Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka presslegitimation

Produkter
(logga in för att koppla)

linx

Ny medlem
Jag driver idag en hemsida och lägger där upp mina bilder från olika bilrelaterade event runtom i Sverige.
Jag undrar hur jag som egen företagare (hemsidan är gjord till enskild firma) kan söka presslegitimation till mig själv och min 2 andra fotografer?

Tacksam för alla tänkbara svar jag kan få.
Mvh Johnnie
 
Ett äkta presskort är nog svårt att få. Då ska du vara medlem i Svenska Journalistförbundet, Pressfotografernas klubb eller SIF (om du jobbar på Sveriges Radio). Medlemskravet är att du jobbar halvtid som journalist i någon form i minst sex månader.

Däremot kan du säkert få ackreditering av arrangörerna till de olika tävlingarna. Har du en ambitiös sida och verkar seriös är det säkert inga problem.

Vet att Jesper Ekvall fått flera ackrediteringar trots att han inte har presskort. Men han har firma och hemsida... :)
 
Man kan även få presskort genom SFF/SJF vilket kräver att man har arbetat en viss tid som fotograf samt att ett antal tidningar/uppdragsgivare kan verifiera att man arbetar med pressbilder.

Mikael
 
Jag själv tar bilder till en finsk tidningen för klassiska bilar och varje gång när jag är på väg till utställning/tävling kollar jag med arrangörer om ackreditering. När det handlar om större utstgällningarna och tävlingarna har jag ofta behövt intyg från tidningens redaktion. Vissa vill också att jag kan visa artiklar om mina publicerade bilder. men oftast det går bra utan det när man föranmäler sig. Men jag har förstås också tidningens eget presskort, dock inte Svenska journalistförbundets eller liknande "officiell" presskort.
 
Svenska Bilsportförbundet har ett "media-kort" som man kan söka. Då kommer man in på alla deras tävlingar.
 
Hej. Om du ska plåta olika bil nyheter tycker jag du ska söka Svenska bilsportsförbundets pass. Då kommer du in på alla biltävlingar för att jobba.
/ Jens L´Estrade

Oj, såg att det redan stod det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.