Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Microekonomiskt fenomen

DEt är ett intressant microekonomiskt fenomen detta; det finns många med bladare som vill sälja, det finns också många som kan tänka sig köpa, men det är ett väldigt prisuppfattningsgap mellan de två parterna, som leder till få gjorda affärer.

Jag har en 1Dm2 själv, men massvis av objektiv, jag skulle kunna tänka mig köpa en bladare, bara för att ha och experimentera med, men inte för de priser de bjuda ut begagnade.

Dom har ju haft stabila begagnatpriser i en massa år nu. Är väl därför som ingen vill börja sälja dom billigt, ingen vill börja prisdumpningen ...

Men tänk om någon skulle ta fram ett billigt bakstycke till bladaren. Hur omöjligt kan det vara att få fram något för 30-40 000 pengar?

Mindre mängd ljus.

Calle S skrev:
Kan du lära mig också? För när jag kör D100 i studion behöver jag lika mycket studioljus som när jag körde F4.
Hur menar du?

När du med din F4 plåtade ett porträtt så använde du kanske din 85 på f 8 ?

När du nu plåtar ¨samma¨ porträtt med D100 så kör du kanske med en 50 mm för att en få liknande bildvinkel?!

För att då få samma skärpedjup som med 85 mm så bör du blända upp 1-1,5 steg...bara 1/2 eller 1/3 av ljuset går åt:)

Använde du 50, 100 eller 200 iso film till F4?
D100 går ju bara att köra på iso 200-1600 tror jag.

Re: ¨Duktig¨ försäljare!!

Janne H skrev:
Det var Jörns uttalandet jag ifrågasatte, inte dig Emil.

För en tid sedan tittade jag runt på olika MF kameror, bland annat Hasselblad H1. Var nära att köpa men dom har ingen Tilt/shift glugg som är ett måste i mitt arbete.

-Det är på G!
Fick jag höra av en viss försäljare, gissa vem ;-)
Bra tyckte jag men ville ändå ha mer kött på benen innan jag gjorde slag i saken på en sådan stor investering. Luskade runt lite på Hasselblad...
-Icke!
-Kanske någon gång i framtiden men i nuet så finns det inget klart eller på ¨ritbordet¨!

Nu snart två år senare så finns det mig veterligen fortfarande inte någon T/S optik till H1.

Janne, vilka brännvidder använder du på T/S optik till din 1ds m2 och hur tycker du de funkar jämfört med de mellanformat/storformat system du använt tidigare?

/Mikael

off topic

Apropå blocket.se, om ni har problem med att nå ut med er annons, kolla så att den verkligen är sökbar som ni tänkt er. Man måste stava rätt, stava fel, ha medvetna särskrivningar och se till att alla tänkbara ord är sökbara. Exempel: Om ni har med ordet fotoutrustning i er annons så ger inte sökordet "foto" träff på annonsen, bara "fotoutrustning", därför kan det vara smart att skriva in både orden "foto utrustning" samt "fotoutrustning" om det nu är relevanta sökord. Dessvärre låter inte blocket en rada upp en massa sökord på slutet utan man måste väva in det i text.

(Jag vet folk som sålt cyklar som medvetet haft med ordet cyckel i annonsen bara för att öka träffrekvensen:) )

T/S gluggar.

Leijon skrev:
Janne, vilka brännvidder använder du på T/S optik till din 1ds m2 och hur tycker du de funkar jämfört med de mellanformat/storformat system du använt tidigare?

/Mikael

Till produkter är det 90 mm som används, knivskarp!
45 mm optiken använder jag ganska sällan, köpte den mest för att jag ville ha ett komplett system.
24 mm är däremot en fin glugg till interiörer mm.
24 mm är en L-optik men det lever den inte riktigt upp till. (45 o 90mm är inga L-gluggar)

Skulle gärna köpa en T/S 20mm om Canon gjorde en bra en!!

Ingen av dom ersätter storformat men filmbaserat mellanformat behövs inte längre för mig.

violator skrev:
Dom har ju haft stabila begagnatpriser i en massa år nu. Är väl därför som ingen vill börja sälja dom billigt, ingen vill börja prisdumpningen ...

Men tänk om någon skulle ta fram ett billigt bakstycke till bladaren. Hur omöjligt kan det vara att få fram något för 30-40 000 pengar?

Hej.
En kompis till mej skaffade ett PhaseOne bakstycke till sin Hasselblad 503. Tror att han betalade omkring 20 tkr. Det är ju inte det senaste och nyaste men det funkar tydligen fin-fint.

/Jacob

Lightphase

Jacob vP skrev:
Hej.
En kompis till mej skaffade ett PhaseOne bakstycke till sin Hasselblad 503. Tror att han betalade omkring 20 tkr. Det är ju inte det senaste och nyaste men det funkar tydligen fin-fint.

/Jacob

Gissningsvis så har han köpt ett Lightphase.
Sensorn är en Philips 6 mpix CCD på 24x36 mm som ger en bildfil på 18 mb. Bättre CCD per Megabite finns knappt idag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar