Annons

Ryska pluggar till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

jsodra

Aktiv medlem
Hittade föjlande länk rugift.com där det säljs en massa roliga ryska pluggar till roliga priser.

Vad sägs om ett 16mm 2.8 fisheye för 175 dollars
eller ett 1000mm(!)10 tele för 270 dollars. Sen finns det endel kul tiltpluggar oxå till roliga priser.

Gillar tanken på att köpa lite rysk kvalitet :)
Nån som vet hur och om dessa fungera?
 
Nog funkar de väl och för det priset är de OK, men man får ju varken AF eller elektronisk bländare -> mindre kul.

Spegeltelena är ingenting att ha, men zenitaren sägs vara bra. Finns med AF-bekräftelse nu också.
 
Fattar ni vad det är för skillnad mellan Fisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens for Canon EOS för 160$ och Canon EOS MC Zenitar built-in EOS 2,8/16 Fisheye lens för 175$?
/Ivo
 
500mm 5.6 spegeltele har jag provat, det tyckte jag var rätt skoj och skärpan var bra.
Är man bara medveten om att det inte går att ställa bländaren och att spegelobjektiv ser lite annorlunda ut i de ofokuserade delarna av bilden.

De båda fisheye objektiven som finns har jag. Zenitar 8mm är ett bra objektiv men det blir inte så mycket fisheye kvar när man har 1,6x crop.

Peleng 8mm ger lite svarta hörn men det går att beskära, objektivet är inte riktig lika bra som zenitaren.

Plast vet dom inte vad det är i ryssland.
 
Kan tänka mig att den ena har Canon objektivfattning medan den andra har M42-fattning plus en adapter.

Jag har en Peleng 8mm fisheye och en 80mm Hartblei Superrotator tilt/shift, båda är kul för pengarna men inte i klass med Sigmas eller Canons motsvarigheter. Jag köpte dom för att leka lite, skulle jag göra bilder "på riktigt" blev det nog märkesoptik. Mekaniskt OK men optiskt tveksamma.

Zenitar fisheye har fått bra kritik på nätet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Dom fungerar som dom ska, däremot fungerar dom inte som ett canon objektv.
Eftersom det inte finns någon elektronik i dom så kommer den inte att rapportera bländarevärdet till kameran.
Alltså kommer inte TV läget eller program lägena fungera som dom ska.
M och AV däremot fungerar som vanligt.
 
Precis, både fokusering och nedbländning är manuella, så det är lite pyssligare att använda än ett "modernt" autofokusobjektiv.
 
Funderar på att inhandla en 16mm, tråkigt nog blir det bara en 25mm på min 10D :( Men det är ju å andra sidan betydligt bättre än min 24mm som blir en 38mm :)
Vågar man handla med kort från den här siten? Och kommer grejjerna över huvud taget?
Mvh /ivo
 
Har sedan tidigare ett Peleng 8mm, helt ok som fisheye om man bländar ned till 8 eller 11. Kantskärpan är sådär, men vad kan man vänta sig av ett fisheye för 2000kr. Jag har inga problem med att det är en helmanuel glugg, ställer kameran på A-mode och förinställer ofta bländaren på 11, skräpan är ofta hyperfokal.
Bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=680329&target=_blank

Är det något som har erfarenhet av tilt-shift gluggarna. Är lite sugen på att pröva en sådan, jag intalar mig att 35mm är lämpligare. När använder man tilf-shift på kortare tele?
 
Kollade lite noggrannare på priserna, Peleng 8mm och Zenitar 16mm finns betydligt billigare på E-bay. Jag köpte min av en kanadensiks firma som skeppar ifrån europa(ingen moms eller tull).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.