En fråga till er som jobbar digitalt
Jag tycker att digitalkameror ger väldigt bra bilder, men det är en sak som jag inte kan släppa och som gör att jag tvekar inför att skaffa digitalkamera. Det jag tänker på är exponeringsomfånget hos digitalkameror.
Jag har jobbat länge med sv/v negativ och är ganska nogrann med exponering och framkallning. Det gör att jag med tiden har lärt mig att få ut mycket information från negativen, hela vägen med detaljer från skugga till högdagrar. Och sedan få ner detta på papper.
Jag har använt digitalkamera (Canon 20d) några gånger men aldrig lyckats få samma detaljrikedom över hela gråskalan som jag får med mina negativ.
Nu är frågan om det är jag som bara är ovan vid digitalkameran och inte lyckas få ut den info som finns, eller om det faktiskt inte går (trots att jag enligt konstens alla regler noga kollat på histogram etc innan exponering.
Ni digitalfotografer, jag frågar er om det är möjligt att med en dslr få detaljer i både skugga och hödagrar som t.ex i Ansel Adams
Lake Tenaya från 1946.
Det skulle verkligen vara kul att höra vad ni säger om detta.
Hälsningar
Fredrik
PS Mina ursäkter till trådskaparen som ser sin tråd flyta allt längre bort från originalämnet DS