Vill man missförstå med flit kan man förstås göra det, vad nu vitsen är. Så stor sensor som möjligt i förhållande till de förutsättningar som gäller; exempelvis vad man har för budget och hur liten man vill att kameran ska vara.
Nog för att Sony-bajonetten är onödigt liten, men litenheten hos objektiven har snarare med möjligheterna att flytta bak utgångspupillen att göra. Alltså mer symmetriska konstruktioner.
Vid längre brännvidder blir skillnaden mindre, men man har ju fortfarande ett lättare kamerahus. Sen är ju inte alla intresserade av långa telen, vilket Canon och Nikon inte verkar ha fattat;-)
Inte säker på att du har rätt där. Titta på Nikons 16-35/4 och 24-70/2,8. De är rejält mycket längre än Canons. Jag tolkar det som att bajonettdiametern spelar in (saknar dock bevis).
Inte om jag får välja. Jag skulle gärna att min a7II var ännu mindre. Zoomar vill jag inte veta av och de ljusstarka fasta objektiven är fortfarande rätt små.
Ja, de har ju betydligt större sensor. Men se på RX1 vad man kan göra om man vill med en stor sensor.