Annons

Sälja Nikon D50 & köpa 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vetefan. Blir mest måsar me min. Men de e Guntes fel för de va han som rekommenderade telet ;-)

//Larsa
 
Andos skrev:
Risk för OT:
På vilket sätt är D70s bättre än 350D? När jag köpte min 350D i våras fanns bara D70 utan s, dessa två modeller var då enligt många rätt likvärdiga bortsett från några mindre skillnader. Att D70s med den ringa uppdatering som gjorts från tidigare version helt plötsligt ska spela i en annan klass köper jag inte.

På alla sätt utom upplösning och höga iso-brus.

Flera oberoende tester, bla, en stor Svensk kameratidning har till och med D70 som vinnare över 20D !

Nu håller jag inte själv med om att D70 skulle vara ett bättre köp än en 20D, men man får titta på helheten när man bedömmer en kamera, inte bara på megapixlar och brusprestanda, det finns annat som är nog så viktigt.
 
michagg skrev:
Någon nämnde att 350 är plastig. Jag skall berätta en historia om denna plastighet. Innan jag köpte min Olympus E-500 gick jag omkring och kollade på bl.a. KM 5D, Nikon 50D och givetvis 350D, jag hade ju läst om den förträffliga bildkvaliteten som 350D erbjöd.

Gick så en dag till El-giganten för att spana in 350D, tog tag i den och vände och vred. Då tänkte jag, hur fan kan man sätta in så fin och avancerad teknik i ett kamerahus som känns som en mobiltelefonatrapp. Huset var inte bara plastigt utan gav ifrån sig det ljud, när jag klämde på det, som uppstår när plastfogar gnider mot varann, som hos en billig leksak.

Jag tycker att kvalitet även skall kännas i händerna när man tar i en kamera.

Tycker jag med. Visade sig dock att de yttre skruvarna gick att dra åt ett halvt varv till på min kamera. Min 350D är knäpptyst sedan dess. Litet tips...
 
hahaha ja men vafan.. om det ska va på det sättet kan man väll lika gärna få en kameran i en "byggdensjälvsatts" även fast det bara handlar om att skruva åt en skruv så tycker jag det är oförskämt när det handlar om rätt mycket pengar..
 
donka skrev:
hahaha ja men vafan.. om det ska va på det sättet kan man väll lika gärna få en kameran i en "byggdensjälvsatts" även fast det bara handlar om att skruva åt en skruv så tycker jag det är oförskämt när det handlar om rätt mycket pengar..

Haha den var bra.

Kanske något för IKEA nästa jul.
 
Tycker man det är kul att hoppa mellan märken och betala för det, så tycker jag att du ska byta, inte annars.
 
Det är inte mycket som talar för 350D:

Något fler pixlar (om man får tro FOTO så spelar det roll)
Spegeluppfällning
DOF-preview
Möjlighet till vertgrepp

Men du... det är inte kameran som gör jobbet... ta nu och behåll D50n och plåta litegrann istället :)
 
Zoso skrev:
På alla sätt utom upplösning och höga iso-brus.

Flera oberoende tester, bla, en stor Svensk kameratidning har till och med D70 som vinnare över 20D !

Nu håller jag inte själv med om att D70 skulle vara ett bättre köp än en 20D, men man får titta på helheten när man bedömmer en kamera, inte bara på megapixlar och brusprestanda, det finns annat som är nog så viktigt.

Utan att jag vill göra detta till ett märkeskrig...
jag valde Xtn framför D70 pga främst 2 saker:

spegeluppfällning (det spelar ingen roll hur fiffigt nikon säger att deras dämpning funkar så är det inte lika fiffigt som spegeluppfällning)
Möjlighet till vertikalgrepp... ja inte ett sånt där "dumt" vertgrepp som inte funkar halvt nedtryckt och sådär...

Och man ska absolut titta på helheten... jag som plåtar mycket i mörka kyrkor och sådär måste hela tiden boosta ison och då är ju xtn kanon... dessutom aningen fler MP så att bruset försvinner något när du skriver ut sedan...

Bättre handhavande behöver jag inte... däremot en liten kamera.

ALLTING är relativt... vad som är bättre för den ene har ingen som helst betydelse för den andra.

Det är så man måste dividera fram och tillbaka... vad är bäst för dig... det måste ju de flesta iaf hålla med om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.