Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Jag har sålt bilder, visst.
Men jag vill inte. Och har aldrig strävat efter det.
Det har varit till tidningar av olika slag som jag inte kommit ifrån.
Tidningar som inte brytt sig om annat än att bilden varit dokumenatärt kul eller informativ.
Nu har något stort tyskt företag sett mina bilder här eller på nån hemsida?!
De flesta bilder är pillade på..efter inscanning från negativ eller dia på en dålig flatbädd.
Efter inscanning har jag pillat på nästan alla bilder, utom Mamiyan 6x9.
Om jag skickar negativen/dian så är det inte samma sak.
Det känns inte rätt och jag har sagt att jag inte vill sälja pga det.
Nu erbjuder man mig stora pengar för negativen och vill själva "pilla" på dom.
Jag säljer aldrig rätten till en bild. Principtyp är man väl.
Känner mig väldigt kluven över att lämna över en bild som sen skall göras om igen.
Hade känts mindre om man hade haft en digitalkamera och kunnat säga efter beskärning och allt.
-Så här är den..ta den eller skit i den.
Nu blir inte det samma sak.
Ah...jag vet inte.
Uppdrag vill jag inte ta, och att nån ska pilla på mina bilder för att den är dålig från början känns inte rätt. Oavsett hur mycket pengar som erbjuds.
Hur fasiken gör man.?
Hur gör ni som inte skickar digitala bilder.?
Dom vill bl a göra en bild som är 5x8 meter av en av mina 6x9 dia, men det är väl ok eftersom jag inte pillat på den...tror jag.
Jag vill inte sälja något som jag inte själv gjort eller visat som origional för att det känns fel.
Men för f-n hjälp mig..hur gör ni:
Bilden som dom ser på skärmen är ju fel????
-Anders
 
Svårt att sitta här och ge råd Anders, det låter ju jättekul att kränga bilder men till vilket pris? (menar inte dollars) Det känner bara du!


Mvh/jan
 
Jag skiter i Dollars. Vill bara göra vad jag tycker om.
Jag vill göra ett bra jobb men hur??
Sätta ut bildeer på vebben som inte är original???
Vad ger det&
-Anders
 
Chano skrev:
Jag skiter i Dollars. Vill bara göra vad jag tycker om.
Jag vill göra ett bra jobb men hur??
Sätta ut bildeer på vebben som inte är original???
Vad ger det&
-Anders

Att tjäna pengar på foto är säkert inte en dans på rosor.
Det gäller att komma igång, vilket jag tror är av en slump.
Det gäller att visa upp det man har och kan i rätt sammanhang. Sedan kommer resten på rekommendationer.
Den andra vägen är marknadsföring men då kostar det pengar.
Jag vet , för att jag har sysslat med musik i många år, spelat på restauranger m.m och rekommendationerna var det som gav nästa och nästa jobb igen.
 
Varför hoppa på en som inte vill sälja??
Men jag frågar igen:
-Hur ska jag sälja bilder som inte är sanna. eftersom jag gjort om dom när jag scannat.
Jag har sagt det men dom vill själva "leka" med bilden.
-Anders
 
Chano skrev:
Varför hoppa på en som inte vill sälja??
Men jag frågar igen:
-Hur ska jag sälja bilder som inte är sanna. eftersom jag gjort om dom när jag scannat.
Jag har sagt det men dom vill själva "leka" med bilden.
-Anders

Du behöver ju inte bry dig, dom är ju trots allt intresserade av dina bilder endå.
Några kronor extra i börsen är inte fel.
Jag förstår inte riktigt vad du tycker känns fel.
 
Hade jag fått erbjudandet hade jag klart tagit det men det är ju vad jag känner.
Men du har ju sagt till dom att orginalen inte är det samma som resultatet, så visa dom ett orginal och se vad dom säger då. Vill dom ändå ha den så..
Detta kan du nog bara välja själv. Känner du inte att det skulle vara rätt så sälj den inte.
Annars ge dom lite ultimatum att t.ex. detta får ni göra och detta för ni inte göra med den.
 
Det är det här som jag fruktat med den digitala tekniken.
Att jag själv blivit "tvungen" att förbättra en bild.
Sen att nån vill köpa den.
Och sanningen är inte den som köparen vill ha.
Nåja ..kanske låter jag origiginalen löpa amok.
Men kan dom få den bild som jag vilje sälja???
Inte....då vill jag inte sälja.
Jag kan inte veta vad.
-Anders
 
Ordspråket heter" kunden har altid rätt", är nog svårt att råda här.
Du har ändå fått en förmån att kunna sälja bilder men du nobbar på grund av din princip fasthet.
Tror nog det är många här som hade skattat sig lyckliga här.
Men det är dina bilder och det är du som bestämmer över dem.
Jag har själv foto som en liten avkoppling och har inte funderat på att tjäna pengar på det här.
 
Det verkar ju onekligen som om du ändå vill sälja, annars skulle du inte skapat tråden i första hand. Själv skulle jag aldrig sälja orginalmaterialet. Gör duplikat på de oförändrade bilderna som de är intresserade av och sälj resten som digitala original. Jag är lite småtrött nu, så jag kanske missat en och annan mening i tidigare inlägg..
 
Men originalen är ju på dia och neg.
Didfitala är scanat från flatbädd och "pillade "med.
Dom vill ha originalen.?
Jag vill ha kontroll över vilken bild som ges ut.
Men jag måste skicka originalet.
Få betalt och dom gör om bilden.
Som jag förstått det. Men är det den bild som jag vill ge ut?
Hittils har jag sagt att jag inte säljer bilder,..
men dom ger sig inte.
Det börjar också röra sig om pengar som säger mig att -Varför köpte du ingen digitalare..dummskalle.
Då kunde du ha gjort om bilden nu själv och gett dom alternativ. Köp eller stick.
En fråga?
Kan man dra ut lika mycket av en scanad bild från en filmscanner som en 6 mille kamera.
Även om bilden är omgjord.?
-Anders
 
Det måste vara en riktigt het potatis på grund av att dom vill åt originalet.
Många fotografer som gjort stor kovan så här.
Men som sagt, det är du som bestämmer över dina bilder.
Vil du inte sälja kan du be dem fara och flyga åt he..l..ve..te!
 
Chano skrev:

En fråga?
Kan man dra ut lika mycket av en scanad bild från en filmscanner som en 6 mille kamera.
Även om bilden är omgjord.?
-Anders

Antar att kunden kommer scanna dem ifall du väljer att sälja till dem, visst går det. Men handlar det om mycket pengar så skulle jag inte tveka en sekund på att sälja, så länge de får sina duplikat är de väl nöjda, eller? Vad är det för kund, vad vill de använda bilden till?
 
Låter som en lite konstruerad fråga tycker jag...Varför köpte jag ingen digitalkamera..dumskalle..med mera...
Det hade väl knappast gjort saken annorlunda..
Du har ett Dia original, ett negativoriginal..eller ett Digitaloriginal..Det är du som ahr upphovsrätten o det är du som kan bestämma Vad dom får eller INTE får göra med din bild..
Om det n ligger så förb..at mycket pengar i din bild så är det inte mer än en förhandlingssak mellan dej o ev. kund.
Gör ett avtal med dom som talar om vad dom får ändra på från dom duplikat du säljer...

Från ditt dia så kan du scanna in en digitalkopia som slår det mesta i digitalkameraväg o i synnerhet vad du själv skulle kunna ha gjort med en diggiskamera...

Har lite svårt att se vad du är så upprörd över..
Pengar är pengar o antingen så tar man dom eller låter bli.
Inget hade väl blivit bättre vilken kameratyp du jobbat med, Men det kanske är en liten tankeställare att vara ärlig o tala om ifall man manipulerat med sina bilder som man lägger ut på webben.
Lycka till
 
Fråga 1?
Kan man dra ut lika mycket av en scannad bild från en bra filmscanner som en 6 mille dig-kamera. Pris filmscanner?
Fråga 2
Går det att ta motljusbiler med en digitalkamera. Och göra förstoringar?
Kör Nikon och vill i så fall köra nikon i fortsättningen. Men lämnar inte mina gamla 6x9 kameror.
-Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.