Annons

Sälja Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Digitalt!

Calle S skrev:
Kan du lära mig också? För när jag kör D100 i studion behöver jag lika mycket studioljus som när jag körde F4.

Hur menar du?

Mindre "uptagningsyta" (sensor eller film) kräver inte lika liten bländare för samma skärdjup, alltså mindre behov av gigantiska blixtar.

Snälla, ingen vs-tråd nu!

Frågeställningen var huruvida det finns nån marknad för analoga mellanformatskameror som Hasselblad, inte om digitalt är bättre än analogt. Snälla!

Emil-G skrev:
Snälla, ingen vs-tråd nu!

Frågeställningen var huruvida det finns nån marknad för analoga mellanformatskameror som Hasselblad, inte om digitalt är bättre än analogt. Snälla!

Kemiskt och digital är bra på på olika sätt, det borde alla förstå! Och att folk orkar med VS trådar är ett mysterium!

Men, för att slänga in ett vs här så kan jag trösta killen som säljer vill försöka sälja sin gammla hasselblad, att den har haft väldigt mycket mindre värdeminsking per år sen den tillverkades, än vad min DIGITALA kameror har haft!! Grattis!!

Sen tycker jag inte om uttrycket "svårsåld", det är en fråga om pris!

Mindre ljus

För min del handlar det om MF med velvia contra Canon 1Ds II 200 iso. Kortare gluggar större bländare och mycket riktigt mindre upptagnigsyta.
(För att öppna skuggorna lite så körde jag ofta Velvia på 32-40 iso och underframkallade lite.)

Där jag tidigare behövde ett antal Pro burkar på 2400 WS funkar några Elincompakt på 600 WS lika bra idag.

Mindre ljus = Mindre att bara på :)

Re: För högt pris!!

Janne H skrev:
Vill inte vara taskig men priserna sjunker varje dag! Det har jag fått erfara med två stora MF-utrustningar. Idag betalar nog ingen mer än 6-8000:- för ett bladarkit. I morgon ännu mindre!

Tillgång o efterfrågan är den bistra sanningen.

Var förbi Procenter igår.....tittade i deras skåp med beg bladargrejor. Där finns det betydligt mer att tillgå än vad som efterfrågas.

Hasselblad har slutat tillverka 200 serien i brist på efterfrågan...
Hur länge 500 serien fortlever vet ingen!

/Janne

Priset kanske är för högt.
Men jag har satt en gräns för vad jag släpper den för, går det under den gränsen så är det bättre att behålla den för att samla damm på min kamerahylla :) och låta den falla i värde. Det är ju ändå så att Hasselblad är Hasselblad.

Håkan

Re: Digitalt!

Janne H skrev:

Varför ska man köpa en beg Bladare och stoppa film i den när man idag får ett bättre resultat med en digital småbildare? (ex Canon 1Ds II)

Det finns gott om gamla rävar som har plåtat småbild hela sitt liv och ser en mellanformat som nästa steg i sin utveckling. De vill pilla med sina bilder i ett mörkrum och äger kanske inte ens en dator. Men det gäller bara att hitta dem :)

Sen så finns det inte så många digitala hus som slår ett rätt inscannat 6x6 dia, om jag inte har helt fel. Finns det någon överhuvudtaget?

AronAkesson skrev:
Men, för att slänga in ett vs här så kan jag trösta killen som säljer vill försöka sälja sin gammla hasselblad, att den har haft väldigt mycket mindre värdeminsking per år sen den tillverkades, än vad min DIGITALA kameror har haft!! Grattis!!
Tack för dina värmande ord :)

Jag är en av de som faktiskt är på jakt efter en begagnad bladare. Det är många som säljer, men få som får sålt.

Som någon sade tidigare i tråden läger jag inte ner mycket tid på de som har aldeles för höga priser. Det är liksom inte lönt att försöka pruta ner till halva priset... Men finns det folk som betalar mer än 10 000 kr för en begagnad bladare är det ju bara att gratulera säljaren. Jag kommer att fortsätta leta runt 5000 kr.

/Johan

Re: Re: Re: Re: Digitalt!

Enfotograf skrev:
Knappast, Canon 1Ds II har en upplösning på 8,2 mpixel.
Min "billiga" småbildscanner har en upplösnnig på 11 mpixel eller har jag fel?

Nej, 1Ds ligger väl på runt 11 och 1Ds II på knappt 17 om jag minns rätt, dessutom kan inte scannade pixlar jämföras med de ur un digitalkamera. Detta har diskuterats i ett otal trådar tidigare.

//David

Strunta i siffrorna, titta på bilderna.

Enfotograf skrev:
Min "billiga" småbildscanner har en upplösnnig på 11 mpixel eller har jag fel?

Strunta i siffrorna, titta på bilderna.
x-Megapixel från en kompaktkamera kan inte jämföras med x-Megapixel från en Dslr, som i sin tur inte kan jämföras med x-Megapixel från ett bakstycke.
Storleken spelar roll!

Filerna från min 1Ds II ,(17 Mpix), ger bättre tekniskt resultat än ett 6x6 dia både i tryck och utskrift.
Högre upplösning, bättre skärpa, mindre korn...

Komigen...
Allt är inte pixlar. Kvaliten på pixlarna är oändligt mycket högre med en digital kamera som 1Ds än alla konsumentscanners även om den på pappert har högre upplösning.

Med en trummscanner eller en Imacon för dryga 100000 kr kan du med ett 6x6 dia komma i närheten vad du kan göra med en 1Ds. Till och med kontrastomfånet är större med en 1Ds jämnfört med ett dia.

Tro mig jag har gått ifrån Hasselblad 203FE till till en Canon 1Ds och jag har verkligen tagit ett seg framåt avseende teknisk kvalité.

Det ända jag saknar är min Zeiss FE 110/2. Canon har inte riktigt någon sådant fast standardobjektiv premiumklass. Det skulle kunna vara EF 50/1.0 men det har andra nakdelar.

Ända anledningen att behålla en mellanformatare för att köra film är att men får rejält med kvalité för pengarna eller att man inte använder dator i sin bildframställning. Men blir man fast så tjänar man in digitalaren på ett år i bara film/framkallning.

Sedan skulle det kunna vara för de otroligt fina objektiven som både är raktecknade och har ett fint kort skärpedjup.

Tack!

elmqvist skrev:
Komigen...

Tro mig jag har gått ifrån Hasselblad 203FE till till en Canon 1Ds och jag har verkligen tagit ett seg framåt avseende teknisk kvalité.

Det ända jag saknar är min Zeiss FE 110/2.

Saknar du inte filmbyte-avbrott var 12 exponering ;-)

En fråga till er som jobbar digitalt

Jag tycker att digitalkameror ger väldigt bra bilder, men det är en sak som jag inte kan släppa och som gör att jag tvekar inför att skaffa digitalkamera. Det jag tänker på är exponeringsomfånget hos digitalkameror.

Jag har jobbat länge med sv/v negativ och är ganska nogrann med exponering och framkallning. Det gör att jag med tiden har lärt mig att få ut mycket information från negativen, hela vägen med detaljer från skugga till högdagrar. Och sedan få ner detta på papper.

Jag har använt digitalkamera (Canon 20d) några gånger men aldrig lyckats få samma detaljrikedom över hela gråskalan som jag får med mina negativ.

Nu är frågan om det är jag som bara är ovan vid digitalkameran och inte lyckas få ut den info som finns, eller om det faktiskt inte går (trots att jag enligt konstens alla regler noga kollat på histogram etc innan exponering.

Ni digitalfotografer, jag frågar er om det är möjligt att med en dslr få detaljer i både skugga och hödagrar som t.ex i Ansel Adams Lake Tenaya från 1946.

Det skulle verkligen vara kul att höra vad ni säger om detta.

Hälsningar

Fredrik

PS Mina ursäkter till trådskaparen som ser sin tråd flyta allt längre bort från originalämnet DS

85/1,2 L

elmqvist skrev:
Komigen...

Det ända jag saknar är min Zeiss FE 110/2. Canon har inte riktigt någon sådant fast standardobjektiv premiumklass. Det skulle kunna vara EF 50/1.0 men det har andra nakdelar.

Ta en titt på Canon 85/1,2 L , Välbyggd tung o SKARP, med ett sanslöst trevligt o kort skärpedjup om man vill.

¨Duktig¨ försäljare!!

Emil-G skrev:
Nej, det har jag inte och det har jag inte påstått heller. När Jörn sade det till mig blev jag mycket förvånad, det var inte alls vad jag hade väntat mig.
=)

Det var Jörns uttalandet jag ifrågasatte, inte dig Emil.

För en tid sedan tittade jag runt på olika MF kameror, bland annat Hasselblad H1. Var nära att köpa men dom har ingen Tilt/shift glugg som är ett måste i mitt arbete.

-Det är på G!
Fick jag höra av en viss försäljare, gissa vem ;-)
Bra tyckte jag men ville ändå ha mer kött på benen innan jag gjorde slag i saken på en sådan stor investering. Luskade runt lite på Hasselblad...
-Icke!
-Kanske någon gång i framtiden men i nuet så finns det inget klart eller på ¨ritbordet¨!

Nu snart två år senare så finns det mig veterligen fortfarande inte någon T/S optik till H1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar