Fredrik AVT
Aktiv medlem
Vad jag förstått ligger mycket av Fujis kameradivisionsvinst inte i deras spegellösa systemkameror utan i Instax.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte varför en ny fattning för FF spegellöst vore ett problem? Då kan man dra nytta av storleksvinst med vidvinkel upp till nästan normal om man gör dedicerade objektiv till denna fattning. Telen kan gott behålla EF fattningen och köra med adapter. Eftersom det är Canon till Canon medför en adapter full kompatibilitet. Det bir endast en distansring. Vill man låtsas att den har en EF fattning är det bara att lämna adaptern på kameran för jämnan och bara köra med EF objektiv.
Nej kanske gör jag en för stor affär av det men kul att höra hur andra tycker. Adaptern EF till EF-M tycker jag ser rätt stor ut åtminstone på bild.
Ja och det är precis så mycket som fattningen måste sticka ut ur ett spegellöst hus om man behåller EF fattningen på spegellöst.
Ja och det är precis så mycket som fattningen måste sticka ut ur ett spegellöst hus om man behåller EF fattningen på spegellöst.
Adaptrar som anpassar objektiv från en och samma tillverkare till nya kameror bör inte vara något att bli avskräckt av, tycker jag. Speciellt inte om det handlar om helt elektriska kopplingar utan mekanik.för mig är inte adapterlösningar lockande och denna tråd har fått mig att tveka kring framtiden för EF i Canon spegellöst.
Om alla tycker att adapterlösningen är toppen så lär väl EF-objektiven inte tappa sitt värde?Är jag i stort ensam om att önska EF på spegellöst? I sådant fall har jag definitivt gjort rätt i att sälja av mina objektiv medan de fortfarande har kvar sitt värde. Visserligen kanske det inte påverka värdet om alla tycker adapterlösningen är toppen men förmodligen lite.
Den har den storlek som behövs för att fylla ut skillnaden i registeravstånd.Nej kanske gör jag en för stor affär av det men kul att höra hur andra tycker. Adaptern EF till EF-M tycker jag ser rätt stor ut åtminstone på bild.
Om alla tycker att adapterlösningen är toppen så lär väl EF-objektiven inte tappa sitt värde?
Adaptrar som anpassar objektiv från en och samma tillverkare till nya kameror bör inte vara något att bli avskräckt av, tycker jag. Speciellt inte om det handlar om helt elektriska kopplingar utan mekanik.
Jag har kvar alla mina EF-objektiv. Det går ju fortfarande att använda på de EOS-kameror jag har. Sen får vi se hur den spegelfria framtiden för Canon ser ut.
Jag hoppas och tror att Nikon o Canon behåller fattningen (i dubbel betydning) när de går till spegellös för FF. Går det att göra DSLR med den fattningen så måste den kunna fungera på en spegellös också. Som jag skrev i början av tråden så tror jag Nikon o Canon fortsätter att satsa på att vara i ledning i proffssegmentet och har man ett 3kg objektiv på huset så spelar några hekto i kamerahus inte någon roll, tvärtom det gäller att det är rejält det också.
Nu har jag Nikon med F-fattning, nä det fungerar säkert med adapter också, men jag och många andra kommer ju inte att köpa nya optik utan behålla de gamla så jag ser inget större vinst med ny fattning om man måste ha adapter. Jag har redan idag adapter till Nikon1 systemet. Frågan är vad tex Sigma, Tamron gör fortsätter de med den gamla fattningen och räknar med adapter? Gör man om TC så att adaptern ingår i TC så man slipper två adapters så kan det säkert fungera. Men det känns som att man slänger pengar i sjön, men är det möjligt att tillverka objektiv med annan fattning till halva priset så köper jag idénÄger du mycket EF-optik själv och skulle en adapterlösning kännas avig för dig om det inte blir som du tror?
Nu har jag Nikon med F-fattning, nä det fungerar säkert med adapter också, men jag och många andra kommer ju inte att köpa nya optik utan behålla de gamla så jag ser inget större vinst med ny fattning om man måste ha adapter. Jag har redan idag adapter till Nikon1 systemet. Frågan är vad tex Sigma, Tamron gör fortsätter de med den gamla fattningen och räknar med adapter? Gör man om TC så att adaptern ingår i TC så man slipper två adapters så kan det säkert fungera. Men det känns som att man slänger pengar i sjön, men är det möjligt att tillverka objektiv med annan fattning till halva priset så köper jag idén
Jag är inte lika övertygad som en del andra att Canons ökade satsning på spegelfritt innebär att introduktionen av en småbildskamera är nära förestående, så det finns väl en viss risk att du kommer att få njuta rätt länge.Kontentan blir att jag nu helt kan njuta av övergången till spegellöst.
Det är mycket enklare för Canon. Att slippa mekaniska kopplingar förenklar enormt mycket.Ok,tack. Jag har inte satt mig in i Nikons möjligheter och svårigheter så mycket men förstår utifrån tråden att Canon har det något enklare.
Det finns väl en viss risk att du kommer att få njuta rätt länge.
Det är mycket enklare för Canon. Att slippa mekaniska kopplingar förenklar enormt mycket.