Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålde bilder till Expressen, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Williamsson

Medlem
Jag sålde bilder till Expressen (dagens tidning), det rörde sig om 1 bild på första sidan samt 2 bilder inne i tidningen. Även 1 bild för publicering på webben. Allt frid och fröjd men, jag såg också att bilderna publicerades i Kvällsposten, dels 1 bild på webben samt 2 i tidningen. Mitt namn finns med som byline, men nämdes inget om publicering i Kvällsposten när jag pratade med Expressen.


Någon som varit med om samma sak?
Är det olovlig publicering?

Mvh
-Jens
 
Expressen äger väl Kvällsposten (och GT)? Tror att det räknas som samma tidning, men GT kommer ut här på västkusten och Kvällsposten i Skåne. Dom innehåller några nyheter från Expressen och några egna nyheter oftast.
 
Det var endast telefon kontakt, och det pratades endast om Expressen. Bilder till webben (Expressen) och bild till tidningen, han visste inte hur många, det fick jag se i tidningen dagen efter.

Jag har fakturerat för samtliga bilder.


-Jens
 
Eftersom vissa sidor i Expressen körs nästan helt oändrade i både GT och Kvällsposten så räknar nog Expressen den som "samma" tidning.
 
Williamsson skrev:
Är det olovlig publicering?


Det skulle det kunna vara. Eller ska jag säga att det mycket sannolikt är så. Det hänger väl på vad ni kommit överens om.
På många redaktioner räknas papperstidning som en publikation, och webbtidning som en annan (fristående) pubilikation och (bild)-journalisterna får ersättning för detta.(Men det är full strid om detta nu mellan SJF och Tidningsutgivarna.)
Att några av sidorna är lika i både KvP, GT och Expressen hör inte hit. De är tryckta i tre "självständiga" tidningar, även om förstås ett samägande skapar viss samordning mellan redaktionerna. Och tydligen är samordningen också så stark att man svänger sig med namnet Expressen om alla tidningarna.

Jag skulle nog säga att bevisbördan ligger på Expressen för att visa att "Expressen" gäller alla tre tidningarna.
 
När jag sålt bilder till GT, har det gjorts klart från början att fakturan ska skickas till en Expressen adress...

Tror även bilderna kan ha publiserats i bägge, har faktiskt inte kollat... Men ofta gör dom så... Kan vara intressant att få veta vad som faktiskt gäller.
 
Ekan skrev:
När jag sålt bilder till GT, har det gjorts klart från början att fakturan ska skickas till en Expressen adress...

När företag tar över varandra skär man ner på de avdelningar som man har dubbelt av men inte behöver så stor bemanning på, administrationen torde tillhöra denna kategori.

Tror även bilderna kan ha publiserats i bägge, har faktiskt inte kollat... Men ofta gör dom så... Kan vara intressant att få veta vad som faktiskt gäller.

Kan ju vara så att det börjat gå slentrian i rutinerna eftersom ingen har riktig koll och heller ingen bryr sig om att ta reda på det. Och Expressen förlorar ju inte på att ha det som är nu - tre till priset av en.
 
Jag tycker det ser ut som att du i fakturan kan lägga till publiceringarna i de andra tidningarna.
 
GT, Kvällsposten och Expressen lyfter ofta in samma material, då kan bilder dyka upp i alla 3 tidningarna.

I nuläget räknas 1 bild, som avänds i alla 3 tidningarna som en 1 publicering. Samma gäller om samma bild finns på webben.

Det finns i nuläget inga klara regler för hur man skall behandla och separera "tidningsmaterial" gentemot "webben".

BLF som skall hantera frågan, verkar strunta helt i hur vi fotografer skall få betalt, eller förhandla upp priserna som stått still ganska länge nu.

I nuläget är BLF-avtalet gentemot oss pressfotografer, rena skämtet, när vi får samma betalt, alla tider på dygnet. Eller när det är storhelg, så utgår inget extra, utan man får samma betalt som för en vardag - detta är givetvis helt skogstokigt.

Har ni frågor om fakturor, så skall ni kontakta respektive tidnings bildchef.

För GT är det, Per Wissing (031-7259000 vxl)
För Expressen är det Per Kagrell (08-7383000 vxl)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.