Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker efter en kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Aneleh

Avslutat medlemskap
Jag söker efter en kamera men vet inte ens om den finns längre och jag vet inte vad den heter.

Kanske någon har svar på det?

Det är en kamera som bilderna kommer ut direkt...

Som t.ex på Sällskapsresan när Stig Helmer åker utomlands så har han en sådan kamera.

Tacksam för svar om någon vet!

Men för fasiken, Stig Helmer hade väl en tvåögd Rolleiflex (eller liknande) i Sällskapsresan Snowroller? Kanske hade han Polaroid i den första filmen?

Som sagt när det gäller direktbildskameror så är det Polaroid som är kungen. Har dock funnit sen del andra format, men den enda tillverkaren av direktbildsfilm idag (såvitt jag vet) förutom Polaroid är Fuji.

Jag köpte ett tvåpack Polaroid när jag var i Stockholm i helgen (för att vara exakt så köpte jag filmen i Uppsala) och har satt in den i min Polaroid Supercolor 635CL. Eftersom det är så dyrt (320kr för tvåpack = 16kr/bild) så har jag hitils bara tagit två bilder. Kvaliten är ju inte den bästa, men jag gillar verkligen känslan eller hur man ska säga. Om det inte vore för det höga filmpriset så skulle jag nog använt den som dagbokskamera.

Och i Sällskapsresan två har Stig-Helmer som sagt en tvåögd spegelreflex. Om det är en Rolleiflex eler inte låter jag dock vara osagt.

Nu var det kanske inte frågan om att se utan om det
kom ut några bilder direkt!:))

Rätt kul den där MiniDigi!:))
Inte för att jag skulle vilja ha den men ändå!

Coolt!
Finns det någonstans i Sverige man kan köpa den?
Än så länge har jag bara hittat från andra länder. Ca 40 dollar som jag får till ca 400 :-
Är den så billig?

Vad behöver man till den mer?

Aneleh skrev:
Jag har hittat en Polaroid One600 Ultra Camera.
Kommer bilderna ut direkt...?
Du laddar in en pack film (eller egentligen modifierat fotopapper) i kameran. När du sedan exponera så matas papperet ut efter exponeringen och bilden börjar att framkallas. Efter ca 10 sekunde (kanske längre, kanske kortare) så ser du det första spåret av fotografiet på papperet och efter några minuter är bilden färdig.

Vet faktiskt inte vart i sverige du kan köpa en ny polaroidkamera idag. Däremot kan du hitta många Polaroidkameror på begangatmarknaden, se bara till så att den tar 600-film (enklast att få tag på)

De flesta Polaroidkameror var relativt enkla och billiga som nya och de flesta är inte värda mer än runt 100 kronor (de finns naturligtvis betydligt dyrare modeller också)

Film kan köpas på exempelvis Scandinavianphoto eller Clas Ohlssons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar