Annons

Sökaren och solen

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon says zoom

Ny medlem
Här kommer en riktig nybörjarfråga. Jag har alltid fotat med en digital kompaktkamera (och därför alltid använt mig av LCDn innan jag tagit bilden), fram till dess att min första DSLR kom nyligen. Jag kom att tänka pa några ord min f.d. fotolärare yttrade en lektion: "Kolla aldrig direkt mot solen genom sökaren" I manualen finns en liknande varning som säger: "Titta aldrig mot solen eller starkt lysande föremål genom linsen eller kameran". Att inte kika genom linsen är väl ganska självklart, men kameran?

Min fråga är (och antagligen kan 99 % av alla medlemmar här på fotosidan redan svaret - men som sagt, jag är ny och vill inte "testa mig fram" i det här fallet): Hur ska man agera när man vill plåta t. ex. en solnedgång? Och skiljer det sig mellan exempelvis vidvinkelobjektiv och teleobjektiv?

Tack på förhand,
Simon

Jag är ingen expert, men som jag har förstått det så handlar det om att inte exponera ögat eller kamerans sensor för koncentrerat ljus allt för länge - ungefär som om du skulle ta ett förstoringsglas och försöka bränna upp ditt öga/kamerans sensor.

Jag kan ha fel, men det låter logiskt i alla fall. Om inte så kan jag ju lära mig något nytt jag med. ;-)

Senast ändrad:
Jag är inte expert heller. Men det borde vara farligare som föregående talare säger att titta på en sol (eller skarp ljuskälla) inzoomat med teleobjektiv...

Vet inte hur man kan göra för att undvika att exponera ögat för stark sol, men ställ in en liten bländare (stort f-tal), manuellt på objektivet. Och ta på dig solglasögon, som är mörka.

Eventuellt använd ett par ND-filter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar