Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder till jobb som tavlor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampusn

Aktiv medlem
Hej.
Jag har nu fått ett erbjudande att sälja ett par stycken bilder jag tagit på diverse motiv eller en kille som skulle ha dom som nya teman för de "provtavlor" han gör till jobbet.

Han vill köpa och göra ett exemplar av varje bild, alltså 1 tavla per bild.
Kommer få mitt namn med som fotograf på dessa, men nu till det jobbiga.

Vad ska jag ta betalt som privat person när jag ska sälja dessa?
 
Tja, du sätter väl vilket pris du vill.
Nu framgår det ju inte riktigt vad "provtavla" är för något och inte heller på vilket sätt bilden ska levereras till kunden. Men jag antar att kunden på nåt sätt framställer papperskopior och har gjort bedömningen att motiven på dina bilder på nåt sätt kan visa hur förträfflig deras teknik är. Och att tavlorna då på nåt sätt skulle finnas i en utställning i tex entré eller liknande.
Lämnar du ifrån dig ett digtalt original och är det "tryck färdigt" eller kommer kunden att justera bilden för tryck?

Vad gäller sen för bilden, kan du använda den fritt om andra skulle vara intresserade? Och hur värderar du exponeringen/reklamen du får av att kunden visar ditt verk.

Om jag inte minns fel så ligger priset på Arkivblder til tidningar på typ 600:-. Jag skulle ta en 500 hundring per bild om bilden inte är nåt jag själv vill sälja som konstverk dvs om den inte har ett kommersiellt värde för mig.
 
Ärligt talat - du vill att Fotosidans medlemmar ska hjälpa dig, men jävlas samtidigt med dom genom att lägga ut adressen till din idiotiska hemsida?

Lägg ner endera, helst det sistnämnda..

Per
 
Blev förstås nyfiken vad som kunde göra Per så upprörd så han tog till sådana brösttoner. Surfade in på sidan.
Den här grabben får definitivt inga tipps av mig i alla fall.
Som Per säger, väx upp!!!
 
Lägg de på din hemsida

Hej.
Jag har nu fått ett erbjudande att sälja ett par stycken bilder jag tagit på diverse motiv eller en kille som skulle ha dom som nya teman för de "provtavlor" han gör till jobbet.

Han vill köpa och göra ett exemplar av varje bild, alltså 1 tavla per bild.
Kommer få mitt namn med som fotograf på dessa, men nu till det jobbiga.

Vad ska jag ta betalt som privat person när jag ska sälja dessa?

Du kan väl lägga bilderna på din hemsidan och refera till den och fråga hur mycket du får.
Förmodligen skulle du inte få ett öre för dem.
 
Blev förstås nyfiken vad som kunde göra Per så upprörd så han tog till sådana brösttoner. Surfade in på sidan.
Den här grabben får definitivt inga tipps av mig i alla fall.
Som Per säger, väx upp!!!
Bara så att ni vet: Gå inte in på killens hemsida som jag gjorde! Det öppnas en helt annan sida som inte går att stänga ner utan att avsluta webläsaren.
 
Ja, detta var inte ett så bra första intryck här på fotosidan.. Jag ber verkligen om ursäkt ni som gått in på min hemsida, var ett tag sen jag registrerade mig här och då var det en seriös hemsida.
Men hade visst glömt att ta bort den då jag använt den till små projekt, och nu på slutet har den bara legat, men jag ska fixa min hemsida åt er, jag lovar!

Hemsidan är borta så nu ber jag er snällt, skulle man kunna få lite tips nu när jag bett om ursäkt och den är borta?..
 
Tyvärr finns det inget bra svar. Mycket beror det på att det är två parter som möts. Du vill gärna tjäna så mycket som möjligt och den som vill köpa vill betala så lite som möjligt.

Begär du för högt pris så kanske du inte får någon bild såld. Får du för lite för bilden, kanske du tycker att det inte är värt besväret. Speciellt om du själv ska fixa utskriften och ram till bilden. En del kan mycket väl välja att inte göra någon vinst alls för att få ut ett par bilder på marknaden. Ju mer populär ens bilder blir, ju mer kan man höja priset.

Du får fundera vad du vill tjäna på affären, är du nöjd med en 500-hundring per bild? Mer eller mindre? Kostnader för utskrift och ram får du lägga till sedan. Krångligare blir det om kunden vill ha en högupplöst bild på fil, som kunden sedan kan skriva ut själv (eller göra något annat). Då blir priset något helt annat, om man du vill sälja bilder på det viset.

Men en 500-hundring i vinst kan vara en bra utgångspunkt i dina funderingar.

/Gunnar
 
Då tackar jag för dom få tipsen och hjälpen jag fått här, har fått mitt pris och det blev 500kr/bilden.
Ett väldigt bra pris för en nybörjare som jag tycker jag.

Lås tråden, eller vad man nu gör på detta forum, låter den bara dö av sig själv kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.