Advertisement

Annons

Sälja Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Någon som vet vart man kan kränga av en Hasselblad 500c/m. Har haft den som annons här på FS fast utan resultat.

Någon med några tips?

Håkan

Tror inte att du hittar något bättre ställe på nätet att sälja fotoprylar på än fotosidan. Du kanske kan sänka priset..

Tja, priset är redan lågt.
En komplett Hasselblads-kit för 12000:-
Det vore ett rån att sälja den billigare :)

Skall kolla Blocket.se

Håkan

Min erfarenhet är tyvärr att man får gå ner rätt mycket i pris innan någon nappar, speciellt när det handlat om dyrare prylar. Jag har provat annonsguiden vilket inte gav något, blocket är bra men man når nog samma målgrupp via fotosidan. Testa! Annars är det bara att sänka priset tills någon köper..

Jag har sett liknande Haselbladare med två magasin till halva ditt pris och lägre. Därför är den svårsåld. Jag tror inte att så många behöver de tillbehör du har med (kompendiemotljusskydd, bälg, extra mattskiva, polaroidbakstycke, aluminiumväska med tillbehör etc).

Graal skrev:
Jag har sett liknande Haselbladare med två magasin till halva ditt pris och lägre. Därför är den svårsåld. Jag tror inte att så många behöver de tillbehör du har med (kompendiemotljusskydd, bälg, extra mattskiva, polaroidbakstycke, aluminiumväska med tillbehör etc).
...och optiken är inte CF. Den skulle jag nog avstå ifrån, eftersom Hasselblad börjar få problem med reservdelar till dem. 12.000 är på tok för mycket pengar.

Inget ont om FS köp & sälj sida men blocket är mycket bättre även för fotoprylar, talar av egen erfarenhet då jag alltid sätter in annons på FS & blocket då jag säljer fotoprylar.

Ang. Hasselblad så är det idag tungt att sälja, fick iväg min 500C med 3 objektiv, 2 magasin, kompendium, prisma & ljusschaktsökare, aluminiumkoffert, m.m, m.m för 12 000 i höstas.

Snackade med en kille på Scandinavian photo för några veckor sedan & han sa att hasselblad idag var stendött på marknaden, & värre kan det bli.

Förmodligen lägger man ned tillverkningen av mekaniska hus, hur det går med resten kan man bara sia om. Detta påverkar även beg.försäljningen...

Fundera på om du kan tänka dig att sänka priset, annars så får du nog behålla den.

Har testat blocket och Hasselblad, helt värdelöst, inget svar på 3 månader trots "bra pris". Testa att sätta in en anons i Foto, eller att byta in utrustningen.

Jag tror inte att det är blocket som är problemet, problemet är att Hasselblad är stendött på marknaden!

Testa foto men en större spridning än man får på blocket är svår att hitta, även fotografer kikar där, förmodligen klart fler än som läser foto...

Att den är svårsåld har jag märkt :)
Men kollar man hos beg. försäljare så ligger priset på mitt kit för 12-14 000.

Men annars är det bara att behålla den och avvakta marknaden. Eller så får den hamna på hyllan bland de andra antika kamerorna.

Håkan

Enfotograf skrev:
Att den är svårsåld har jag märkt :)
Men kollar man hos beg. försäljare så ligger priset på mitt kit för 12-14 000.

Bara en spontan reflektion...

Att som privatperson försöka sälja begagnat till handlarpriser är ju inte direkt att göra det mera lättsålt för sig.

Däremot, om du ger sex månaders garanti på grejerna och så vidare, så är det ju en annan femma.

Visst är det lite konstigt när handlarna säger att Hasselblad är stendött, men kräver lika mycket pengar som dom brukar göra för sina beg Hasselblad grejor. ;-)

Never trust a smiling cat!!!!

Med tanke på vad jag precis gett för ett Hbl kit inklusive servning hos HBL innehållande 203Fe, 110 och 50 Fe, 2 mag, polmag, extra prisma + lupp, winder allt i A-skick (polmag=beg, resten demo eller nytt), så är 12 000 för ditt kit VÄLDIGT dyrt. Allt utom luppen är köpt hos Fotohandlare = 6 mån garanti.

De oprutade priser vi ser på Hasselblad idag har varit desamma väldigt länge. Att proffsen - och alltfler avancerade amatörer - gåröver till digitalt måste ju rimligen påverka efterfrågan (=priset) på gamla Hasselbladarprylar. Jag tror också att 12k är för mycket för dina prylar, tyvärr. Om man är uthållig kanske man kan få iväg utrutningen för det priset men det kan bli en lång väntan. Jag har sett andra likvärdiga och bättre utrustningar till betydligt lägre pris.

Själv tycker jag att begagnad Hbl-utr. länge har varit för högt prissatta. Inte minst med tanke på det stora utbudet i Sverige.

Nu gäller detta inte bara Hasselblad. Även annan bättre analog utrustnings som Mamiya, Nikon F5, Canon EOS1 osv. har rasat ordentligt i pris på sistone. Själv är jag sugen på en Leica M6 och hoppas att de skall falla lite mera i pris. Inte minst de baganade Leica M-objektiven tycker jag är alldeles för dyra. Anledningen till att Leica inte har fallit är nog att det där sedan länge finns en samlarmarknad som har hållit priserna uppe. Men frågan är hur länge det varar. I synnerhet lite nyare hus (som M6 :)) bör komma ner i pris eftersom samlarna (ännu) inte har börjat intressera sig för dessa.

I dina kläder skulle jag ha lämnat in utrustningen till LP-fotos vårauktion. Du får nog inte ut det begärda priset men du blir förmodligen av med prylarna. Eller också väntar du tills Hbl. lagt ned tillverkningen av 500-serien och hoppas på att detta hjälper till att hålla begpriserna uppe.

Någon annan som vågar sia om begpriserna på Leica ?

F

Jag bedömmer inte Blocket enbart efter mitt försök att sälja Hasselblad. Jag har polare som anonserat allt fråm saxofoner till motorcyklar med samma klena ressultat. Ett tips för att bli av med Hasselbladaren är att vända sig till elever på fotoutbildningar exempelvis Kulturama och Folkuniversitetet det kanske kan funka.

Fransson skrev:
Visst är det lite konstigt när handlarna säger att Hasselblad är stendött, men kräver lika mycket pengar som dom brukar göra för sina beg Hasselblad grejor. ;-)

Never trust a smiling cat!!!!

Jag har ingen järnkoll på huruvida handlarna håller kvar priserna i samma nivåer som för nåt år sen men jag har oerhört svårt för att tro att det rent generellt är så, med tanke på att ingen av dem ens vill köpa in bladare idag (av de jag frågat när jag skulle sälja min utrustning) så kan jag tänka mig att det är köparens marknad för prut.

Hasselblads framtid som kameraföretag ser idag inte bra ut, enligt uppgift från ett par handlare så lutar allt emot att man inom en snar framtid lägger ned produktionen av de flesta mellanformatsmodellerna & enbart lägger krut på H1. Hur det sedan går med den får vi se...

Ska tillägga att detta är "snack" jag hört inom branschen & hur det blir får vi se, än hur det är med detta så ser det inte ljust ut & allt detta påverkar ju beg.marknaden. Att sedan den kanske varit övervärderad & att det finns huuur mycket HB som helst att tillgå gör ju inte saken bättre för säljaren...

Håkan. Om du inte har bråttom så är det bara att ha is i magen & fortsätta annonsera, om du har bråttom så får du dock gå ned i pris. Ännu ett rykte som spreds på Scandinavian när jag var där är att priserna enligt honom såg ut att falla ganska så kraftigt hela tiden...

Mycke' rykten är det i & för sig, den som lever får se...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar