Annons

Sälj er inte hur billigt som helst!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Det börjar bli vanligt att olika typer av bildbyråer kollar av fotosidan och "raggar" bilder och fotografer.

Det senaste mail jag fick var från http://www.bilddirekt.se och dom ville jag skulle ansluta mig till dom.

Vad det handlar om är att dom skall sälja våra "högkvalitativa" bilder för 199:- och vi få en del av det.

Jag vill bara säga att jag tycker detta är skamligt och jag vill ni skall inse att era bilder är värda betydligt mer än så.

Gå inte på detta!

PS! Detta sagt trots att jag lovat hålla mig lugn i forumet, men jag tycker detta är viktigt.

/Janne
 
Håller med dig Janne och har även skrivit detta i tråden om bildbyråer.. Hoppas de mailar mig med.. De kan få köpa loss mina alster för säg.. en 50000:- st.. Sen får de sälja den hur mycket de vill ;)
 
Tack, men nej tack.

Mvh
xxxxxx
----- Original Message -----
From: Jan Arleklint
To: Bilddirekt.se
Sent: Tuesday, March 16, 2004 10:03 AM
Subject: RE: Bildbyrå


Vaddå 199:- ???
Jag kan erbjuda dig att köpa loss mina bilder för 50.000 så får du sälja hur många du vill.

Hälsningar/
Janne Arleklint
 
Hustomten skrev:
Tack, men nej tack.

Mvh
xxxxxx
----- Original Message -----
From: Jan Arleklint
To: Bilddirekt.se
Sent: Tuesday, March 16, 2004 10:03 AM
Subject: RE: Bildbyrå


Vaddå 199:- ???
Jag kan erbjuda dig att köpa loss mina bilder för 50.000 så får du sälja hur många du vill.

Hälsningar/
Janne Arleklint

HAHAHA! Bra där!
Jag hade sålt mina för det priset, men då är jag ju inte lika duktig som dig:)
 
Det är en svår marknad... Det kommer alltid finnas de kunder som vill ha allt så billigt som möjligt, helst gratis. Dessa kunder ställer oftast lägre kvalitetskrav. Sedan kommer det alltid finnas de kunder som prioriterar kvalitet. Dessa vet att kvalitet kostar!

Kunder som ställer höga krav är i mindretal. Men här gäller devisen: hellre 1 bildförsäljning för 5000:- än 100 för 50:-

En ny okänd fotograf vet oftast inte vilken stol han ska sitte på - det är svårt att mäta sig med andra. Jantelagen ligger också på lur någonstans... Vi andra mer erfarna kan inte annat än att rekommendera.

Marknaden är full av aktörer som ser sin chans att komma in på marknaden med låga priser. Min erfarenhet genom mer än 20 år är att dessa sällan bli långlivade.

Mina bilder är dyra, mina kurser är dyra, mina föredrag är dyra! Och vid liten efterfråga så HÖJER jag alltid priserna!!! De som inte vill betala får leta vidare...

(Säger Terje som redan är etablerad, men som har en betydligt lägre levnadsstandard än vad alla tror)


Terje
 
En extra parentes: ren bildförsäljning är idag en försvinnande del av en fotografs verksamhet. Inkomsterna kommer allt oftare från annan del av den fotografiska verksamheten.

(Bildbyråbranschen har på senare år nästan havererat! Det blir allt vanligare att fotograferna eller det egna bolaget själva står för bildförsäljningen)

Terje
 
Hustomten skrev:
Annan del?? Menar du kurser, föredrag och bildvisningar då?

Kurser, föredrag, bildvisningar, sponsorarbeten, uppdrag, journalistiskt arbete, illustrering, bildspel, bildkonsultering, utställningar, seminarier, profilering, turistnäringen, PR-jippon mm.

Terje
 
Men seriöst.. Vissa av dom bilderna är såna som jag skulle slängt med en gång.. och då är jag en dålig amatör..
 
Ja, man kanske skulle gå ut en dag på stan och ta 200 bilder som de kan få köpa. Då rinner det ju inte lite pengar till kassan iaf..
 
Så kan man tänka. En annan tanke är att bygga sin image som en kvalitetsfotograf. Jag satsar hellre på det senare även om jag säljer mindre. Men inget är mer rätt än det andra.
 
Till dig Janne: du har ju själv exempelvis tagit initiativ till ett flertal "gratiskurser" i fotografi. Ett jättebra initiativ säkerligen för många. Det finns ju många som vill gå fotokurser men som inte har råd. Så idén är i grunden mycket bra!

Fast, det är ingen bra signal till det flertal fotografer eller fotolärare som har en stor del av sin inkomst via fotokurser.

Jag själv kommer inte känna så mycket av alla dessa gratiskurser då jag kraftigt reducerat min undervisningsdel i verksamheten. Men jag tänker på alla de som är beroende av den inkomsten. I Sverige finns ett flertal fotografer som håller olika kurser för Studiefrämjandet, Vuxenskolan, Folkuniversitet, Medborgarskolan m.fl. Detta är fotokurser som kostar en del att deltaga i, för att kunna löna sin lärare och därigenom se till att andelen lärare av hög klass lockas att hålla i fotokurserna.

Då är det inte bra att erbjuda så mycket till självkostnadspriser.

Terje
(som är allergisk mot att allt ska vara så billigt som möjligt, med risk för att jag nu får MÅNGA påhopp...)
 
Hustomten skrev:
Så kan man tänka. En annan tanke är att bygga sin image som en kvalitetsfotograf. Jag satsar hellre på det senare även om jag säljer mindre. Men inget är mer rätt än det andra.


Det står ju ingenstans vem fotografen är? Vet några fotografer på expressen och aftonbladet som jobbar under pseudonym för tidningar i sthlmsområdet.. Detta för att inte förstöra sitt namn!
 
Till dig Terje: Jag är naturligtvis medveten om att många till stor del försörjer sig på kurser och jag vill dom skall kunna göra det, men i grunden är jag väldigt idéell. Jag är i en konflikt där. Jag vet det och vill lära mig hantera den.

Jag har genom livet arbetat mycket idéellt och jag brinner för att hjälpa människor. I detta fall med kurserna vill jag hjälpa männiakor att upptäcka foto och se hur mycket det kan tillföra med lite kunskap. Jag tänker på alla nya fotosidanmedlemmar som kanske pluggar och inte har råd att gå på dyra kurser på studiefrämjandet eller andra kursverksamheter.

Jag vet jag "tar marknad" från kursverksamheter, men jag tror det finns marknad kvar. De kurser jag ordnar täcker inte behovet. Dom är redan fulla så långt det gått att boka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.