Annons

Sälja reportage!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara.Jonsson

Ny medlem
Jag ska börja sälja in reportage och andra jobb till olika tidningar och magasin. Nu undrar jag hur man går tillväga? Vem kontaktar jag? Vem ska man fråga efter? Vad säger man? Ska jag boka in ett möte? Hur presenterar man reportaget? Alla tips och råd emottages tacksamt!
 
Jag skulle föreslå att du pratar med nyhetscheferna och presenterar din upplägg för dem och låta dom ta ställning till om det är intressant.

Där jag jobbar brukar mestadels sådan kontakt ske via mail eller telefon. Men det är nog olika:)
 
Jodå, Bäst rådet är att ta kontakt med dom som du tänker sälja till. Förmodligen vinner man mer mark om man kan övertyga om att man brinner för det man gör och erbjuder istället för att slänga sig med termer och ord som man har hört är branchenliga. Erfarna inköpare förstår och känner sånt direkt. Med andra ord se till att du kan det du vill sälja, det är allt som behövs :)

Det du däremot behöver ha ganska klart för dig är vilken ekonomisk utbyte produkten skall ge och inom vilka ramar som du kan förhandla dvs marknadspris, vad du anser att du måste ha betalt och vad minimum är.

Viktigt här att tänka långsiktigt så att man lägger ribban rätt för framtida utsikter.

Om någon vill utnyttja din okunskap, vilket inte är helt ovanligt även bland de största, så be att få återkomma med ett genomtänkt beslut.

De flesta blivande fotografer torskar i längden på och förstör marknaden genom att de är så kåta på att få sina bilder/reportage publicerade till nästa varje pris.

Anser man att det verkligen är motiverat att dra ner byxorna hellt och hållet för att vinna en kund så är det mycket proffsigare att bjuda på jobbet mot löfte om att de nästa gång anlitar dig och betalar vad det kostar.

Mvh //Marcus
 
Håller med ovanstående i allt.

En annan sak att undvika är sälja färdiga jobb. Om du redan har gjort jobbet så vet den som ska köpa att du är desperat att sälja det (eftersom du redan lagt ner massa tid). Ska du sälja reportage så sälj in idéen och säg hur mycket tid du kommer att behöva och priset.

(Detta gäller naturligtvis inte om det handlar om att sälja in en bild som man tagit för att man råkat vara på rätt plats vid rätt tid)
 
Jag skulle säga tvärtom mot vad Tjerneng säger - se till att sälja färdiga paket. Det är vad jag gjort iallafall, och det har funkat alldeles utmärkt.

Att skicka text och kontaktkarta med bilder visar att man hade en ídé, utvecklade den, och sen faktiskt genomförde den. Många har ideer, och vissa magasin/tidningar får garanterat hundratals av mail i veckan. Om man redan i första mailet kan visa HEJ, här är jag, det här har jag gjort, så tror jag man vunnit mycket. Då är det enkelt för redaktören/ADn/vem som tar beslut, att just ta ett beslut. Är detta bra nog för tidningen? OM det är det, så javisst, vi betalar. Och jag har inte fått några skambud bara för att jag levererat färdig produkt.

Bara mina (ytterst begränsade) erfarenheter, hittils i min korta "karriär".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.