Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chano skrev:
Fråga 1?
Kan man dra ut lika mycket av en scannad bild från en bra filmscanner som en 6 mille dig-kamera. Pris filmscanner?
Fråga 2
Går det att ta motljusbiler med en digitalkamera. Och göra förstoringar?
Kör Nikon och vill i så fall köra nikon i fortsättningen. Men lämnar inte mina gamla 6x9 kameror.
-Anders
Fråga 1: Ja visst kan man det, ett småbildsdia innehåller mycket mer information än 6Mb
Fråga 2, du kan väl i stort sett göra samma saker med en bra digitalkamera som med en filmdito..
fototekninen förändras väl inte i sej...

Fortsätt du att köra Nikon o mellanformat, sälj din bild o köp ett digitalhus som komplement:)
Leve den analoga tekniken...
 
Alla bilder är omgjorda

Egentligen är ju alla bilder mer eller mindre omgjorda. Om det nu kallas mörkrum eller Photoshop torde ju inte spelar någon roll utan enligt min uppfattning är det slutresultated som räknas.
Men är det någon annan som pillar på ens bilder överlämmnar man ju kontrollen och kanske inte alls tycker om slutresultated. En möjlighet är då att själv piller med bilden och bara sälja slutresultated eller bara sälja när man har godkännt den manipulation köperen har utförd. Sen beror det ju på i vilket sammanhang bilden ska pupliceras om man vill sälja eller ej.

/David
 
"eller bara sälja när man har godkännt den manipulation köperen har utförd."

Så får det bli..Tack för tipsen.
Hade nog gärna haft en egen filmscanner..men nu är det som det är. Tekniken och att kunna skicka en bild som man själv har pillat färdigt på genom "tråden" är ju ett förenklande som inte går att förneka.
Möjligen ännu enklare med en diggitalkamera.
Mvh/-Anders
 
Anders, vore jag du skulle jag inte sälja org. dia/nefg till dom.

De bilder de vill köpa är ju dina konstverk, det du skapat, oavsett om det är org eller manipulerat. Ska de redigera om dem, då är det inte ditt skapande längre!

Fixa och scanna in bilderna på bästa möjliga sätt, redigera dem som du vill ha och sälj sen!
 
Kopior på negativen? Har du gjort det eller? Behåll absolut orginalet men ge dom en kopia av negativet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.