Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Högupplösta bröllops filer

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Har nu sökt denna fråga men inte hittat..

Och jag vill direkt be att endast de som fotograferar & jobbar långsiktigt och tar 10 bröllop eller mer på året svarar =)
Prissättningen är ju väldigt olika på olika ställen och hur etablerad man är...men

Det är antagligen NI som kan ha intresse av frågan åxå..

Hur skulle ni göra?
Jag får mer och mer frågor om detta och tänker börja erbjuda det. Ganska dyrt då förstås..

Tänker ca 2-300kr/st....plus en peng för de 2timmarna jag jobbar med plåtningen.

Det måste ju kompensera viss ev. förlust av efterbeställningar. Jag har iofs ganska lite efterbeställningar, de brukar beställa allt på en gång 40-60 kopior och sedan vara nöjda så.

Skulle det vara ok om man skrev kontrakt om visa begränsningar i efterbehandling, labb, mm
Samt att det måste framgå att fotografen inte gjort kopiorna.

Vill ju inte dumpa marknaden på något sätt..men ändå hänga med i tiden och efterfrågan..

Åsikter om detta ??

intressant fråga. jag plåtar en hel del bröllop och har både papperskopior och/eller cd som köpalternativ.
har inte friskrivit mig någonstans ifall det är någon annan som gör kopiorna, kanske en idé men jag tror det blir krångligt.
min prislapp för ett bröllop med 1-2 timmars plåtning och CD-leverans landar på ca 8000 kr.
Hur många bilder lämnar du på CDn?
//
Nina

=) äntligen ett svar

8000kr är ju bra betalt..det får jag verkligen inte här nere...hur många filer säljer du på det?
Antar att du tar från 4-5000 bara för att göra jobbet? Hur många gör du på ett år ?

Det jag säljer mest är ju en plåtning om 12st 13x18 bilder för 3250kr. Med flera tillägg vad gäller kyrka, mingel utanför, fest och albumet...räknar kyrkan 40min inkl 6 bilder á 900kr typ.
Har åxå ett "lite av allt" pkt för 4750kr

Jag är inte billigast av dem utanför fototgraferna med atelje i stan men inte dyrast heller om jag sett rätt.

Vad gäller CD
Jag har tänkt som så att de får betala 3000kr för att jag plåtar...och det blir oftast 1,5-2h.
Sedan får de köpa bildfilerna, hur många de vill för 250kr/st. (Det är ungefär vad jag kan plocka ut på en 20x30kopia)

Tror väl inte det blir så många som tar den varianten ...men om de tänker efter lite så är det ju värt mer i dagens samhälle att ha en bildfil är en pappers... får väl se vart det landar..med lite tur får man göra proffskopior och sälja vissa filer..till de kunder som vill ha...
Tror ju att vi måste ge dem vad de vill ha..

Och jo, det blir ju svårt att kontrollera vart de gör kopiorna men om nån påstår att du gör dåliga kopior har du iaf ett givit argument..=)

Hej

Mitt vanligaste paket är upp till tre timmar med ett album och ca 30 bilder i för ca 5000kr inkl moms.
Sedan kan de om de vill köpa till en cd med lågupplösta bilder för ca 1500 beror på paketval.

Varje högupplöst bild de vill köpa loss ligger på ca 400kr också beroende på paket från början beror också på hur många de vill köpa loss - fler bilder så billigare styckepris. Man skulle egentligen kunna tänka sig en startkostnad med själva brännandet av skiva och sedan olika intervall efter det beroende på antal bilder. Skiljer lite också på om de vill ha bilden mer bearbetad eller inte.

Sedan är jag fullt medveten om att en del går och gör egna kopior från den lågupplösta cdn fast jag har copyright på den. Men de flesta vill ändå ha en bättre kopia och går via mig.

Kändes svårt att sälja högupplösta så jag skyltar inte med det, men det efterfrågas väldigt mycket så det kändes som att det bara var att anpassa sig. Många av dem beställer ändå inte några extra kopior utan vill mest lagra dem för framtiden.
En del tror att de ska få alla bilderna bara rakt av så det får man vara tydlig med från början. Det har blivit så "lättvindigt" med bilder i och med det digitala bland folket.
Tänk förr när man bad om bilder av kopisar så erbjöd man sig direkt att betala i alla fall för kopiorna och så valde man ut bilder med omsorg medans i dag så vill man ha en skiva med alla alla bilderna bara så. Detta ex gällde alltså inte fotografer utan bara vänner mellan.

Jag kommer höja priserna till nästa år för att det är så mycket tid som jag lägger ner som inte syns och därför har varit svårt att ta betalt för fram till nu. Samtidigt som ateljefotograferna här i stan är väldigt billiga och det har varit svårt att konkurrera mot. Hoppas kunna visa bättre varför det kostar som det gör och få fortsatta jobb ändå....

w

Senast ändrad:
mina prisuppgifter är inkl.moms.
oftast köper kunderna både album, tackkort och förstoringar, då får de CDn till ett lägre pris. Men om de bara vill ha CDn så kostar den 3125 kr med minst 40 bilder.

bilderna på CDn är färdigställda RGBbilder i jpgfromat, de enda de behöver göra med dem är att printa och då ser nog bilderna bra ut.

Lycka till!
//
Nina

Kikade just på din sida Nina.
Det ingår ganska mycket i dina priser.
Fina bilder också!

w

tack Wiwi, ja kunderna får en hel del för pengarna men hellre det än att ha färre grejer för lägre pris. En nöjd kund är den bästa marknadsföringen.

Lycka till!
//
Nina

Lustigt att vi på ett sätt kommer fram till liknande priser fast på olika sätt...fast det är väl inte så konstigt egentligen, visar väl bara att vi ligger på ungefär samma kostnader..

Wiwi..Vad tar dina kokurrenter i stan då?
Har du kvar Fujin? (ibland saknar jag färgerna/omfånget)
1500 för lågupplöst är ju bra?!..har bara hört 5-750kr typ 10x15/ 150dpi -jpg på dem då.

Nina.. Det finns allstå folk som bara vill ha CD och då tar du betalt för den liksom, inte fotografering + Cd kostnad lr hur man nu ska säga. Lite flexibl där ?!
Intressant detta med att ge mer för pengarna..SER ju iaf bra ut =) Kanske är smartare än att dela upp det som jag gör..hm.

Var köper ni era album ?..Jag tar dem från Lundeby ..13x18 alltid.

För mig har det varit enklast att dela på det trots allt..Många tycker ju att ett album för 1250kr är dyrt..men det kostar mig ca900 i inköp så...jag tar iaf inte betalt för det =)

hej.
jag specar alltid mina fakturor, både prislista och tidrapport medföljer. arbetstiden är inte beroende av vad de väljer för slutprodukt, mina timmar kostar samma oavsett vad det väljer.
det blir alltså:
fotografering + cd
eller fotografering + papperskopior
eller fotografeirng + cd + papperskopior

jag använder album från bookbinders design

ha det gott!
//
Nina

Hej
Jag har kvar fujin. Gillar den. Hade ju s2an innan så den finns också kvar.

Jag har inte koll på alla, men någon tar 1800 för album och 30-tal bilder i studio.

Album köper jag från Davanti men har för mig att de slår sig i hop med lundeby nu.
Albumet är a4 med plats för olika inlagor. Normalt har jag ca 30 9x13 och en 18x24 men det går att variera.
Det har blivit populärt att få bara lösa bilder fast fler så jag har en sådan variant också utan album.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar