Annons

Sälja bilder för fritt bruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

InSipiD_

Aktiv medlem
Hej!
Jag är i läget att antaligen sälja en del bilder (kanske ett 30-tal) till ett företag för fritt bruk.
Varje enskild bild kan tex. kommas att tryckas upp i tavelformat (<5 ex st) samt eventuellt i annonser.
Företaget är ganska litet och lokalt.

Totalt handlar det kanske om ett 30-tal bilder.

Vi talar alltså inte om exklusiv användning av bilderna i detta fall.

Antagligen ska man ta detta litegrann bild för bild, men vad kan man anse vara skälig prissättning?
Jag är en privatperson.

Tillägg: Det gäller bilder för inredning av lokaler, så att en bild kan tryckas i flera exemplar innebär att den kan bli tavla i flera olika rum.

Jag tycker att det beror på om de skall användas kommersiellt eller ej, vilket är oklart när du skriver "eventuellt i annonser". Det är stor skillnad på en engångsanvändning för att trycka ut ett par tavlor för internt bruk och att de använder dina foton löpande i annonsering i x antal år framöver. Det kan ju hända att de uttrycker syftet på ett sätt innan din faktura landat och sedan, om inte avtal för användning finns, använder den på ett helt annat sätt än de sagt.

Så lättast är att fråga om de vill köpa foton för ickekommersiellt syfte (endast för att trycka tavlor för eget bruk och dylika påhitt) eller för både ickekommersiellt och kommersiellt bruk. Om de väljer det senare prissätter du därefter. Om de vill avgränsa upplaga, användningstidens längd eller dylikt för att få ner priset är det förstås något som måste med i avtalet för båda parters skull. Om du t.ex. säljer fotona med ett års användningstid finns chans för dig att få intäkt vid förlängning av avtalet vilket förstås kan vara trevligt.

Vad priset landar på efter alla om och men vet bara du, förstås beroende på om du håller dig till branschrekommendationer eller egna prislistor. Det senare kanske mer troligt då du är privatperson.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar