Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja motorsportbild för reklambruk?

  • Trådstartare Anders Östberg
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Jag har fått en förfrågan från ett företag om att få använda en bild jag tagit på en motortävling för användning i produktreklam. På bilden finns inga människor eller startnummer synliga men bilarna kan säkert ändå identifieras och härledas till specifika tävlande. Måste det finnas "modellrelease" för att jag ska kunna sälja bilden?

Tacksam för snabbt svar...
 
Vad jag läst mig till här på sidan kan jag inte tänka mig att det är någon fara. Dessutom ligger ansvaret för detta hos företaget som publicerar bilden, inte hos dig som fotograf. Fast man vill ju inte som fotograf att det skall bli några trubbel för kunden i fråga. Men som sagt låter det helt lugnt i det här fallet.
 
Tack för svaren!

Som vanligt så hörde jag inte från företaget mer efter att jag nämnt BLFs prislista. :-D
 
Fan vad tråkigt att somliga verkar tro att man mer än gärna ger bort sina bilder. :/
 
Det blir fler och fler som har bra utrustning och kan ta hyfsade bilder men som inte lever på sin fotografi. Jag önskar att fler av dom skulle fundera över om det är bra för någon att skänka bort sitt arbete och låta företag tjäna pengar mha deras bilder utan ersättning. Jag tycker synd om de som försöker leva på yrken som fotograf och musiker där det finns så många som är beredda att arbeta gratis och på så sätt förstöra marknaden. De förstör ju för sig själva också på sikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.