Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder på ett bygge - första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Jag frågade här om dagen några byggarbetare, utanför ett bygge av en sportarena, om de trodde att ansvarig var intresserad av att köpa bilder för dokumentation eller liknande under byggets gång. De sade att så kanske var fallet och gav mig namnet på en projektledare för bygget.

Eftersom jag är intresserad av att i framtiden jobba som fotograf ser jag detta som en rolig chans för mig att få erfarenhet. Jag är fortfarande ganska ny med kameran och har aldrig sålt en bild förr. Vet därför inte hur det går till och på vilka sätt man kan sälja en bild. Har läst i forumet om detta och läst vad jag kunnat hitta på SFF (Svenska Fotografers Förbund), men det finns så mycket information att ta in om upphovsrätter, avtal, osv. så jag tror inte att jag hinner lära mig allt innan det är dags.

Är det möjligt att jag, med tillåtelse från ansvariga, tar foton innanför byggplatsens stängsel och sedan "bara" säljer bilderna på lättast möjliga sätt (utan mycket avtal, och byråkrati)? Då menar jag på liknande sätt som att man säljer till exempel en cykel för 200 kronor till en privatperson (då jag antar att man inte betalar skatt och så vidare).
Varför jag vill göra det så enkelt som möjligt är för att jag är en nybörjare inom det här området, och vill börja lite lätt. Jag har alltså seriösa tankar om bildsäljande och fotografi i framtiden.

Eller är det bättre att "köra allt på en gång", med avtal, skatt, osv.? Jag har läst lite om att sälja så kallade "arkivbilder" vilket i så fall nog är det mest passande för min del (se sida 23 i denna PDF-fil: http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf ).

Som ni märker har jag i stort sett ingen erfarenhet av att sälja något. Tips på sätt att sälja bilderna skulle vara guld värda!

Senast ändrad:
Måste man inte alltid betala skatt? Eller är det under en viss summa man slipper?

En mycket intressant länk, Stina. Tack för den!

Jag är ändå osäker om jag kommer att kunna få betalt "i timmar" denna gång, vilket det verkar handla om på Frilans Finans.

Tror mer att jag kommer att få sälja bara bilderna "för sig". Om det är möjligt... problem då blir kanske med upphovsrätt, namngivning av fotograf, osv. Så ett riktigt avtal med tydliga punkter är ju det bästa.

Men låt oss säga att det är mer köparens ansvar vad de ska göra med bilderna på sitt bygge, och jag vill överlåta allt till dom (alltså bilderna och alla rättigheterna blir deras, nästan som att de har tagigt fotot själva). Är det möjligt att sälja dom på detta sätt?
I och för sig, då kommer nog de flesta glömma att jag tagigt bilderna vilket är dumt.. man vill ju gärna "skapa lite kontakter" också, eller vad man ska säga.

*tänker så det knakar*

Du kan sälja bilderna hur du vill du sätter villkoren. Köp blf:s prislista så du vet vad du ska ta för bilderna.

Robin Gyllander skrev:
Måste man inte alltid betala skatt? Eller är det under en viss summa man slipper?

Jag har hört, för ganska länge sen iofs, att man inte betalar skatt under en viss summa. Men är ju inte något jag har kollat upp själv, så...

*EDIT*

Det kan vara så att det hör ihop med inkomstskatt. I alla fall när man jobbar (t.ex. sommarjobb) behöver man inte betala skatt om man tjänar runt 17 000 kr/år och mindre.

*/EDIT*

Senast ändrad:
Ring skatteverket och fråga. De är serviceinriktade och ser till att du får bra svar och att du inte betalar mer skatt än du ska.

Ja, jag gillar hur jag blivit bemött varje gång jag ringt ;-)

Nu kommer jag nog att få skit för mina tankar....

Som jag förstår är du en ganska oerfaren fotograf och byggföretaget har inte beställt någon speciell produkt av dig.

Då du är oerfaren och vill utveckla dig till professionell fotograf, skulle jag personligen strunta i de hundralappar du kan debitera, utan bjuda på jobbet och se till att få referenser till framtida uppdrag.

//Martin

Robin Gyllander skrev:

Under 0 så behöver man inte betala skatt. Eller så kan man också jobba svart... :p

Skämt åsido, att sälja som frilans kan man inte lagligt göra utan att betala skatt (och moms). Är man anställd så är det andra regler, då kan man slippa skatt om man har en årsinkomst som är under fribeloppet (vet inte exakt hur mycket det är nu, men det står på skatteverkets hemsida).

Enklaste sättet att sälja enstaka bilder, utan att starta egen firma, är att gå via t ex frilans finans. De fixar allt med fakturering, skatter och sånt. Eller så kan man göra det som hobbyverksamhet (kolla skatteverket igen för de reglerna).

J Tjerneng skrev:

Enklaste sättet att sälja enstaka bilder, utan att starta egen firma, är att gå via t ex frilans finans. De fixar allt med fakturering, skatter och sånt. Eller så kan man göra det som hobbyverksamhet (kolla skatteverket igen för de reglerna).

Så man behöver inte skatta på det man får in från frilansfinans? :D

OOOPPPSS!!!
Nu han du citera mig innan jag hann radera!

Det var Stina som skrev inlägget och inte Håkan som jag hjälper med webbarbete.

Tack för alla svar.

Ja, Frilans Finans har ett för mig intressant och användbart koncept. Är möjligt att jag kommer att använda mig av deras tjänster...
Det som bekymrar mig är dock att de verkar vilja att man tar betalt från bildköparen i timmen, vilket jag inte är säker på om denne kommer att vara intresserade av. Ska kolla upp deras tjänster mer.

Muni skrev:
Nu kommer jag nog att få skit för mina tankar....

Som jag förstår är du en ganska oerfaren fotograf och byggföretaget har inte beställt någon speciell produkt av dig.

Då du är oerfaren och vill utveckla dig till professionell fotograf, skulle jag personligen strunta i de hundralappar du kan debitera, utan bjuda på jobbet och se till att få referenser till framtida uppdrag.

Jag kommer då inte att ge dig skit :) Har haft tankarna själv också, men vill kolla upp vilka andra möjligheter som finns. Så att man vet vad man pratar om innan man ringer upp projektledaren..
Om de inte är intresserade av att köpa mina bilder, kan det vara ett bra tillfälle att erbjuda dom fotona utan kostnad (med risk att verka lite desperat :p).

Om de får ta bilderna gratis, vem äger då egentligen bilderna? Kan jag fortsätta använda dom hur jag vill, och de kan använda dom hur de vill? Ett avtal kan vara bra, även om jag tar mig friheten att ge bort dom. Så att man vet hur saker och ting ligger till.

Jag borde också läsa på om upphovsrätten osv. till bilderna. Vill ändå veta vad jag gör om jag ska sälja bilder.

Ja, det var bra punkter. Möjligen kommer jag att skriva ett avtal själv, men använda mig av de från BLF's leveransvilkor som jag tycker är vettiga. Har också kollat på avtalsmallar i SFF's Prisguide ( http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf ) för att få intspiration. Har dock inte hittat någon mall än som helt fungerar på det sättet jag kommer att sälja...

Här är anteckningar jag skrivit för några olika typer av avtal som går att göra:

- Om jag ger bilderna som jag tagit till köparen utan avtal, har jag fortfarande upphovsrätten och fri rätt till bilderna. I stort sett vet då ingen av parterna nått och vad som helst kan hända MINA bilder.

- Vi kan skriva ett avtal där köparen får fri rätt till bilderna (även ekonomiska, dock ska jag ha ersättning varje gång om de säljs), och jag fortfarande har upphovsrätt till dom och fritt får använda dom. Båda får då fritt använda dom (dock ej kränkande enligt upphovsrättlagen), men det är fortfarande MINA bilder (jag är upphovsman) och mitt namn ska stå på dom. När avtalet är slut är bilderna bara MINA.

- Vi kan skriva avtal där jag överlåter alla rättigheter, som går att överlåta, till köparen. De har då den ekonmiska rätten till bilderna, men får inte göra vad de vill med dom. Mitt namn ska stå på bilderna. Jag får då endast arkivera orginalet.

- Vi kan skriva avtal där köparen har begränsade rättigheter till bilderna, så som vad de ska användas till och hur länge (möjligen för all tid) och där jag fortfarande har upphovsrätten till dom och mitt namn ska stå på dom. De har då bara "kopior" av MINA bilder och jag kan göra vad jag vill med mina orginal.

Här är några anteckningar jag gjorde när jag läste på om upphovsrättslagen:

- Med att jag har upphovsrätt på ett fotografi menas att jag har rätt att med min bild i stort sätt göra vad jag vill; publicera den, kopiera den, sälja den. Har också rätt att förbjuda eller tillåta andra att använda eller kopiera min bild.

- De ekonomiska går att öveföra till annan person, men de ideella går inte (namngivning, respekt).

- Upphovsrättsmannen ska ha viss ersättning varje gång fotot säljs vidare.

...verkar jag ha förstått saker och ting rätt?

Senast ändrad:
Nidlo skrev:
Jag har hört, för ganska länge sen iofs, att man inte betalar skatt under en viss summa. Men är ju inte något jag har kollat upp själv, så...

*EDIT*

Det kan vara så att det hör ihop med inkomstskatt. I alla fall när man jobbar (t.ex. sommarjobb) behöver man inte betala skatt om man tjänar runt 17 000 kr/år och mindre.

*/EDIT*
Jag var på nyföretagarinformation med Skatteverket och där sa experten att över 100:- måste köparen lämna kontrolluppgift. Han blir ju automatiskt din "arbetsgivare" eftersom du inte har F-skattsedel.

Aha. Så om jag, till exempel, säljer en gammal cykel till en kompis för 150 kr, då ska han egentligen lämna uppgifter om köpet? Måste jag det också?

Bara intressant att veta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar