Annons

Sätta på/byta/ta av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillad.blogg

Avslutat medlemskap
Vilket är bäst, att ha på ett objektiv hela tiden och byta ifall man behöver, eller att efter varje kamera användning ta av objektivet och sätta på skyddet, så att inget objektiv sitter på ?

Förklarar kanske lite dåligt, men jag har funderast på det här ganska länge nu :p

//Fanny (nybörjaren)
 
Låt objektivet sitta kvar på huset. Ju mindre du plockar med grejorna, desto bättre.

För varje gång du plockar av gluggen så ökar risken för att du ska få damm på sensorn och dessutom blir bajonettfattningen mer sliten.
 
Roger Sundling skrev:
...
För varje gång du plockar av gluggen så ökar risken för att du ska få damm på sensorn och dessutom blir bajonettfattningen mer sliten.
... och damm på sensorn är fullständigt livsfarligt - för att inte tala om bajonetten som slits ut efter 65.000 objektiv-byten. Man måste verkligen passa sig för detta.
 
En mer allmän kommentar till detta ämne....

Jag har noterat många frågor/inlägg och artiklar som tycks bottna i en oro att byta objektiv och en fokusering på det här med damm på sensorn.

Så vitt jag kan bedömma är detta en totalt överdriven oro främst driven av aktörer som vill sälja på oss mer tillbehör. I alla fall min egen höst personliga bedömning efter att oerhört friskt bytt och testat alla mina nya och gamla objektiv på de 2 D50 och nu 2 D80 som jag haft är att det är en "non-issue".

Efter att initialt varit extra försiktig efter alla artiklar man läst beslöt jag mig för att skita i problemet och njuta av det en systemkamera är till för - att byta och testa alla möjliga varianter av objektiv precis som jag alltid gjort och gör med mina filmkameror. Jag har visserligen inte detaljförstorat upp och checkat varje pixel men för mitt behov och de förstoringar jag gör så har det aldrig varit något problem.

Och skulle det mot förmodan synas någon prick någon gång i framtiden så får man tackla det då med en vanlig gummispruta eller om det mot förmodan inte går lämna in för service.

Så mitt råd till alla är att glömma allt vad damm heter och njuta av systemkamerans fördelar!!

Jon
 
Håller fullständigt med men nu var ju frågan: Byta för bytandets skull eller låta gluggen sitta kvar på huset?

Och det var den frågan jag svarade på. Vilken fråga du svarade på vet jag inte men det finns säkert nå't bra forum för dig också.

Dagis t ex.
 
Visst svarade Du - men Du använde exakt de argument som "världens största demokrati" använder för att, med rädslan som främsta drivkraft, förslava medborgarna - vilket kallas fobofobi - att vara rädd för att bli rädd.

En mer nyanserad hållning utgår från den egna relektionen - "Är detta rimligt?", men med en tilltagande mängd information av tvivelaktig kvalitet, kommer mängden individer som tänker själva, att starkt begränsas - de blir rädda för att ha fel och till slut också rädda för att bli rädda.

Detta fenomen kan enklast iakttas vid snabba tekniksskiften (från SLR till D-SLR), eller vid socioekonomiska omvälvningar (Öst-tysklands sammanbrott).
I det sistnämndan fallet var, under en rad år, en vanlig kommentar;
"Hat man das?" i betydelsen "Är det så man gör i väst?".

Tänk - relektera - hantera den uppkomna situationen, det lär sig t.o.m. ungar på dagis.
 
__________________________________________________
Lennart Sjöberg skrev:

... och damm på sensorn är fullständigt livsfarligt - för att inte tala om bajonetten som slits ut efter 65.000 objektiv-byten. Man måste verkligen passa sig för detta.
__________________________________________________

Jag håller helt med dig!
Din påpekan om 65000 objektiv byten, då är bajonetten troligen utsliten!
Jag förstod vinken!
Säkert, får jag hoppas att den som byter, så många gånger, under en kort tid, efter varje användning, utan tvekan har köpt fel kamera!
Den personen har sin fotografiska nivå inte riktigt i klass med systemkamerans förmåga, helt enkelt.
Sunt förnuft kommer alla långt med!

Hur många tar av däcken på bilen över natten, så att inte däcken eventuellt blir lite platta?

Det är en liten risk, att få damm på bildsensorn, särskilt om man riktar kamerahuset något neråt.

Med en D-SLR, sedan flera år, har jag ännu inte fått damm på sensorn.
Min märkesverkstad gör servicen gratis, att ta bort damm på bildsensorn.
 
Ibland undrar jag om inte många av de som hänger här på fotosidan skulle må bra av att lämna datorn en stund och gå ut (eller in!) och fotografera lite.

En komplett nybörjare ställer en oskyldig fråga som hon har funderat ett tag på, varpå en del av er kommer med dräpande (åtminstone i egna ögon) ironi. Om man nu tycker att frågan är urbota dum, så kan man strunta i att läsa tråden.

Det första svaret av Roger var helt rätt och precis vad trådskaparen ville veta.
 
tannler skrev:
Visst svarade Du - men Du använde exakt de argument som "världens största demokrati" använder för att, med rädslan som främsta drivkraft, förslava medborgarna - vilket kallas fobofobi - att vara rädd för att bli rädd.

En mer nyanserad hållning utgår från den egna relektionen - "Är detta rimligt?", men med en tilltagande mängd information av tvivelaktig kvalitet, kommer mängden individer som tänker själva, att starkt begränsas - de blir rädda för att ha fel och till slut också rädda för att bli rädda.

Detta fenomen kan enklast iakttas vid snabba tekniksskiften (från SLR till D-SLR), eller vid socioekonomiska omvälvningar (Öst-tysklands sammanbrott).
I det sistnämndan fallet var, under en rad år, en vanlig kommentar;
"Hat man das?" i betydelsen "Är det så man gör i väst?".

Tänk - relektera - hantera den uppkomna situationen, det lär sig t.o.m. ungar på dagis.

Hur skulle det vara om du skaffade dig ett liv??
Försök med det som nyårslöfte.
 
En 15-årig nybörjare ställde en enkel och väl motiverad fråga. Fick ett korrekt svar.

Jag hoppas vi vuxna kan lämna det därvidlag och gå vidare med något annat kul och lämna den här tråden utan ytterligare kommentarer innan den spårar ur.

Mvh
Anders
 
Ett annat skäl till att lämna objektivet på kan ju vara att kameran är "startklar" direkt ifall man vill kunna ta ett kort lite snabbt.

Jag plockar av objektiven men det är mest för att dom byrålådor som jag har prylarna i hemma inte rymmer kameran med ett objektiv på, och för att jag i vilket fall ofta använder olika objektiv från gång till gång.

Damm, slitage m.m. är sekundärt tycker jag men inget man behöver ironisera över för det...
 
Tack för alla svar, bra som dåliga. Jag frågade mest för att jag undrade om det var ofarligt att ha objektivet på när man inte använde den. Med vissa andra saker ska man ju plocka isär och hålla på med för att slita så lite som möjligt på osv, Men så hade jag läst att många fotografer undvek att byta objektiv ofta för att det kunde komma damm på sensorn m.m Och då började jag fundera lite kring detta. tyckte det lät lite dumt, för vad ska man annars ah olika objektiv till om inte för att använda dem ..
Och ni kommer se sånna här lätta nybörjar frågor lite då och då, för frågar man inget får man inget veta , Och jag har beslutat mig för att bli duktig på foto för att jag tycker att det är så kul :D
 
Helt rätt, fortsätt fråga - frågar man inte får man inga svar. Det kan vara bra att vara lite hårdhudad på Internet bara, ta inte åt dig av surkartarna. :)
 
Haha, nä, jag är ganska van :p Har hund också så jag är med i ett hund forum också och du vet..alla tycker ju att dem är experter på sitt område .. Om jag ska ställa någon riktigt dum fråga så får jag väl ta och skapa ett nytt konto helt anonymt som jag kan radera i efterhand så ingen kan spåra det till mig, hah :p
 
Lillad.blogg skrev:
Om jag ska ställa någon riktigt dum fråga så får jag väl ta och skapa ett nytt konto helt anonymt som jag kan radera i efterhand så ingen kan spåra det till mig, hah :p

Finns inga dumma frågor, men en vansinnigt massa dumma svar. Så man kan välja vilka man ska anamma eller ej.
Men med tiden inser man också att många av FS medlemmar är väldigt mycket stora personligheter.
Och kan som i detta fall dra igång tredje världskriget på en enkel fråga om objektivbyte. Det är roligt att följa med i debatterna här på FS, just för att sådant som detta händer väldigt ofta.
Det är roligt, och lärande.
Och jag lovar dej Fanny, hänger du med i forumen här och blandar och läser de olika trådarna så kommer du att lära dej ofantligt mycket om både kameror och teknik, samt fotandet som sådant.
Kul och lärande på en och samma gång. Och med tiden lär man sej sålla bland allt som skrivs.
 
larsborg skrev:

Det är en liten risk, att få damm på bildsensorn, särskilt om man riktar kamerahuset något neråt.

Hur kommer det sig?

Jag har alltid hållit kameran neråt i tron av att detär mindrerisk för damm.

Men givetvis så har jag sensordamm nu =(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.