Feuerbach
Aktiv medlem
Jag har fått två mail med frågan om jag har lust att förklara hur jag gjorde bilden med handen som "ritar" ett fotografi från Nytorget i Stockholm.
Stolt som en tupp att någon vill be mig om hjälp har jag naturligtvis svarat efter bästa förmåga - och nu tänkte jag att eftersom jag inte har något annat vettigt att göra för stunden så kan jag lika gärna visa det i ett inlägg, om nu nån mer skulle vara road eller intresserad.
Det hela ska naturligtvis inte ses som en kurs i hur man ska göra utan bara visa ett sätt man kan göra och som jag gjorde.
Jag är övertygad om att det finns en handfull bättre vägar att gå, men...
Jaja.
Håll tillgodo.
Själva grunden till bilden var följande:
En ganska dassig bild från Nytorget (men jag gissar att man kan välja precis vilket motiv man vill)
Ett förbannat trist möte på jobbet (undrar varför jag ens gick dit?)
Photoshop CS3 och två koppar kaffe.
En chef som sitter så till att han inte ser vad jag håller på med.
Orginalbilden var som du ser inget vidare.
Nåväl.
Jag började med att pillra bort huset i bakgrunden plus himmel och lite annat som jag tyckte störde.
Lite skärpning med unsharp mask, lite dragande i spakarna för levels och brightness/contrast blev det också.
Efter det skapade jag en kopia av bilden i ett nytt lager.
Det nya lagret gjorde jag om till svart/vitt med hjälp av hue/saturation.
Sen gick jag loss med filtret find edges för att (inte helt otippat) hitta konturer i det som ska bli själva teckningen.
Med hjälp av filtret highpass och lite trixande (jag kan tyvärr inte förklara hur jag trixade) lyckades jag skapa en lagermask som bevarade mina konturer - och på så sätt kunde jag med filtret median reducera en massa brus som jag inte ville ha med.
Tillslut körde jag treshold på det hela och vips hade jag min tecknade del.
Nu var det bara att ta eraser tool på mitt övre lager och sudda sudda tills jag var nöjd och bilden hade stuket av en ofärdig målning.
Sen behövde jag en bild av en hand som håller i en penna, så... jag upplyste mötet om att det nog var dags för mer kaffe, smet iväg till mitt kontor och tog den behövda bilden.
Inte heller den blev något tekniskt mästerverk, men med lite maskande och fixande lyckades jag skära ut det jag behövde och la det som ett nytt lager.
Nu började det hela bli klart, men ju mer jag glodde på mästerverket ju mer kände jag att en trave pennor nånstans på bilden skulle göra att det hela fick ett lite mer platt intryck, så...
Nytt kaffe.
Nytt besök på kontoret.
Ny bild.
Lite maska, sudda och fixa på den och in i ett nytt lager.
Efter ett bra tips av en glad kommentator kom det lite senare till en annan bakgrund än den vita jag hade haft från början och så här blev slutresultatet:
Som sagt, det här ska på inget sätt ses som en kurs i hur man ska göra.
Det finns helt säkert hundra bättre vägar att gå, men...
Ta det för vad det är.
Det kanske kan inspirera dig iallafall?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1829988&target=_blank
(Bilden i större format)
/ Timo
Stolt som en tupp att någon vill be mig om hjälp har jag naturligtvis svarat efter bästa förmåga - och nu tänkte jag att eftersom jag inte har något annat vettigt att göra för stunden så kan jag lika gärna visa det i ett inlägg, om nu nån mer skulle vara road eller intresserad.
Det hela ska naturligtvis inte ses som en kurs i hur man ska göra utan bara visa ett sätt man kan göra och som jag gjorde.
Jag är övertygad om att det finns en handfull bättre vägar att gå, men...
Jaja.
Håll tillgodo.
Själva grunden till bilden var följande:
En ganska dassig bild från Nytorget (men jag gissar att man kan välja precis vilket motiv man vill)
Ett förbannat trist möte på jobbet (undrar varför jag ens gick dit?)
Photoshop CS3 och två koppar kaffe.
En chef som sitter så till att han inte ser vad jag håller på med.
Orginalbilden var som du ser inget vidare.
Nåväl.
Jag började med att pillra bort huset i bakgrunden plus himmel och lite annat som jag tyckte störde.
Lite skärpning med unsharp mask, lite dragande i spakarna för levels och brightness/contrast blev det också.
Efter det skapade jag en kopia av bilden i ett nytt lager.
Det nya lagret gjorde jag om till svart/vitt med hjälp av hue/saturation.
Sen gick jag loss med filtret find edges för att (inte helt otippat) hitta konturer i det som ska bli själva teckningen.
Med hjälp av filtret highpass och lite trixande (jag kan tyvärr inte förklara hur jag trixade) lyckades jag skapa en lagermask som bevarade mina konturer - och på så sätt kunde jag med filtret median reducera en massa brus som jag inte ville ha med.
Tillslut körde jag treshold på det hela och vips hade jag min tecknade del.
Nu var det bara att ta eraser tool på mitt övre lager och sudda sudda tills jag var nöjd och bilden hade stuket av en ofärdig målning.
Sen behövde jag en bild av en hand som håller i en penna, så... jag upplyste mötet om att det nog var dags för mer kaffe, smet iväg till mitt kontor och tog den behövda bilden.
Inte heller den blev något tekniskt mästerverk, men med lite maskande och fixande lyckades jag skära ut det jag behövde och la det som ett nytt lager.
Nu började det hela bli klart, men ju mer jag glodde på mästerverket ju mer kände jag att en trave pennor nånstans på bilden skulle göra att det hela fick ett lite mer platt intryck, så...
Nytt kaffe.
Nytt besök på kontoret.
Ny bild.
Lite maska, sudda och fixa på den och in i ett nytt lager.
Efter ett bra tips av en glad kommentator kom det lite senare till en annan bakgrund än den vita jag hade haft från början och så här blev slutresultatet:
Som sagt, det här ska på inget sätt ses som en kurs i hur man ska göra.
Det finns helt säkert hundra bättre vägar att gå, men...
Ta det för vad det är.
Det kanske kan inspirera dig iallafall?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1829988&target=_blank
(Bilden i större format)
/ Timo