Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säker borttagning av maskinvara (kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Jag kör windows 7 och haft en fundering till och från sen köpet av Nikon d300. Det är att när jag kopplar in till burken och slår på kamera , noterat att någon ikon för säker borttagning av maskinvara (eller vad det nu brukar stå när enheter kopplas in till burken) inte är tillgängligt nere vid klockan.

Undrar kort och gott om det är normalt, om det är samma sak hos er att ikonen inte tillgängliggörs nere vid klockan när kameran kopplas in eller om det är något fel på kameran. Som det är nu i och med att ikonen aldrig dyker upp vid inkopplingen av kameran så brukar jag när jag ska koppla bort den från datorn att bara slå av kameran först och sen bara dra ut själva USB kabeln.

Jag vill helt inte riskera något med kameran men det är enda sättet jag kan koppla bort kameran, huruvida säkert min nuvarande tillvägagångssättet är vet jag inte.
 
Varför måste du plugga kameran till PC:n ?
Det är mycket smidigare och enklare att ha en kortläsare, den kan du ha inpluggad för jämnan.

Behöver inte kosta många kronor. Kör själv med en FW-läsare (dyrast), och det går snabbt som tusan att få in bilder i burken.
 
Detta med säker borttagning av maskinvara är sällan nödvändigt, det är nästan bara speciella USB-minnen som man kan köra program från som behöver detta, och de har för det mesta någon egen variant av avslut. Din kamera upplever datorn som en masslagringsenhet i de allra flesta fall, det är bara om du styr kameran från datorn som en annan inställning görs. Detta går att ställa om i kamerans menyer.
Själv drar jag bara ur sladden, och efter ett litet tag upptäcker Windows att enheten inte finns längre :)
Annars är mitt tips för överföring av bilder till datorn en USB-minneskortsläsare, de kostar inte mer än en hundralapp eller två och förenklar processen avsevärt. Då behöver man inte tänka på någon borttagning av maskinvara, och det är lätt att byta minneskort.

//Patrik
 
Efter att ha kraschat en exten hårddisk med X antal tusen bilder på och ett USB minne pga slarv med säker borttagning är jag numera väldigt noga med detta!
Enklast tycker jag det är att dubbelklicka på ikonen Dator som finns på skrivbordet eller under startmenyn, sedan högerklicka på enhetsikonen för kameran/aktuell enhet och välja Säker borttagning så säger datorn till när det är riskfritt att ta bort enheten.

Sedan jag började med detta har jag inte haft några som helst problem, gör lika när jag använder kamerans kort i den inbygda kortläsaren i laptopen och det funkar fint.
 
Jag kör windows 7 och haft en fundering till och från sen köpet av Nikon d300. Det är att när jag kopplar in till burken och slår på kamera , noterat att någon ikon för säker borttagning av maskinvara (eller vad det nu brukar stå när enheter kopplas in till burken) inte är tillgängligt nere vid klockan.

Undrar kort och gott om det är normalt, om det är samma sak hos er att ikonen inte tillgängliggörs nere vid klockan när kameran kopplas in eller om det är något fel på kameran. Som det är nu i och med att ikonen aldrig dyker upp vid inkopplingen av kameran så brukar jag när jag ska koppla bort den från datorn att bara slå av kameran först och sen bara dra ut själva USB kabeln.

Jag vill helt inte riskera något med kameran men det är enda sättet jag kan koppla bort kameran, huruvida säkert min nuvarande tillvägagångssättet är vet jag inte.

Nere till höger i meddelandefältet har du en liten pil som pekar uppåt. "Visa dolda ikoner". Klicka på den och välj anpassa. Leta rätt på ikonen, " Utforskaren, Säker borttagning.."
Välj seda hur ikonen ska visas.
 
Varför måste du plugga kameran till PC:n ?
Det är mycket smidigare och enklare att ha en kortläsare, den kan du ha inpluggad för jämnan.
Ja det är ju mantrat på FS men är det verkligen smidigare och enklare?

Att öppna luckan, ta ut minneskortet och sätta den i en läsare tar längre tid än det tar att ansluta USB-kabeln. Vid frånkopplingen ökar fördelarna ännu mer för direkt kameraanslutning. Dessutom kan man fjärrstyra kameran från datorn när man använder kabel vilket somliga uppskattar.

Även om du inte bryr dig om att göra det så borde väl rimligtvis behovet av att använda säker borttagning vara precis lika stort (eller kanske större?) om du använder en kortläsare? Det är ju att själva minnet tas bort samtidigt som datorn arbetar mot det som är det riskabla.

Kabeln följer normalt ändå med kameran medan kortläsaren kostar pengar.

Sedan har vi risken med böjda kontaktstift i kamera respektive kortläsare som man läser om då och då. Man kan säkert slita ut en USB-kontakt också men det verkar i alla fall inte vara lika vanligt som att minneskortkontakterna pajar.

Fördelarna för kortläsare är att man inte använder kamerans batteri, om man tycker att det är ett problem, och framförallt att det är betydligt snabbare om man hittat en bra kortläsare. Jag brukar luta mig tillbaka och dricka en kopp te under nedladdningen så för mig är inte tidsvinsten viktig men det kan den ju vara för andra.

För att svara på trådstartarens fråga så gör jag som du - stänger av kameran och drar ur kabeln utan säker borttagning men då använder jag Canon. Där syns aldrig kameran som en generell lagringsenhet i operativsystemet. Om den gör det för Nikon skulle jag definitivt rekommendera säker borttagning. Man vet aldrig vad det finns för "smarta" funktioner i operativsystemen som kanske vill sätta sitt bomärke på lagringsenheterna precis när man stänger av...
 
Senast ändrad:
Jag kör windows 7 och haft en fundering till och från sen köpet av Nikon d300. Det är att när jag kopplar in till burken och slår på kamera , noterat att någon ikon för säker borttagning av maskinvara (eller vad det nu brukar stå när enheter kopplas in till burken) inte är tillgängligt nere vid klockan.

Undrar kort och gott om det är normalt, om det är samma sak hos er att ikonen inte tillgängliggörs nere vid klockan när kameran kopplas in eller om det är något fel på kameran. Som det är nu i och med att ikonen aldrig dyker upp vid inkopplingen av kameran så brukar jag när jag ska koppla bort den från datorn att bara slå av kameran först och sen bara dra ut själva USB kabeln.

Jag vill helt inte riskera något med kameran men det är enda sättet jag kan koppla bort kameran, huruvida säkert min nuvarande tillvägagångssättet är vet jag inte.

Jag bara slår av kameran (D300) och drar ur sladden. Har aldrig haft problem. Har även kortläsare, men använder lika gärna kameran för överföring. / mvh FiCa1
 
Ja det är ju mantrat på FS men är det verkligen smidigare och enklare?

Att öppna luckan, ta ut minneskortet och sätta den i en läsare tar längre tid än det tar att ansluta USB-kabeln. Vid frånkopplingen ökar fördelarna ännu mer för direkt kameraanslutning. Dessutom kan man fjärrstyra kameran från datorn när man använder kabel vilket somliga uppskattar.

Även om du inte bryr dig om att göra det så borde väl rimligtvis behovet av att använda säker borttagning vara precis lika stort (eller kanske större?) om du använder en kortläsare? Det är ju att själva minnet tas bort samtidigt som datorn arbetar mot det som är det riskabla.

Kabeln följer normalt ändå med kameran medan kortläsaren kostar pengar.

Sedan har vi risken med böjda kontaktstift i kamera respektive kortläsare som man läser om då och då. Man kan säkert slita ut en USB-kontakt också men det verkar i alla fall inte vara lika vanligt som att minneskortkontakterna pajar.

Fördelarna för kortläsare är att man inte använder kamerans batteri, om man tycker att det är ett problem, och framförallt att det är betydligt snabbare om man hittat en bra kortläsare. Jag brukar luta mig tillbaka och dricka en kopp te under nedladdningen så för mig är inte tidsvinsten viktig men det kan den ju vara för andra.

För att svara på trådstartarens fråga så gör jag som du - stänger av kameran och drar ur kabeln utan säker borttagning men då använder jag Canon. Där syns aldrig kameran som en generell lagringsenhet i operativsystemet. Om den gör det för Nikon skulle jag definitivt rekommendera säker borttagning. Man vet aldrig vad det finns för "smarta" funktioner i operativsystemen som kanske vill sätta sitt bomärke på lagringsenheterna precis när man stänger av...

Varför kortläsare?

För stt den är snabbare än kameran, gäller både USB & FW, samt att den kan sitta i datorn hela tiden --> löser problemet med borttagning av maskinvara.
Dessutom anväder åtminstone jag ofta flera minneskort och då är hanteringen via kortläsare smidigare.

Böjda stift och trasiga kontakter är en så liten risk om man hanterar korten rätt.

Fjärrstyrning är en annan sak, då behövs en koppling till datorn, och då styrs kameran på ett annat sätt.

Problemet med ev. data från datorns OS kommer man runt med att formatera minneskortet i kameran, något som rekomenderas att göra regelbundet.

//Patrik
 
Varför kortläsare?

För stt den är snabbare än kameran, gäller både USB & FW, samt att den kan sitta i datorn hela tiden --> löser problemet med borttagning av maskinvara.
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att kortläsaren är så intelligent att den vet när du tänker ta ut minneskortet och gör en automatisk borttagning av mediet innan du börjar dra i kortet. Jag tror därför inte alls att det löser problemet. Att det däremot ändå oftast fungerar utan säker borttagning är en helt annan sak. Man kan gå över gatan utan att titta efter om det kommer en bil också och klara sig jättemånga gånger...
Dessutom anväder åtminstone jag ofta flera minneskort och då är hanteringen via kortläsare smidigare.
Ja där är vi tydligen också olika. Jag har hellre ett större minneskort som sitter i kameran nästan jämt. Då slipper jag dels hålla reda på en massa olika kort, byta i skitiga miljöer och dessutom frestar jag mindre på kontakterna.
Böjda stift och trasiga kontakter är en så liten risk om man hanterar korten rätt.
Icke desto mindre verkar problemet vara vanligare än att man läser om utslitna USB-kontakter så tydligen gör inte alla rätt alla gånger. Risken för misstag blir hur som helst obefintlig om man undviker manövern helt.
Fjärrstyrning är en annan sak, då behövs en koppling till datorn, och då styrs kameran på ett annat sätt.
Ehh, jo jag vet. Min poäng var just att man då inte behöver ha två olika rutiner, eller två olika saker med sig om man är ute och far, eftersom samma inkoppling löser båda uppgifterna.
Problemet med ev. data från datorns OS kommer man runt med att formatera minneskortet i kameran, något som rekomenderas att göra regelbundet.
Det är jättebra om du verkligen gör det. Ännu bättre vore om alla andra som använder kortläsare också gjorde det. Då skulle antalet trådar om att man tappat bilder på minneskorten minska väsentligt.

Jag tänker inte försöka övertyga er som använder kortläsare att sluta med det och jag tyckte att jag var hyggligt balanserad eftersom jag nämnde fördelarna (jag hade dessutom med en du glömde) med er metod också. Förhoppningsvis kan mitt inlägg tillsammans med era som redan hade lovprisat kortläsarna hjälpa dem som funderar på hur de vill göra att ta ett informerat beslut som passar dem själva istället för att bara göra som alla andra, bara för att alla andra gör det.
 
Nere till höger i meddelandefältet har du en liten pil som pekar uppåt. "Visa dolda ikoner". Klicka på den och välj anpassa. Leta rätt på ikonen, " Utforskaren, Säker borttagning.."
Välj seda hur ikonen ska visas.

Jag får inte ikonen visas nere vid klockan. Jag har "Always show all icons and notifications on the taskbar" som standard förkryssat så alla aktiva ikoner visas. Kopplar / ansluter jag USB-minnet jag har eller kopplar in ipoden till exempel så dyker ikonen alltid upp så fort de kopplats / ansluts men med kameran dyker den aldrig upp.

Var samma sak när jag körde med Vista. Vet inte varför den inte dyker upp och hittills bara antagit det vara normalt av nån anledning men börjar nu tvivla och att den normalt ska dyka upp där. För det låter nu som det ska dyka upp där?
 
Ni som tjatar om kortläsare vara eller icke vara så använder jag själv inte det och anser det vara betydligt jobbigare och mer tidskrävande än att bara använda medföljande usb-sladden. Använder dessutom 16GB lexar professional minneskort (plus har en samma som extrakort) att snabbheten knappast kan vara några + - astronomiska skillnader jämfört med kanske kortläsare.

Förstår inte varför det alltid måste bråkas om det ena eller det andra här?
 
Kopplar / ansluter jag USB-minnet jag har eller kopplar in ipoden till exempel så dyker ikonen alltid upp så fort de kopplats / ansluts men med kameran dyker den aldrig upp.
USB-minnet definitivt och Ipoden (gissar jag) uppträder som lagringsenheter (C:, D:, E:, o.s.v.) i Windows och då finns ikonen där. Förmodligen är det så att din Nikon, precis som min Canon, inte syns som en lagringsenhet/hårddisk utan bara som en bildenhet (kamera/skanner). Operativsystemet kan då inte skriva direkt till kamerans minneskort och eftersom det inte finns någon risk för skrivning när du tar bort enheten behövs inte alternativet säker borttagning. Du har alltså gjort rätt hela tiden.

Se där, ännu en fördel med direktanslutning av kameran ;-)
 
Jag använder alltid Nikon Transfer för nerladdning av bilderna från kameran. Det funkar alldeles utmärkt och jag blir förvånad över hur snabbt det faktiskt går... och då kopierar jag över bilderna till en extern hårddisk via USB. Procedur: Koppla in USB-sladden i kameran (andra änden sitter alltid monterad i en USB-hub), slå på kameran, ladda ner bilderna, stäng av kameran, dra ur kabeln.

På det här viset slipper jag pilla med minneskortet vilket jag tror bara är positivt. Kortläsare funkar säkert lika bra, men den kortläsare jag har inbyggd i min dator stöder inte SDHC-kort så det blev naturligt för mig att börja använda sladden istället och det funkar utmärkt för mig.

Att stänga av kameran när den är inkopplad tror jag är lika säkert som att använda "Säker borttagning av maskinvara", eftersom kameran först stänger av sig, sen reagerar datorn på det. Ingen skada torde väl kunna ske på det viset...
 
Tack för era svar. Då är det som jag hittills gjort helt riktigt alltså. Och det stämmer nog bra det där med lagringsenheter, huruvida en enhet uppträds och om ikonen då visas eller inte. Har för mig jag läst något om tidigare i annat sammanhang att ikonen bara visas / inte visas huruvida en enhet används som lagringsenhet eller inte.

Ja jag ser då verkligen inga som helst fördelar med använda kortläsare. Utan medföljande usb-kabeln fungerar utmärkt och i många fall betydligt snabbare att använda.

Ni som hyllar kortläsare till skyarna är bara avundsjuka för ni lagt ner hundrafemtio tvåhundra på nån pryl som ni själva inte har nån större nytta av egentligen :)
 
Vad betyder "Säker borttagning?"

Jag är ingalunda expert, men så här har jag uppfattat betydelsen av "Säker borttagning".

Filhanteringssystemet på Windows buffrar utskrifter till minnen. När bufferten är full skrivs den ut. På så vis sparas tid. I äldre versioner av Windows kunde denna funktion stängas av, men numer tror jag inte det går. Det kan alltså finnas saker i bufferten som ännu inte är utskrivna när man avslutat arbetet. "Säker borttagning" innebär att eventuellt kvarvarande innehåll i bufferten skrivs ut. Om man kopplar bort minnet innan detta är gjort, så kan det hända att de s k filallkokeringstabellerna på minnet inte är korrekta, och i värsta fall tappar man då allt som fanns på minnet.

När det gäller kamerans minneskort, så skriver man ju vanligen ingenting till det från datorn. Alltså spelar det ingen roll med säker borttagning.

Den stackare som fick sitt skivminne havererat hade kanske kunnat rädda det. Med filsystemet NTFS (som används för alla större minnen) så sparas utskriftsbufferten, det sker även om man stänger kopplar från minnet och sedan stänger av datorn. Så om man glömmer att göra säker borttagning av ett externt skivminne kan man koppla in det igen, även efter det att datorn varit avstängd. Då skrivs bufferten ut. Snett går det om man kopplar in det där skivminnet på en annan dator, och det kan också gå snett om man kopplar in ett annat minne på den första datorn i stället för det som skulle skrivas. Fast normalt kommer det andra minnet att få en annan enhetsbokstav, och då händer det inget.

Sedan såg jag en uppgift här om att problemet med borttagning inte inträffar om man använder en minneskortläsare, men det är inte riktigt sant. Om man skriver till ett minneskort måste man göra säker borttagning, det är ingen skillnad mellan om kortet sitter i kameran eller i en kortläsare.

Till sist frågan om varför ikonen för säker borttagning inte syns. Den kan vara gömd utanför snabstartfältet, men det borde fixa sig nästa gång man startar datorn och ansluter en extern enhet (t ex kameran). Ifall den inte finns har det blivit något problem i Windows. Hårdvarufel har jag aldrig sett att det handlar om. Men om kameran är det enda externa USB-minne man använder gör det ju ingenting.
 
När det gäller kamerans minneskort, så skriver man ju vanligen ingenting till det från datorn. Alltså spelar det ingen roll med säker borttagning.
Operativsystem har massor av saker för sig under skalet som man som vanlig användare inte har koll på och det är inte alls otroligt att det någon gång inkluderar en skrivning till det externa minnet. Det enda någorlunda säkra är alltså säker borttagning, när man pratar om lagringsenheter.
Så om man glömmer att göra säker borttagning av ett externt skivminne kan man koppla in det igen, även efter det att datorn varit avstängd. Då skrivs bufferten ut.
Ja i en perfekt värld där avbrottet sker exakt så som programmerarna förutsett stämmer det säkert ...
Men om kameran är det enda externa USB-minne man använder gör det ju ingenting.
Du förutsätter här att kameran betraktas som en lagringsenhet av operativsystemet men det är inte alltid så. Vissa uppträder som lagringsenheter och andra som bildenheter. Gissningsvis finns det också några som man kan ställa in för att vara antingen eller.
 
Ja det är ju mantrat på FS men är det verkligen smidigare och enklare?

Att öppna luckan, ta ut minneskortet och sätta den i en läsare tar längre tid än det tar att ansluta USB-kabeln. Vid frånkopplingen ökar fördelarna ännu mer för direkt kameraanslutning. Dessutom kan man fjärrstyra kameran från datorn när man använder kabel vilket somliga uppskattar.

Även om du inte bryr dig om att göra det så borde väl rimligtvis behovet av att använda säker borttagning vara precis lika stort (eller kanske större?) om du använder en kortläsare? Det är ju att själva minnet tas bort samtidigt som datorn arbetar mot det som är det riskabla.

Kabeln följer normalt ändå med kameran medan kortläsaren kostar pengar.

Sedan har vi risken med böjda kontaktstift i kamera respektive
ortläsare som man läser om då och då. Man kan säkert slita ut en USB-kontakt också men det verkar i alla fall inte vara lika vanligt som att minneskortkontakterna pajar.

Fördelarna för kortläsare är att man inte använder kamerans batteri, om man tycker att det är ett problem, och framförallt att det är betydligt snabbare om man hittat en bra kortläsare. Jag brukar luta mig tillbaka och dricka en kopp te under nedladdningen så för mig är inte tidsvinsten viktig men det kan den ju vara för andra.

För att svara på trådstartarens fråga så gör jag som du - stänger av kameran och drar ur kabeln utan säker borttagning men då använder jag Canon. Där syns aldrig kameran som en generell lagringsenhet i operativsystemet. Om den gör det för Nikon skulle jag definitivt rekommendera säker borttagning. Man vet aldrig vad det finns för "smarta" funktioner i operativsystemen som kanske vill sätta sitt bomärke på lagringsenheterna precis när man stänger av...

Använd kortläsare snabbast säkrast och enklast, har dragit i och ur kort på en D2x i fem år inte ett enda problem. Har du fotat klart, ur med kort, i med nästa kort, töm kort nr.1 och stoppa det i förvaringen .
Grått nytt hår!!!!
 
Aldrig använt en kortläsare, tycker det går snabbt nog att skyffla över från de 4GB:s minnena jag använder. Kopplar in kameran och kör igång en bat-fil som skapar en mapp, kopierar över bilderna och slutligen öppnar mappen. Går sen igenom bilderna lite snabbt (raderar misslyckade mao), stänger av kameran och drar ur kabeln och kör igång en annan bat-fil som skapar en mapp på backup-disken (samma struktur) och kopierar resterande bilder dit.

Tycker att detta fungerar smidigt och det har ännu inte knasat ur. Jag tror inte det är någon risk för det heller eftersom det går någon minut mellan inläsning och urdragning av kabeln.
 
USB-minnet definitivt och Ipoden (gissar jag) uppträder som lagringsenheter (C:, D:, E:, o.s.v.) i Windows och då finns ikonen där. Förmodligen är det så att din Nikon, precis som min Canon, inte syns som en lagringsenhet/hårddisk utan bara som en bildenhet (kamera/skanner). Operativsystemet kan då inte skriva direkt till kamerans minneskort och eftersom det inte finns någon risk för skrivning när du tar bort enheten behövs inte alternativet säker borttagning. Du har alltså gjort rätt hela tiden.

Se där, ännu en fördel med direktanslutning av kameran ;-)

Nja, bildenhet är väl närmast ett specialfall av lagringsenhet. Jag har inte sett att kameran tilldelas en enhetsbokstav, den dyker upp under eget namn. Men fortfarande kan man "öppna" den genom att klicka på den, och sedan dra alla bildfilerna över till en mapp i datorn. Något särskilt program behövs alltså inte för det, och inte heller Windows speciella funktion för att "spela upp" etc. Om det sedan inte går att skriva till kortet när det sitter i kameran, så är det nog beroende av att mjukvaran i kameran inte tillåter det. Det kan nog skilja mellan olika kameror. Jag har ofta raderat minneskortet från datorn.
 
Aldrig använt en kortläsare, tycker det går snabbt nog att skyffla över från de 4GB:s minnena jag använder. Kopplar in kameran och kör igång en bat-fil som skapar en mapp, kopierar över bilderna och slutligen öppnar mappen. Går sen igenom bilderna lite snabbt (raderar misslyckade mao), stänger av kameran och drar ur kabeln och kör igång en annan bat-fil som skapar en mapp på backup-disken (samma struktur) och kopierar resterande bilder dit.

Tycker att detta fungerar smidigt och det har ännu inte knasat ur. Jag tror inte det är någon risk för det heller eftersom det går någon minut mellan inläsning och urdragning av kabeln.

En risk skulle det kunna vara endast om du skriver *till* kortet. Nämligen risken att kortets filallokeringstabeller förstörs. Därmed är förstås inte själva kortet förstört, men måste formateras. Själv formaterar jag dock alltid kortet när jag tömt det på bilder. Det är det bästa, eftersom flashminnen hanterar raderade filer lite skumt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.