon D7000 men utan lågpassfiltret vilket gör att bilderna blir extremt skarpa. Bilderna i jpeg direkt från kameran blir riktigt bra. Kan rekommendera en sådan varmt om du kan få tag på en ny eller begagnat. Visst, den har ingen zoom men du kan beskära motsvarande 3x zoom och ändå få bättre detaljskärpa än vilken 1 tums sensor som helst.
 
Kan tänka mig att det är många som köper grejer de inte använder bara för att det är billigt och då blir kanske inte någon större vinst.
Så är det säkert, men det skall finnas tid till att använda det man köper också och om man har ett heltidsarbete (som mig) och dessutom på obekväm arbetstid, blir det lite si och så med att använda prylarna i parti och minut. Dessutom är det inte bara foto som jag sysselsätter mig med när jag är ledig, och andan faller på. Lägg därtill att det finns andra praktiska göromål som det skall hinnas med under de vakna timmarna man har till sitt förfogande, då blir fönstret att utöva sin hobby ännu mindre.

Skall man dessutom översätta det resonemanget till att byta mobil varje år, blir det nog ändå en vinst (på kort sikt).

MEN, jag tänker långsiktigt i det mesta jag gör, så det kommer säkert tillfälle då jag kommer att använda det jag införskaffat, om inte annat blir jag väl (förhoppningsvis) pensionär någon gång, och då kanske man har tid att utöva sina hobbies 😉 !?

Och om den dagen kommer, då jag blir pensionär, kommer min ekonomi inte tillåta mig att köpa en massa dyra pryttlar, så det gäller att passa på medans man kan. Och utöver det som nyligen införskaffats, lär det inte bli någonting nytt inom överskådlig framtid, jag har så jag klarar mig detta, (och nästkommande) liv.
 
Senast ändrad:
Förresten så är de nog klokt att inte skriva om vilken fotoutrustning man köpt för vem som helst kan ju gå in här och läsa...
Spelar väl egentligen inte så stor roll (även om jag har min kameraväska dold under min profil), man skall ju hitta personen i fråga också. Dessutom tappar denna typ av pryttlar värde tämligen snabbt, så att det skulle utgöra någon större dragningskraft på ljusskygga individer, håller jag som osannolikt.
 
Lite senare ikväll blir det till en liten stund på Sony RX100 MVa resp. Panasonic LX100 mk2. Det känns som att det formatet kommer att passa.

Om någon har erfarenhet av båda dessa så får ni gärna skriva en kommentar om för- resp nackdelar :)
 
Senast ändrad:
Ja oj det finns mycket att välja på, Sony har också en serie med APS-C sensorer, A6500 med IBIS, snabb autofokus för sin tid, några år på nacken nu, A6400 med nya realtime autofokus alltså en nyare modell än A6500, saknar IBIS, dyraste A6600 med IBIS. Fujis fina modeller som finns flera under deras T-serier, bland annat Fuji X-E3, E4 kommer nog snart, 350 grams kameror jätteutbud av fin fina objektiv.
 
Ser att du kikat på sony för foto och film på fam bla.
Tips kika på
Panasonic tz100 som kan fås till bra pris och har just sonys modell ovan som närmsta konkurent. Riktigt bra att filma med och är väldigt liten. Kanske också det som kan bli nackdelen.
Finns en nyare tz200 också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.