Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Säljråd - Blocket, Fotosidan, Tradera eller annat?
- Trådstartare dolofsson
- Start datum
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Har du tur får du kanske 1500:- på Blocket, mindre här och förmodligen lägre även på Tradera.
screamin-daemon
Aktiv medlem
Hej på er!
Jag ska sälja min 450d med kitobjektiv 18-55IS, och undrar om ni har något tips på var jag lämpligast säljer? Min erfarenhet är inte så stor när det gäller att sälja fotoutrustning...
Vad kan jag förvänta mig att få för det?
Tacksam för alla tips!
Utan tvekan Tradera. Här har du en lista med sålda 450D, ligger nånstans mellan 1700-2000
http://www.tradera.com/digitalkameror-c3_140201?search=450d&ended=1&sort=256
DJ Krusztob
Aktiv medlem
Nackdelen med Tradera är att man brukar vara tvungen att skicka grejerna. Fördelen är att ifall du sätter ett lågt utropspris så får du garanterat grejerna sålda (till det pris som marknaden är beredd att ge). Bra betyg ger tilltro och höjer priset på Tradera, medan folk kan åka och kolla på grejerna som finns på Blocket och Fotosidan. Om du använder Tradera så sätt en sluttid på auktionen när många är hemma (inte fredag eller lördag kl. 23).
Se bara till att du inte hamnar i den här tråden: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
Med den extrema prispress som det är i elektronikbranschen och nya kampanjer varenda vecka, så ska man nog inte gapa efter för mycket. Men å andra sidan kan man ju se en annons på Blocket som att man köper en triss. Man kan ju ha tur.
Se bara till att du inte hamnar i den här tråden: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
Med den extrema prispress som det är i elektronikbranschen och nya kampanjer varenda vecka, så ska man nog inte gapa efter för mycket. Men å andra sidan kan man ju se en annons på Blocket som att man köper en triss. Man kan ju ha tur.
Senast ändrad:
Yupiteru
Aktiv medlem
Nackdelen med Tradera är att man brukar vara tvungen att skicka grejerna. Fördelen är att ifall du sätter ett lågt utropspris så får du garanterat grejerna sålda (till det pris som marknaden är beredd att ge).
Glömde du något i din första mening? Att sälja en pryl och inte skicka den eller skicka något annat kallas bedrägeri
Man ska ha stor tur om någon i samma stad som du själv bor i vill köpa just det du säljer
Goran.P
Aktiv medlem
Har sålt många prylar som jag inte skickatGlömde du något i din första mening? Att sälja en pryl och inte skicka den eller skicka något annat kallas bedrägeri
DJ Krusztob
Aktiv medlem
Har sålt många prylar som jag inte skickat
Jag såg nyligen en sådan annons på Tradera som krävde avhämtning, men det tillhör ju inte vanligheterna. Som köpare skulle jag tycka att det känns väldigt mycket som gambling att köpa ett kamerahus som jag inte har fått studera och man åker väl ändå inte långväga och kollar på ett traderaföremål innan man har vunnit auktionen. Hur tänker ni andra om det här i köparens situation? Ska man bara gå efter säljarbetyg eller lägger ni bara bud på föremål som finns i eran närhet?
DJ Krusztob
Aktiv medlem
Glömde du något i din första mening? Att sälja en pryl och inte skicka den eller skicka något annat kallas bedrägeri
Man ska ha stor tur om någon i samma stad som du själv bor i vill köpa just det du säljer
Jag skulle i alla fall uppleva det som en nackdel att behöva skicka en dyr kamerautrustning. Först har man allt besvär med betalning, paketering och postning. Sedan ska man behöva oroa sig hur paketet hanteras i transporten. Men jag upplever i alla fall att slutpriset brukar kännas tjystare för båda parter på Tradera, om man nu inte sätter ett väldigt högt utropspris, men då är det ju inte säkert att man får några bud.
eroko
Aktiv medlem
En annons här på fotosidan är ju gratis men antagligen också antalet köpare begränsat eftersom de flesta har nog redan köpt sin "instegskamera". Finns dock kanske de som söker något "billigt" till sina barn eller liknande. Ingenting att förlora på att lägga in en annons och ge det en vecka.
Ett alternativ du kanske inte tänkt på är att sälja till någon i din närhet. Chansen att du får ut mest pengar då är väl liten men det blir ju ändå en enkel affär och kanske värt mycket i slutändan. Tex då någon som kan tycka det är kul att köpa en kamera till sitt barn/tonåring etc.
Mest pengar får du nog på blocket/tradera men det är ju tyvärr en "gammal" kamera eftersom det kommit så många ersättare på dessa få år.
Ett alternativ du kanske inte tänkt på är att sälja till någon i din närhet. Chansen att du får ut mest pengar då är väl liten men det blir ju ändå en enkel affär och kanske värt mycket i slutändan. Tex då någon som kan tycka det är kul att köpa en kamera till sitt barn/tonåring etc.
Mest pengar får du nog på blocket/tradera men det är ju tyvärr en "gammal" kamera eftersom det kommit så många ersättare på dessa få år.
matti
Aktiv medlem
Det mesta går att sälja. Problemet är att folk i gemen vill ha för mycket betalt. Värderaset på begagnat är formidabelt. Jag brukar vara väldigt ärlig med varans skick samt erbjuda återköp om köparen ej är nöjd. Blocketpaketet fungerar bra i detta avseende.
Här på Fotosidan måste man sätta rejält låga priser om man vill sälja. Men å andra sidan är ofta köparna mer 'rediga' På Blocket når man flest människor och får oftast prylarna sålda...men man kan råka på en del 'kufar' till köpare. Även på Tradera får man som regel det mesta sålt...förutsatt att man sätter tillräckligt lågt ingångsbud. A och O om man säljer begagnat är att släppa girigheten. Man får ta den brutala värdeminskningen i beaktande när man köper nytt...så är det bara... kallas marknadsekonomi
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Här på Fotosidan måste man sätta rejält låga priser om man vill sälja. Men å andra sidan är ofta köparna mer 'rediga' På Blocket når man flest människor och får oftast prylarna sålda...men man kan råka på en del 'kufar' till köpare. Även på Tradera får man som regel det mesta sålt...förutsatt att man sätter tillräckligt lågt ingångsbud. A och O om man säljer begagnat är att släppa girigheten. Man får ta den brutala värdeminskningen i beaktande när man köper nytt...så är det bara... kallas marknadsekonomi
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
eroko
Aktiv medlem
Man får ta den brutala värdeminskningen i beaktande när man köper nytt...så är det bara... kallas marknadsekonomi
Speciellt i denna produktkategori. Det har ju kommit 500D, 550D, 600D och 650D. Dessutom 1000D och 1100D. Även om inte kameran blir sämre så går ju priset ner.
Avslutade auktioner på tradera över 2000 såg sällsynta ut.
Edit: Ändrar mig till 2100 snarare om de handlade om hus+18-55