martinot
Aktiv medlem
Inte om man vill ha så stor sensor som möjligt. Då får man välja Sony och det är därför Sony knappar in på Canon och Nikon som tycks ha sovit de senaste tio åren.
Nja, det blir snarare Hasselblad eller Fuji som gäller då.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte om man vill ha så stor sensor som möjligt. Då får man välja Sony och det är därför Sony knappar in på Canon och Nikon som tycks ha sovit de senaste tio åren.
Jag får intrycket att Canon gjorde samma misstag med EF-M som Sony gjorde med E, dvs designa fattningen för halvformat (APS-C) och inte fundera på småbild. Nu gick det ju att använda E för småbild också visade det sig, så det borde gå bra för Canon att göra en småbildskamera med EF-M. EF-M är ju marginellt större än E.Det finns inget skäl att hålla sig till EF-fattingen för spegelfritt när Canon-systemet är idealiskt för att användas med adaptrar. Frågan är istället om de satsar på en separat bajonett för spegelfritt fullformat eller kör med EF-M.
Hoppas att både Canikon släpper FF spegellöst i år så att priserna pressas
Jag får intrycket att Canon gjorde samma misstag med EF-M som Sony gjorde med E, dvs designa fattningen för halvformat (APS-C) och inte fundera på småbild. Nu gick det ju att använda E för småbild också visade det sig, så det borde gå bra för Canon att göra en småbildskamera med EF-M. EF-M är ju marginellt större än E.
Men finns det några riktigt ljusstarka småbildsobjektiv till Sony E? Skulle ett EF 50mm f/1.2 fungera bra (med adapter) på en småbildskamera med EF-M-fattning?
Det verkar dock finnas en hake med denna snäva E fattning. Liksom med Nikon F verkar den rakare strålgång som en digital sensor kräver leda till längre objektiv. Tittar man på vidvinkel och normalzoomar till Canon är dessa betydligt kortare än de till FF Nikon och FF Sony och jag skulle tro att detta relaterar just till fattningen med en relativt liten diameter.
För mig vore det optimalt om Canon gjorde en ny fattning med större diameter till en spegelfri FF med en adapter till EF. Eftersom all kommunikation till EF objektiv är elektronisk kunde denna vara som LA-EA3. Vitsen med att inte bara ta EF fattningen vore att spegellösa vidvinklar och kanske normaler kunde vara mindre än de till en DSLR medan för telen kan de lika gärna vara EF då storleken lär bli ungefär samma ändå.
Det finns flera saker i det här.
1. Det stämmer att ljusvinklarna inte får vara för branta. Men detta är ett mindre problem med bakbelysta BSI-sensorer. Jag har för mig att Canon har patent på BSI-sensorer.
2. I Sonys fall verkar deras filter framför sensorn ställa till en del problem. Filtren sitter längre från sensorn än hos andra, vilket skapar större problem med branta ljusvinklar, men minskar dammproblemen.
3. Längden på objektiven har ofta med ambitionsnivå att göra. Canon nya vidvinkelzoom 16-35/2,8L III är jättelång och tjock. Sigma 50/1,4 Art är lång och tung, men också väldigt bra. Leica Summilux-SL 50/1,4 är enormt bra och enormt stor.
Jag tror att Canon kör med EF-M-fattningen för spegelfri småbild. Det är olyckligt med tre olika fattningar. Med samma för alla spegelfria kan APS-C-kamerorna nyttja samma objektiv som småbildskamerorna. Sony och Leica har redan valt den vägen.
Det verkar dock finnas en hake med denna snäva E fattning. Liksom med Nikon F verkar den rakare strålgång som en digital sensor kräver leda till längre objektiv. Tittar man på vidvinkel och normalzoomar till Canon är dessa betydligt kortare än de till FF Nikon och FF Sony och jag skulle tro att detta relaterar just till fattningen med en relativt liten diameter.
För mig vore det optimalt om Canon gjorde en ny fattning med större diameter till en spegelfri FF med en adapter till EF. Eftersom all kommunikation till EF objektiv är elektronisk kunde denna vara som LA-EA3. Vitsen med att inte bara ta EF fattningen vore att spegellösa vidvinklar och kanske normaler kunde vara mindre än de till en DSLR medan för telen kan de lika gärna vara EF då storleken lär bli ungefär samma ändå.
Över huvud taget så blir FF onödigt stort och tungt. Sony har lyckats bevisa det själva. Små hus men stora objektiv. Att någon fortfarande väljer en stor sensor när de vill spara vikt och storlek är obegripligt. Att det fortfarande är ett argument för Sonys A7-serie beror på hype, okunskap och aggressiv marknadsföring.
EF-M fungerar för fullformat men vad är poängen?
Finns ingen anledning att köra med EF-M till FF.
Vem vill förtära hela nyttan med FF med att montera APS-C objektiv?
Dessutom kan man tänka sig hur bra det vore med ett registeravstånd på 14mm eller mindre. Då skulle en adapter till allt annat få plats. Säger inte att de gör det men störst diameter med kortast registeravstånd ger störst flexibilitet.
Om man vill ha ännu större sensor, ja. Men nu handlar ju tråden om fullformat.
Dessutom är både Hasselblad X1D och Fuji GFX 50s rätt mycket större än Sonys a7-kameror.
Visa bilaga 145583
Visa bilaga 145584
Det finns en stor skillnad mellan Canon och Sony. I början hade Sony dåligt med egen kompetens för objektivutveckling och var tvungna att samarbeta med Zeiss. Nu har Sony en kapacitet på cirka 5 nya objektiv per år. När Canon introducerade Eos-systemet 1987 lanserade de 14 objektiv första året och 9 året efter.
Canon jobbar långsiktigt och jag skulle inte bli förvånad om de rullar ut mycket prylar när de väl bestämmer sig för att helhjärtat skifta till spegelfritt.
Trots att Canon vara håller sig till APS-C och enklare modeller så är det störst på spegelfritt på många marknader. Canons mål i år är att dubbla försäljningen av spegelfritt. Jag är inte alls säker på att de kommer med fullformat i år. Med tanke på att M50 ger allt som M5 kan, men till halva priset, så är nog en M5 Mark II det stora numret i år i samband med Photokina. Men det är naturligtvis bara en gissning.
För mig är det mer obegripligt hur man inte kan förstå vitsen med att ha en lika stor sensor i ett mindre hus, med mindre objektiv, som dessutom i de flesta fall ger bättre prestanda.
Med 50/1,8 på båda kameror:
Visa bilaga 145578
Med 35/1,4 på båda kameror:
Visa bilaga 145580
Med 16-35/4 på båda kameror:
Visa bilaga 145581
Med 24-105/4 på båda kameror:
Visa bilaga 145582
Kamerahusen framifrån:
Visa bilaga 145579
Dessutom är både Hasselblad X1D och Fuji GFX 50s rätt mycket större än Sonys a7-kameror.
Visa bilaga 145583
Visa bilaga 145584
Sony har uppenbarligen tagit en del av marknaden, men just nu går det lite trögt.
De statistiken jag har fått ta del av säger att Nikon D850 och Canon 5D Mark IV säljer bättre än Sonys A7-modeller.
A7R II sålde väldigt bra i ett år, sen sjönk den. A7R III sålde bara bra första månaderna.
Det kanske är så att de som föredrar spegelfritt redan har bytt, samtidigt som Canon och Nikon just ni har modeller som får deras stora kundbas att investera i ett nytt kamerahus.
Du skrev "Inte om man vill ha så stor sensor som möjligt."
Hade du skrivit tex; "Inte om man vill ha en fullformatsensor" så hade det varit en annan sak.
Vill inte vara allt för petig, men många som glömmer bort och tror att fullformat är den största digitala sensorn.
Så är inte fallet. Varken för DSLR eller, numera med Hasselblad och Fujifilm, för spegellöst.
Alltid trevligt med bilder! Som jag skrev: just på vidvinkel och normalsidan kan objektiv göras mindre och detta visas delvis på bilderna. Däremot med f/4 är det osäkert huruvida och i vilken grad den mindre bajonetten i Sonyn har. Tittar man på ljusstarkare objektiv blir skillnaden mellan Sonyn och Canon mindre som kan bero på att fattningen har lite för snäv diameter.
Sedan så skulle Sonykameran gärna få vara lite större för ergonomins skull då zoomobjektiven och de ljusstarkare fasta ändå är så pass stora.
Dessutom är Sonys a7-kameror rätt mycket större än både Lumix GM och Fuji X-E.
Vill man missförstå med flit kan man förstås göra det, vad nu vitsen är.
Så stor sensor som möjligt i förhållande till de förutsättningar som gäller; exempelvis vad man har för budget och hur liten man vill att kameran ska vara.
Ja, de har ju betydligt större sensor.
Jag har redan förklarat.
Det handlade inte om att jag missförstod dig. Det handlade om att folk (även det kanske inte gäller dig, även om du glömmer av det) tror felaktigt att fullformat är det största formatet.
Så är som sagt inte fallet. Varken för DSLR eller spegellöst.
Vilket var mitt syfte med poängterandet från min sida.
Vilket lika gärna kan vara APS-C eller m43.
Annars så håller jag med dig helt i vad du skriver ovan.
Ja, men Hasselblad och Fuji GFX har ju betydligt större sensor.