Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildoramann

Medlem
Finns det någon som har erfarenhet om vad man ska använda sej av för bildbyråer för att få bäst genomslagskraft och bäst intresse ?

Hej,
Det är svårt att tjäna pengar via bildbyrå, om du inte satsar mycket hårt. De stora kan ha speciella krav, t.ex. avseende bildtyp. Det finns en och annan mindre, som kan ge dig en del intäkter. Jag är ansluten till Sheep.se och har tjänat några kronor där, men det är mest på kul egentligen. Räkna inte med några pengar. Det som säljs verkar vara ganska enkla bilder som kan fungera för att illustrera reklammeddelanden o. liknande. Räkna inte med att tjäna pengar på något du gör med konstnärliga ambitioner.
MVH
/JK

Nej de man kan tjäna några kronor på är ju bröllopsbilder tex.
Sen de är ju alltid kul om man kan sälja bilder så man kan kan köpa mer utrustning.

Senast ändrad:
Jag är lite sugen på att fixa någon liten utställning med bilder och även erbjuda dom som tittar/ser dom att beställa en bild. Är sånt lagligt om man har pratat med (som i mitt fall) den ansvarige för ett kommunalägt hus? eller är sådant bara ok om man har eget företag eller något i den stilen? Tänkte med skatter och moms eftersom man kan göra en vinst

Lagligheten i att ställa ut i hus som tillhör det allmänna beror efter vad jag förstår på om du har tillstånd från den som öger fastigheten - några andra regler känner jag inte till.

Du behöver inte ha företag för att ställa ut, men det är klokt att tala med Skatteverket innan. Om du gör någon vinst ska skatt och egenavgifter betalas (det finns dock en nedre gräns). Vill du ligga rätt där är det klokast att tala med verket. De är inte så dumma att ha att göra med.

MVH

JK

Satsa på egna kontakter.Försök lista ut intressenter till en eller flera kanonbilder, skriv och erbjud till humana priser.Det funkar som regel,iallafall har det gjort det för mej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar