Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har annonserat ut mycket på blocket med gott resultat. Är nog inte annonseringsstället som är felet, spelar STOR roll hur man utformar annonsen och priset. IOM att det ligger så mycket annonser där så är det ju även STOR konkurrans.

För högt pris!!

Enfotograf skrev:
Tja, priset är redan lågt.
En komplett Hasselblads-kit för 12000:-
Det vore ett rån att sälja den billigare :)

Håkan

Vill inte vara taskig men priserna sjunker varje dag! Det har jag fått erfara med två stora MF-utrustningar. Idag betalar nog ingen mer än 6-8000:- för ett bladarkit. I morgon ännu mindre!

Tillgång o efterfrågan är den bistra sanningen.

Var förbi Procenter igår.....tittade i deras skåp med beg bladargrejor. Där finns det betydligt mer att tillgå än vad som efterfrågas.

Hasselblad har slutat tillverka 200 serien i brist på efterfrågan...
Hur länge 500 serien fortlever vet ingen!

/Janne

Jag hade tur som fick sålt min Bladare förra året, men redan då hade marknaden svalnat rejält.
A-12 magasin som legat på runt 2500:- i flera år fick jag 1500:- för. För mitt F 150/2.8 fick jag sålt till slut för 3900:-.
Priserna har ju sjunkit ännu mer sedan dess.

Verkar som det är samma nu för både analoga och digitala systemkameror. På objektiv av hög klass har dock priserna inte fallit så.

Den låga dollarkursen spelar ju också en viss roll.

Digitalt!

matnyttige skrev:
Jag hade tur som fick sålt min Bladare förra året, men redan då hade marknaden svalnat rejält.

Verkar som det är samma nu för både analoga och digitala systemkameror. På objektiv av hög klass har dock priserna inte fallit så.

Bronica har gjort KK, hur länge lever Pentax MF??

Varför ska man köpa en beg Bladare och stoppa film i den när man idag får ett bättre resultat med en digital småbildare? (ex Canon 1Ds II)

Om man behärskar den digitala tekniken så finns det idag absolut ingen anledning att yrkesmässigt använda film i något format!
Det upptäcker allt fler yrkesfotografer varje dag.
Därav den stora tillgången på beg MF.

I stället för att titta på priserna på beghyllorna.
Fråga handlarna hur länge sedan det var de sålde en ny /beg MF kamera :-((.....

Samma sak med storformatskameror o studioblixtar.

/janne
Digital sedan -96

alf109 skrev:
Jag bedömmer inte Blocket enbart efter mitt försök att sälja Hasselblad. Jag har polare som anonserat allt fråm saxofoner till motorcyklar med samma klena ressultat. Ett tips för att bli av med Hasselbladaren är att vända sig till elever på fotoutbildningar exempelvis Kulturama och Folkuniversitetet det kanske kan funka.

Ja, det kan va en idee! Att pracka på eleverna gammla överprisade saker!! (Ironisk).

Tror du inte eventuella köpare tittar på ex blocket och prutar runt bland alla säljare där. Att köparna inte hör av sig till dig beror antagligen på att de uppfattar att du har ett fantasipris. Min egen efrarenhet är att det inte är lönt att höra av sig till folk som utgår i ett tokhögt pris. Dessa säljare har ofta dålig koll på marknaden och det är inte lönt att försöka förhandal ner dessa till ett vettig pris.

Man behöver inte vara doktor i nationalekonomi för att konstatera att det är ett tungt säljtryck på hasselbaldprylar. Se ex:

http://www.blocket.se/search?q=hasselblad&caller=mo_s&l=0&city=0&category=22&where=3

Eller professor i marknadsföring för att konstatera att det är en produkt ganska långt gånget i mot slutet av produktlivscykeln.

Det va en tråd här på FS (kan inte hitta den nu) där en kille i princip tyckte att alla som hade begagnade 10D:eek:r skulle gå ihop och inte sälja dessa för billigt när 20D kom.....

.Z. skrev:
Snackade med en kille på Scandinavian photo för några veckor sedan & han sa att hasselblad idag var stendött på marknaden, & värre kan det bli.

Förmodligen lägger man ned tillverkningen av mekaniska hus, hur det går med resten kan man bara sia om. Detta påverkar även beg.försäljningen...

Lustigt att du säger så, det här är raka motsatsen till vad de säger på Profoto Nordic, de har aldrig varit med om maken till sug efter begagnat. Jag har haft tur som känner en av säljarna och kan köpa av honom. Det har inte varit gratis, men det är fina grejer.

Ett 500CM med CF 80 och A12 i skick B+ ligger hos Kodak Gårda på 13000kr. Dra av 20-30% för att komma ner på privatförsäljningsnivå, säg 10000kr. Då har du en glugg som är betydligt nyare än din och ett helt magasin för mindre pengar än vad du vill ha för din kamera. Jag tror för min del att det är objektivet som är stoppklossen i ditt fall, jag skulle akta mig för att köpa C/CT* idag. Ring Jörn eller Micke på ProfotoNordic och hör vad de skulle ge för den?

Apropå det nya sortimentet så kommer 503 och 555 vara kvar, liksom H1an och XPan, men priserna höjs. Resten läggs ner...

AronAkesson skrev:
Man behöver inte vara doktor i nationalekonomi för att konstatera att det är ett tungt säljtryck på hasselbaldprylar. Se ex:

http://www.blocket.se/search?q=hasselblad&caller=mo_s&l=0&city=0&category=22&where=3

Lite kul är att det inte är de nyare 501/503-husen eller CF/CFi/CFE-objektiven som säljs utan mest gamla 500C(M) och C/CT*-objektiv. Många 200-kameror var det också (med optik). Mycket av det är optimistiskt prissatt, det är köparens marknad.

Digitalt.

Emil-G skrev:
Många 200-kameror var det också (med optik). Mycket av det är optimistiskt prissatt, det är köparens marknad.

Nästan alla digitala bakstycken funkar med 500 serien, men få funkar med 200 serien, kanske därför den läggs ner. Synd på så fina och numera billiga fotografiska verktyg.

Profoto Nordic är förmodligen de enda som säjer att det är stort sug efer beg bladare ;-)

Fråga YFO, Molanders, Procenter,Kameradoktorn eller Procam i Växjö så blir nog svaret något helt annat!

/Janne

Köper inte in beg.

Emil-G skrev:
Lustigt att du säger så, det här är raka motsatsen till vad de säger på Profoto Nordic, de har aldrig varit med om maken till sug efter begagnat.

Ring Jörn eller Micke på ProfotoNordic och hör vad de skulle ge för den?

Pratade med Micke...dom köper inte in något.

När jag skaffade mina D100 för tre år sedan ville inte Madeco byta in mina bladare.
Tre år sedan...!

Re: Digitalt!

Janne H skrev:

Varför ska man köpa en beg Bladare och stoppa film i den när man idag får ett bättre resultat med en digital småbildare? (ex Canon 1Ds II)

"Bättre" är något ytterst subjektivt Janne!

Janne H skrev:

Samma sak med storformatskameror o studioblixtar.

Aha, så de små kompaktaggregaten ersätter i och med digitaltekniken alltså de stora blixtaggregaten. Det var för mig ny kunskap.. *ironi*

Lustigt hur digitalknäppare tycks ha ett behov av att bevisa hur "perfekt" och "ofelbar" deras utrustning är jämfört med den "gamla" och "föråldrade".

Ganska meningslöst egentligen i och med att detta forum till det yttersta borde handla om den fotografiska bilden.

Emil-G skrev:
Lustigt att du säger så, det här är raka motsatsen till vad de säger på Profoto Nordic, de har aldrig varit med om maken till sug efter begagnat.

Som sagt, det sägs mycket & det jag hört är bara rykten...

Att det skulle vara större efterfrågan än tillgång på hasselblad är dock en utopi. De flesta firmor köper inte ens in dem...

Emil-G skrev:
Ett 500CM med CF 80 och A12 i skick B+ ligger hos Kodak Gårda på 13000kr. Dra av 20-30% för att komma ner på privatförsäljningsnivå, säg 10000kr.

Gårdabutiken är bra, dom är kunniga & trevliga. Dom är dock bland de dyraste firmor jag besökt & det gäller i synnerhet begagnat...

Huruvida 10 000 är rimligt för de prylar du nämner vet jag inte, jag vet dock att dom går att hitta mycket billigare än så.

Jag kan bara svara för vad Jörn sade till mig igår kväll och det var att det var ont om begagnat. Jag har fått vänta i ett halvår för att få tag på en CF 60. Det kan hända att de inte är intresserade av äldre hus och (ffa) inte äldre objektiv eller att de bara tar inbyte om man köper nytt.

Gårda är inte billiga, det vet jag, men det var ett exempel. Trevliga är dom iaf som sagt.

Nej, det har jag inte och det har jag inte påstått heller. När Jörn sade det till mig blev jag mycket förvånad, det var inte alls vad jag hade väntat mig.

Fotosidan är ett väldigt bra sätt att slippa skriva uppsats! =)

Re: Re: Digitalt!

Johan Okker skrev:

Ganska meningslöst egentligen i och med att detta forum till det yttersta borde handla om den fotografiska bilden. [/B]

Det finns bara en orsak till att jag plåtat digitalt i snart tio år. Enklare att åstadkomma på alla sätt bättre bilder :))

Ingen av mina kunder skulle idag acceptera att betala för film, framkallning eller scanning!

Inte heller skulle de finna sig i det bergränsningar analogt har jfr digitalt.

Men du Johan som är så digitalt erfaren kan kanske berätta vad som gör det analoga bättre ;-)

Re: Re: Digitalt!

Johan Okker skrev:

Aha, så de små kompaktaggregaten ersätter i och med digitaltekniken alltså de stora blixtaggregaten. Det var för mig ny kunskap.. *ironi*

Men så är det!
Du har mycket kvar att lära Johan.

Med all välmening!

/Janne

Re: Re: Re: Digitalt!

Janne H skrev:
Men så är det!
Du har mycket kvar att lära Johan.

Med all välmening!

/Janne
-Men hur gör man då? Jag menar en (eller flera) studioblixt är ju ganska svårt att ersätt med en (eller flera) vanlig blixt. Det blir väl inte samma sorts ljus?

Re: Re: Re: Digitalt!

Janne H skrev:

Men du Johan som är så digitalt erfaren kan kanske berätta vad som gör det analoga bättre ;-)

Med tanke på den sorgligt låga tonen i dina svar är det dessvärre inte värt att ödsla tid eller energi på att gå i djupare genmälen. Istället lämnar jag detta ärende med den gamla klyschan:

"Var och en salig på sin tro"

Och därom kan vi nog enas. Du tror på digitaltekniken och trivs bra med den, och jag tror på silverhalidfotografin och trivs bra med den. Alla nöjda och glada - inte sant? Och i slutändan handlar det om den fotografiska bilden.

I all välmening!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar